STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF UNTUK ANAK USIA DINI

Authors

  • Uswatun Hasanah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung

DOI:

https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2291

Keywords:

Strategy, active learning, early childhood

Abstract

Abstract: The role of teachers basically directs children as excellent generation, because the potential of children will not grow by itself without the help of teachers. Children need an environment that enables their potential to grow optimally. Children have their own unique world with children's point of view. Almost all of its activities are playing, exploring the objects that are around them is a fun activity. Thus, to face them requires active learning. The types of integrated active strategies for early childhood, namely: (1) BCCT strategy or (Beyond Center and Circle Time); (2) Throwing Ball Strategy; (3) Simple Brainstorming Strategy; (4) Drill strategy of Active Stories; (5) Record tracking strategy; (6) Problem-based learning.   Keywords: strategi, pembelajaran aktif, anak usia dini.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Susanto. 2017. Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori), Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. 2013. Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Mini Jaya Abadi.
Desmita. 2011. Psikologi Perkembangan Siswa, Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar, Bandung: Pustaka Setia.
Helmawati. 2015. Mengenal dan Memahami PAUD, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Hisyam Zaini. 2019. Strategi Pembelajaran Aktif: Implementasi dan kendalanya di Dalam Kelas, Seminar Lokakarya Nasional Pendidikan Biologi , FKIP UNS, 18 Juli 2009.
Ihsana El Khuluqo.2015. Manajemen PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) Pendidikan Taman Kehidupan Anak, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mohamad Surya. 2014. Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran, Bandung: PT. Bani Quraisy.
Muhammad Yaumi. 2012. Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences, Jakarta: Dian Rakyat.
Mursid. 2015. Belajar dan Pembelajaran PAUD, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Novan Ardy Wiyani. 2016. Konsep Dasar PAUD, Yogyakarta: Gava Media.
Safrudin Aziz. 2017. Strategi Pembelajaran Aktif Anak Usia Dini Panduan Bagi Guru, Orangtua, Konselor, dan Praktisi Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta:Kalimedia.
Sholihatin. 2011. Pengajaran Active Learning Dengan Model Pengajaran Terarah, Jakarta: Rineka Cipta.
Soegeng Ysh. 2012. A.Y, Pengembangan Sistem Pembelajaran, Semarang, IKIP PGRI Semarang Press.
Soemiarti Patmonodewo.2003. Pendidikan Anak Prasekolah, Jakarta; Rineka Cipta.
Wina Sanjaya. 2009. Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik pengembangan KTSP, Jakarta; Kencana.
Wina Sanjaya. 2007. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan , Jakarta:Kencana.
Yuliani Nurani Sujiono.2009. Konsep Dasar Pendidikan Anak, Jakarta: Indeks.
https://tkislambaitussalam.wordpress.com/2011/03/03/pendekatan-pembelajaran-bcct-kbm-sistem-sentra/

Downloads

Published

2018-12-28

How to Cite

Hasanah, U. (2018). STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF UNTUK ANAK USIA DINI. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 204–222. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2291

Issue

Section

Articles