"Smart MAV" Media Development Based on Direct Instruction in Learning Indonesian Speaking Skill

Authors

  • Yukhsan Wakhyudi Universitas Peradaban
  • Yusup Wibisono Universitas Peradaban

DOI:

https://doi.org/10.24090/insania.v27i1.5928

Keywords:

learning media, research and development, Indonesian speaking skill, Smart MAV

Abstract

This research is conducted to produce and develop audio and visual learning media to improve students understanding of speaking skills. The media is in the form of Smart MAV based on direct instruction. The subject of this research is the students of Indonesian Language Education at Peradaban University. This research belongs to research and development (R&D). This research uses the 4D model. They are: 1) define, 2) design, 3) development, and 4) dissemination. However, the result of this study is only at the development stage, which is product design and validation. Furthermore, data collection activities in this study were carried out through interviews, questionnaires, and observation. The data analysis used descriptive statistics. Based on the research, the result shows Smart MAV based on direct instruction is feasible and valid to use by the validators with a percentage of 93% (excellent), and the results of the material expert validation test with a rate of 83.21% (excellent). These results indicate that the developed media (Smart MAV) is feasible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. K. (2013). Penggunaan Metode Role Playing Berbantuan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IVB SDN Gisikdrono 03 Semarang [Under Graduate’s Thesis, Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/18083/

Ariestyawati, R., Halidjah, S., & Sabri, T. (2014). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Mediaaudio Visual Pada Siswa Kelas II. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(1), 1–15. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4297

Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mahasiswa PBSI Tingkat I-B IKIP PGRI Bojonegoro Tahun Akademik 2018/2019. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 2(2), 256–267. https://doi.org/10.24176/kredo.v2i2.3343

Darmuki, A., Hariyadi, A., & Hidayati, N. A. (2020). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Mind Map pada Mahasiswa Kelas IA PBSI IKIP PGRI Bojonegoro Tahun Akademik 2019/2020. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(2), 263–276. https://doi.org/10.24176/kredo.v3i2.4687

Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio, 7(1), 252–259. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.959

Ibda, H. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Pada Mahasiswa Melalui Program Sama Savi (Satu Mahasiswa Satu Video). Jurnal Pena Indonesia, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.26740/jpi.v5n1.p1-18

Irma, C. N., & Setyorini, R. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Berbicara dengan Metode Student Facilitator and Explaining di Universitas Peradaban. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 2(1), 157–169. https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2573

Kusuma, H. (2008). Mempengaruhi dengan Kekuatan Berbicara. Pinus Book Publisher.

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan Peran Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95–105. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. BPFE.

Nuryanto, S., Abidin, A. Z., Setijowati, U., & Sismulyasih, N. (2018). Peningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa PGSD dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Berbasis Konservasi Nilai-Nilai Karakter Melalui Penerapan Metode Task Based Activity dengan Media Audio Visual. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 83–94. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.15095

Nusa, S., & Kii, W. Y. (2017). Memahami Fenomena Lemahnya Keterampilan Berbahasa Mahasiswa STKIP Weetebula. Jurnal Edukasi Sumba, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.53395/jes.v1i1.6

Pritandhari, M. P. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Direct Instruction untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Promosi: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 5(1), 47–56. http://dx.doi.org/10.24127/ja.v5i1.845

Putri, R. F., & Putri, R. F. (2018). Keterampilan Berbicara Mahasiswa dengan Integrasi Media Screencast O Matic dengan Pembelajaran Inkuiri. Wahana Inovasi, 7(2), 15–22.

Rulia, M., Suyanto, E., & Hilal, I. (2017). Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa dan Keterampilan Berbicara (Bebalah). Jurnal Tiyuh Lampung, 1(1), 1–9.

Salsabila, U. H., Sofia, N. S., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221

Setyonegoro, A. (2013). Hakikat, Alasan, dan Tujuan Berbicara (Dasar Pembangun Kemampuan Berbicara Mahasiswa). Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 67–80.

Simarmata, M. Y., & Sulastri, S. (2018). Pengaruh Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Debat dalam Mata Kuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 49–62. https://doi.org/10.31571/bahasa.v7i1.826

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sulfemi, W. B., & Nurhasanah. (2018). Penggunaan Metode Demonstrasi dan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendas Mahakam, 3(2), 151–158.

Thiagarajan, S., Semmel, D. G., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children: A Source Book. Indiana University.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Wakhyudi, Y., & Wibisono, Y. (2022). "Smart MAV" Media Development Based on Direct Instruction in Learning Indonesian Speaking Skill. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 27(1), 65–81. https://doi.org/10.24090/insania.v27i1.5928

Issue

Section

Articles