FAKTOR PERSONAL DAN SITUASIONAL PENERIMAAN PESAN DAKWAH

Authors

  • Enung Asmaya Fakultas Dakwah IAIN Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/komunika.v10i1.860

Keywords:

Personal Factor, Social Factor, Accepting and Rejecting

Abstract

The da’wa messages are not necessarily able to subdue mad’u. Subjugation and readiness of mad’u is influenced by personal and situational factors which are always intertwined in giving rulings behavior. Personal factors is surrounding the biological and sociopsychological aspects. Biological aspects such as needs and aspects sociopsychological human basic form of the condition and cognitive, affective and psychomotor of mad’u. The situational factors may include environmental systems, culture, norms, architectural design and the like. Social situation is also part of the reason for mad’u to accept or reject the message of da’wa. Pesan dakwah tidak serta-merta dapat menundukkan mad’u. Penundukan dan kesiapan mad’u dipengaruhi faktor personal dan situasional yang senantiasa berkelindan dalam memberikan putusan-putusan perilaku. Faktorfaktor personal melingkupi aspek biologis dan sosiopsikologis. Aspek biologis berupa kebutuhan-kebutuhan dasar manusia dan aspek sosiopsikologis berupa kondisi dan kemampuan kognitif, afeksi dan konasi mad’u. Adapun faktor situasional dapat berupa sistem lingkungan, budaya, norma, design arsitektur dan sejenisnya. Kondisi sosial juga menjadi alasan mad’u dalam menerima atau menolak pesan dakwah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, Abu. (1999). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Amir, Mafri. (1999). Etika Komunikasi Massa. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Al-Amili, Hussain M. (2007). Hikmah Berserakan. Jakarta: Lentera Hati.

Bisri, Cholil. (1999). Ketika Nurani Bicara. Bandung: Rosda.

Burhani, Najib Ahmad. (2001). Sufisme Kota. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.

Nurudin. (2003). Komunikasi Massa. Malang: CESPUR.

Rakhmat, Jalaluddin. (1993). Islam Aktual. Bandung: Mizan.

________________. (1998). Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosda.

Suardiman, Siti Partini. (1990). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: IKIP Press.

Supratiknya, A. (1995). Mengenal Perilaku Abnormal. Yogyakarta: Kanisius.

Wirawan, Sarwono. (1999). Psikologi Sosial Psikologi Kelompok dan Terapan. Jakarta: Balai Pustaka.

_______________, (1999). Psikologi Sosial: Individual dan Teori-Teori. Jakarta: Balai Pustaka.

Zaidan, Abdul Karim. (1983). Dasar-Dasar Ilmu Da’wah. Jakarta: Media Da’wah.

Downloads

Published

2017-02-01

How to Cite

Asmaya, E. (2017). FAKTOR PERSONAL DAN SITUASIONAL PENERIMAAN PESAN DAKWAH. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(1), 47–67. https://doi.org/10.24090/komunika.v10i1.860

Issue

Section

Articles