TELAAH AGAMA, KONSEP BARU PENDIDIKAN ISLAM DAN SAINS

Penulis

  • Ahmad Khori Universitas Islam Nusantara Jl. Soekarno Hatta No. 530 Bandung

DOI:

https://doi.org/10.24090/insania.v19i2.712

Kata Kunci:

Islam, science, integration

Abstrak

This paper is intended to examine the Islamic sciences that have big chance to be integrated with science through the practice of Islamic education. This is done so Islam will be able to re-concern about science vision such it happened in the early days of Islam. There are several models offered of contemporary Muslim scientific epistemology which have big influence among the Islamic world. Some existing offers is the need for shifting the paradigm in the field of Islamic scientific epistemology, namely from Islamic epistemology normative-textual-bayani to the contemporary Islamic scientific epistemology in intuitive-spiritual-Irfani pattern (in axiological) that have many relationship with ethical dimensions to the development of science. Moreover, it needs a redefinition or reconceptualization of the discourse of science in the Islamic world.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Baqir, Zainal Abidin. 2005.Integrasi Ilmu dan Agama; Interpretasi dan Aksi. Yogyakarta: MYIA dan SUKA Press.

Freire, Paulo. 2000. Pendidikan Kaum Tertindas, Pendagogi of The Oppresed. Jakarta: LP3ES.

Mulyasana, Dedi. 2014. “Islam dan Pandangan Baru Pendidikan”. Makalah disampaikan pada Seminar Internasional (Integrasi Ilmu-ilmu Islam dan Sains Komparasi antara Universitas Islam Nusantara dengan University Sains Malaysia. Bandung.

Muslim. 2006. “Merajut Ilmu Agama dan Sains”, dalam Jurnal An-Nur edisi Vol. II No. 5. September 2006.

Nasr, Sayyed Hossein. 2005. Antara Tuhan, Manusia dan Alam, Jembatan Filosofis dan Religius Menuju Puncak Spiritual. Alih Bahasa Ali Noer Zaman. Yogyakarta: IRCISOD.

Qur’an dan terjemahnya. Departemen Agama RI.

Sanusi, Achmad. 2014. Pembaharuan Strategi Pendidikan. Bandung: Nuansa Cendikia.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Cara Mengutip

Khori, A. (2016). TELAAH AGAMA, KONSEP BARU PENDIDIKAN ISLAM DAN SAINS. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(2), 201–221. https://doi.org/10.24090/insania.v19i2.712

Terbitan

Bagian

Articles

Artikel Serupa

<< < 17 18 19 20 21 > >> 

Anda juga bisa Mulai pencarian similarity tingkat lanjut untuk artikel ini.