Pembelajaran Menulis Teks Berita
DOI:
https://doi.org/10.24090/insania.v16i3.1593Abstract
Abstrak:Tulisan ini mengarakan perhatian untuk melakukan pembelajaran menulis teks berita yang memosisikan peserta didik sebagai subjek yang aktif. Menulis teks berita pada akhir tujuannya sebagai keterampilan yang menekankan pada proses belajar dari lingkungan sekitar. Menulis teks berita dapat sebagai mekanisme bagi peserta didik untuk menungkan ide, gagasan dan pengalaman batin secara kronologis sehingga dapat menjadi informasi yang komunikatif. Menulis teks berita dalam pembelajaran perlu keberimbangan antara teori dan praktik sehingga dapat menjadi teknik untuk mengungkapkan gagasan. Dengan adanya pembelajaran menulis teks berita, kiranya menulis bukan lagi pekerjaan yang berat bagi peserta didik karena mereka telah terbiasa untuk memahami lingkungan sekitas menjadi tulisan yang komunikatif. Kata kunci: Menulis, Teks Berita, Peserta Didik, dan SubjekDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative CommonsAttribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).