INTEGRASI AGAMA DAN SAINS MELALUI MATA KULIAH PAI DI PERGURUAN TINGGI
DOI:
https://doi.org/10.24090/insania.v19i2.715Keywords:
religious values, universities, students, the integration of Islam and science, nilai-nilai agama, perguruan tinggi, mahasiswa, integrasi Islam dan sainsAbstract
The purpose of this paper is to analyze the impact of Islamic Education (Pendidikan Agama Islam-PAI) to the behavior and character of students. The analyst is through the integration of Islam and science for students to practice aspects of Islamic religious values in daily life. Interconnection of Islam to science through the PAI should be used as a reflection of the universities in providing a comprehensive impact on the lives of the students to behave, act, do and say as the scientific community, to improve the quality of character and ethics for a better civilization. Tujuan dari penulisan ini adalah untuk menganalisis dampak Pendidikan Agama Islam (PAI) terhadap perilaku dan karakter mahasiswa. Analisnya adalah melalui integrasi Islam dan sains bagi mahasiswa terhadap aspek pengamalan nilainilai agama Islam dalam kehidupan sehari-sehari. Interkoneksi Islam terhadap sains melalui PAI harus dijadikan sebagai refleksi bagi PT dalam memberikan dampak secara komprehensif di dalam kehidupan mahasiswa dalam berperilaku, bertindak, berbuat dan berucap sebagai masyarakat ilmiah, tentunya untuk meningkatkan kualitas karakter dan etika bagi peradaban bangsa yang lebih baik.Downloads
References
Hamdan. 2008. “Prinsip-Prinsip Penyelenggaraan Pendidikan Islam Organisasi Muhammadiyahâ€. Ta’dib, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. XIII, No. 2, November 2008.
Hayat. 2013. “Pendidikan Islam dalam Konsep Prophetic Intelligenceâ€, dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. II, No. 2 Desember 2013.
Humaini. 2008. “Konsep Tazkiyatun Nafs Dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Dalam Pengembangan Pendidikan Islamâ€. Tesis (Online). http://lib.uinmalang.ac.id/files/thesis/fullchapter/04110139.pdf. Diakses tanggal 20 Juni 2014.
Jumhur. 2008. “Asas Pendidikan Islam dalam Perspektif al-Qur’an dan al-Hadist: Kajian Ayat-Ayat dan Hadist Nabawiâ€, Ta’dib, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. XIII, No. 2, November 2008.
Murtopo, Ali. 2008. “Konsep Tujuan Pendidikan Islam Menurut Syed Muhammad Al-Attasâ€, Ta’dib, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. XIII, No. 2, November 2008.
Rohinah. 2013. “Filsafat Pendidikan Islam: Studi Filosofis Atas Tujuan dan Metode Pendidikan Islamâ€, dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. II, No. 2, Desember 2013.
Suyatno. 2013. “Sekolah Islam Terpadu: Filsafat, Teologi, dan Trend Baru Pendidikan Islam di Indonesiaâ€, dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. II, No. 2, Desember 2013.
Tafsir, Ahmad. 2012. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zaenudin, M. dan Yusron, M. 2012. “Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Unit 272 Kegiatan Mahasiswa Tapak Suci Universitas Muhammadiyah Surakarta Periode 2012â€, dalam Jurnal Tajdida, Vol. 10, No. 2, Desember 2012.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative CommonsAttribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).