Membangun Komunikasi dalam Sinergi Pelayanan Kesehatan di Kabupaten Bandung
DOI:
https://doi.org/10.24090/komunika.v14i1.3033Keywords:
Health Communication, Health Services, Polindes, Bandung, Komunikasi Kesehatan, Pelayanan KesehatanAbstract
The "one data" policy driven by the government through the Ministry of Health is believed to be able to innovate and give a new face to health services. Of course, the improvement of health services starts from the smallest and lowest layers, namely Polindes. Starting from this policy and the finding of relatively low public health service problems, the authors see a health service in Polindes, which contributes positively to improving the quality of public health services. The health service is the author's view of the communication perspective through the study of Communication in the Synergy of Public Health Services Polindes (Village Maternity Post) in Tarumajaya Village, Kertasari District, Bandung Regency. The method used in this research is a case study. The results of the study revealed that public health services in Polindes are inseparable from the communication process that exists in the village. The verbal communication process includes positive synergy between the communicator and the communicant. In this case, the communicators are village midwives, village officials, namely the village head and his staff, the sub-district health center, and the active role of the village cadres involved. In contrast, the communicant that was targeted was the community in the village of Tarumajaya. This positive synergy results in a marked increase in public services, namely by providing new facilities in the village, RTK (Birth Waiting Home). Kebijakan “one data†yang dimotori oleh pemerintah melalui Kementerian kesehatan diyakini mampu membuat inovasi dan memberikan wajah baru terhadap layanan kesehatan. Tentunya, perbaikan layanan kesehatan tersebut dimulai dari lapisan terkecil dan terbawah yakni Polindes. Berawal dari kebijakan tersebut dan masih ditemukannya masalah pelayanan kesehatan publik yang relatif rendah, penulis melihat sebuah layanan kesehatan di Polindes, yang memberikan kontribusi positif dalam peningkatan kualitas layanan kesehatan masyarakat. Pelayanan kesahatan tersebut penulis lihat dari perpektif komunikasi melaui penelitian Komunikasi dalam Sinergi Pelayanan Kesehatan Publik Polindes (Pos Bersalin Desa) di Desa Tarumajaya, Kecamatan Kertasari, Kabupaten Bandung ini dilakukan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa pelayanan kesehatan publik di Polindes, tidak terlepas dari adanya proses komunikasi yang terjalin di desa tersebut. Proses komunikasi verbal tersebut meliputi sinergitas positif antara pihak komunikator dan komunikan. Dalam hal ini, komunikator tersebut adalah Bidan Desa, Aparat Desa yakni Kepala Desa beserta staffnya, Puskesmas tingkat kecamatan, serta peran aktif dari para kader desa yang terlibat. Sedangkan komunikan yang menjadi target adalah masyarakat di desa Tarumajaya. Sinergitas positif tersebut menghasilkan peningkatan pelayanan publik yang nyata, yaitu dengan adanya penyediaan fasilitas baru di desa, RTK (Rumah Tunggu Kelahiran).Downloads
Download data is not yet available.
References
Anggraeny, C. (2013). Inovasi Pelayanan Kesehatan dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Puskesmas Jagir Kota Surabaya. Jurnal Kebijakan Publik Dan Manajemen Publik, 1(1).
Creswell, J. W. (2012). RESEARCH DESIGN Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Furiati, I. R., Handayaningsih, I., & Prahesti, R. (2013). Gambaran Penilaian Indeks Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Kesehatan Ibu dan Anak (KIA) oleh Bidan di Polindes Kharisma Condongcatur Sleman Tahun 2013.
Heywood, P., & Harahap, N. P. (2009). Health Facilities At The District Level In Indonesia. Australia and New Zealand. Health Policy, 6(1), 13., 6(1).
Hill, P. S., Goeman, L., Sofiarini, R., & Djara, M. M. (2014). ‘Desa SIAGA’, the ‘Alert Village’: the evolution of an iconic brand in Indonesian public health strategies. Health Policy and Planning, 29(4), 409-420., 29(4).
Hindoni, S., & Retna Siwi, P. (2011). Motivasi dan Kinerja Petugas Puskesmas Pembantu dan Polindes di Wilayah Kabupaten Fakfak Propinsi Papua Barat. Universitas Gadjah Mada.
Kementerian Kominfo. (2018). Riset Kesehatan Dasae 2018 Tampil Beda dengan Kebijakan One Data, diakses pada https://kominfo.go.id/content/detail/12793/riset-kesehatandasar-2018-tampil-beda-dengan-revolusi-kebijakan-one-data/0/artikel_gpr.
Kuncoro, W. (2006). Studi Evaluasi Pelayanan Publik dan Kualitas Pelayanan Di Rumah Sakit Umum dr. Soetomo. Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.
Liu, Y. (2004). China’s Public Health-Care System: Facing The Challenges. Bulletin of the World Health Organization, 8(2), 532-538., 8(2).
Merry Martha, M. P. (2013). Kualitas Pelayanan Kesehatan Penerima Jamkesmas di RSUD Ibnu Sina Gresik. Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1(1), 173–185.
Mubasyaroh, M. (2019). Pendekatan Konseling Realitas dan Terapi Agama Bagi Penderita Psikoproblem. Komunika: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 13(1).
Napitupulu. (2007). Pelayanan Publik Dan Customer Satisfaction. Bandung: PT.Alumni.
Ross-Davie, M., Elliott, S., Sarkar, A., & Green, L. (2006). A public health role in perinatal mental health: are midwives ready? British Journal of Midwifery, 14(6), 330-334., 14(6).
West, T. (2008). â€Pengantar Teori Komunikasi Analisis dan Aplikasiâ€. Jakarta: Salemba Humanika.
Widiastuti, T. (2012). Communication Intensity and Relational Dialectics In Long Distance Relationship. Malaysian Journal of Communication, 31(2), 515-416., 31(2).
Creswell, J. W. (2012). RESEARCH DESIGN Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Furiati, I. R., Handayaningsih, I., & Prahesti, R. (2013). Gambaran Penilaian Indeks Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Kesehatan Ibu dan Anak (KIA) oleh Bidan di Polindes Kharisma Condongcatur Sleman Tahun 2013.
Heywood, P., & Harahap, N. P. (2009). Health Facilities At The District Level In Indonesia. Australia and New Zealand. Health Policy, 6(1), 13., 6(1).
Hill, P. S., Goeman, L., Sofiarini, R., & Djara, M. M. (2014). ‘Desa SIAGA’, the ‘Alert Village’: the evolution of an iconic brand in Indonesian public health strategies. Health Policy and Planning, 29(4), 409-420., 29(4).
Hindoni, S., & Retna Siwi, P. (2011). Motivasi dan Kinerja Petugas Puskesmas Pembantu dan Polindes di Wilayah Kabupaten Fakfak Propinsi Papua Barat. Universitas Gadjah Mada.
Kementerian Kominfo. (2018). Riset Kesehatan Dasae 2018 Tampil Beda dengan Kebijakan One Data, diakses pada https://kominfo.go.id/content/detail/12793/riset-kesehatandasar-2018-tampil-beda-dengan-revolusi-kebijakan-one-data/0/artikel_gpr.
Kuncoro, W. (2006). Studi Evaluasi Pelayanan Publik dan Kualitas Pelayanan Di Rumah Sakit Umum dr. Soetomo. Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.
Liu, Y. (2004). China’s Public Health-Care System: Facing The Challenges. Bulletin of the World Health Organization, 8(2), 532-538., 8(2).
Merry Martha, M. P. (2013). Kualitas Pelayanan Kesehatan Penerima Jamkesmas di RSUD Ibnu Sina Gresik. Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1(1), 173–185.
Mubasyaroh, M. (2019). Pendekatan Konseling Realitas dan Terapi Agama Bagi Penderita Psikoproblem. Komunika: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 13(1).
Napitupulu. (2007). Pelayanan Publik Dan Customer Satisfaction. Bandung: PT.Alumni.
Ross-Davie, M., Elliott, S., Sarkar, A., & Green, L. (2006). A public health role in perinatal mental health: are midwives ready? British Journal of Midwifery, 14(6), 330-334., 14(6).
West, T. (2008). â€Pengantar Teori Komunikasi Analisis dan Aplikasiâ€. Jakarta: Salemba Humanika.
Widiastuti, T. (2012). Communication Intensity and Relational Dialectics In Long Distance Relationship. Malaysian Journal of Communication, 31(2), 515-416., 31(2).
Downloads
Published
2020-04-25
How to Cite
Prasanti, D., Fuady, I., & Indriani, S. S. (2020). Membangun Komunikasi dalam Sinergi Pelayanan Kesehatan di Kabupaten Bandung. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 14(1), 17–28. https://doi.org/10.24090/komunika.v14i1.3033
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).