SASTRA DALAM TRADISI PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.24090/ibda.v13i1.490Keywords:
Sastra, Estetika, Islam, Pondok Pesantren, MoralAbstract
This article stands on the idea that the spread and progress of Islam along the Indonesian Archipelago is influenced by literary works. They have become an important learning in Islamic boarding schools (Pesantren), which is intended to drive students (santri) not only to memorize al-Qur’an and hadits, but also implement them in their real life. This condition can be seen in in the story telling method, which can develop certain characters through appreciating every aspect of life and learning to reproduce the good sides and avoid the bad ones. In such a condition, literary works can be used as a media, a method, even a strategy of learning. Tulisan ini diasumsikan dari pola pikir bahwa Islam Nusantaradipengaruhi oleh karya sastra. Karya sastra menjadi pembelajaran penting di pondok pesantren. Kondisi ini dapat dilihat dalam metode pembelajaran kisah yang dapat membentuk karakter melalui penghayataan setiap sisikehidupan sehingga orang bisa belajar untuk meniru tokoh tersebut apabila baik, juga dapat untuk tidak mengulangi kejadian-kejadian buruk yang ada dalam kisah. Dalam hal ini, karya sastra dapat menjadi media pembelajaran, metode, bahkan strategi pembelajaran.Downloads
Download data is not yet available.
References
Al-Faruqi, Ismal Raji. 1999. Seni Tauhid: Esensi dan Ekspresi Estetika Islam (Cultural Atlas of Islam) diterj. oleh Hartono Hadikusumo. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.
Corbin, Henry. 2002. Imajinasi Kreatif Sufisme Ibn ‘Arabi> (L’Imagination cretrice dans le Soufisme d’Ibn ‘Arabi>) diterj. oleh Moh. Khozim dan Suhadi. Yogyakarta: LKiS.
Hadi W.M., Abdul. 2004. Hermeneutika, Estetika, dan Religiusitas: Esai-esai Sastra Sufistik dan Seni Rupa. Jakarta: Paramadina.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Dokumen Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khariri. 2008. Islam dan Budaya Masyarakat. Purwokerto: STAIN press.
Kuntowijoyo. 2006. Maklumat Sastra Profetik. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.
Murata, Sachiko. 2003. Kearifan Sufi dari Cina (Cchinese Gleams of Sufi Light) diterj. oleh Susilo Adi. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Murata, Sachiko dan William C. Chittick. 2005. The Vision of Islam diterj. oleh Suharsono. Yogyakarta: Suluh Press.
Nata, Abuddin. 2013. Kapita Selekta Pendidikan Islam: Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Schimmel, Annemarie. 2005. Mengurai Ayat-ayat Allah (Deciphering the Ssigns of God: A Phenomenological Approach to Islam) diterj. oleh M. Khoirul Anam. Depok: Inisiasi Press.
Subur. 2014. Model Pembelajaran Nilai Berbasis Kisah. Purwokerto: STAIN Press.
Suparjo. 2014. Komunikasi Interpersonal Kiai-Santri: Keberlangsungan Tradisi Pesantren di Era Modern. Purwokerto: STAIN Press.
Thoha, Zainal Arifin. 2002. Eksotisme Seni Budaya Islam. Yogyakarta: Buku Laela.
Stompka, Piotr. 2007. Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: Prenada.
Wellek, Rene dan Austrin Warren. 1993. Teori Kesusastraan. Melani Budianta (Terj.) Jakarta: Gramedia.
Corbin, Henry. 2002. Imajinasi Kreatif Sufisme Ibn ‘Arabi> (L’Imagination cretrice dans le Soufisme d’Ibn ‘Arabi>) diterj. oleh Moh. Khozim dan Suhadi. Yogyakarta: LKiS.
Hadi W.M., Abdul. 2004. Hermeneutika, Estetika, dan Religiusitas: Esai-esai Sastra Sufistik dan Seni Rupa. Jakarta: Paramadina.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Dokumen Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khariri. 2008. Islam dan Budaya Masyarakat. Purwokerto: STAIN press.
Kuntowijoyo. 2006. Maklumat Sastra Profetik. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.
Murata, Sachiko. 2003. Kearifan Sufi dari Cina (Cchinese Gleams of Sufi Light) diterj. oleh Susilo Adi. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Murata, Sachiko dan William C. Chittick. 2005. The Vision of Islam diterj. oleh Suharsono. Yogyakarta: Suluh Press.
Nata, Abuddin. 2013. Kapita Selekta Pendidikan Islam: Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Schimmel, Annemarie. 2005. Mengurai Ayat-ayat Allah (Deciphering the Ssigns of God: A Phenomenological Approach to Islam) diterj. oleh M. Khoirul Anam. Depok: Inisiasi Press.
Subur. 2014. Model Pembelajaran Nilai Berbasis Kisah. Purwokerto: STAIN Press.
Suparjo. 2014. Komunikasi Interpersonal Kiai-Santri: Keberlangsungan Tradisi Pesantren di Era Modern. Purwokerto: STAIN Press.
Thoha, Zainal Arifin. 2002. Eksotisme Seni Budaya Islam. Yogyakarta: Buku Laela.
Stompka, Piotr. 2007. Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: Prenada.
Wellek, Rene dan Austrin Warren. 1993. Teori Kesusastraan. Melani Budianta (Terj.) Jakarta: Gramedia.
Downloads
How to Cite
Sunhaji, S. (2015). SASTRA DALAM TRADISI PENDIDIKAN ISLAM. IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 13(1), 47–58. https://doi.org/10.24090/ibda.v13i1.490
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License a that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).