The Implementation of Character Education in Grade 4 Mathematics Subjects in Elementary Schools

Authors

  • Anastya Nida Alhana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Keywords:

Pendidikan Karakter, SD Islam Plus Masyitoh Kroya, Matematika

Abstract

This article examines the implementation of character education in mathematics in class 4B of SD Islam Plus Masyitoh Kroya. From the studies conducted, it can be seen that there are at least three values in character education that have been implemented in the teaching and learning process of mathematics in class 4B of SD Islam Plus Masyitoh Kroya, including (1) religious values through reading prayers before and after lessons take place; (2) the value of honesty in the process of working on questions and assignments and; (3) the value of discipline through punishment and reward methods. In instilling character in students who teach mathematics subjects, they experience several obstacles, starting from controlling students outside of school, which is very difficult even though the role of parents is not optimal. Nonetheless, good communication between tutors and student guardians continues to be pursued so that this character education can be implemented optimally

References

Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Nilai-Karakter. PT.Raja Grafindo Persada.

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312

Apriyanti, N., & Burhendi, F. C. A. (2020). ANALISIS EVALUASI PEMBELAJARAN DARING BERORIENTASI PADA KARAKTER SISWA. PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17760

Aqib, Z. (2011). Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter. Yrama Widya.

Asmani, J. M. (n.d.). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Diva Press.

Bahri, S. (2017). WORLD VIEW PENDIDIKAN ISLAM TENTANG PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK YANG HOLISTIK DAN INTEGRATIF. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/jm.v7i2.2361

Bintang Gustien Friyanti, N. 18204011005. (2020). PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS SISWA MELALUI PEMBIASAAN BERBASIS AMALAN YAUMIYAH DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 3 KARTASURA [Masters, UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA]. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/40845/

Creswell, J. (2012). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Daniah, D. (2016). KEARIFAN LOKAL (LOCAL WISDOM) SEBAGAI BASIS PENDIDIKAN KARAKTER. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/pjp.v5i2.3356

Darmayanti, S. E., & Wibowo, U. B. (2014). EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR KABUPATEN KULON PROGO. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2721

Dermawan, S., Sunarti, E., & Herawati, T. (2017). INTERNALISASI NILAI KEBAIKAN MELALUI FUNGSI KEAGAMAAN DAN PENGONDISIAN LINGKUNGAN DAN DAMPAKNYA TERHADAP KARAKTER ANAK. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 10(3), Article 3. https://doi.org/10.24156/jikk.2017.10.3.204

Jajasan Penjelenggara Penterdjemah/Pentafsir Al-Qoeraan (1967). (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.

Jupriani, J., & Rofpi, R. (2020). IMPELEMENTASI NILAI NILAI RELIGI UNTUK MEMPERKUAT KARAKTER SISWA DI ERA DISRUPSI. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3862

Lickona, T. (2004). Character matters (persoalan karakter): Bagaimana membantu anak mengembangkan penilaian yang baik, integritas, dan kebajikan penting lainnya / Thomas Lickona ; penerjemah, Juma Abdu Wamaungo & Jean Antunes Rudolf Zien ; editor ahli, Uyu Wahyudin & Dasim Budimansyah | OPAC Perpustakaan Nasional RI. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=852059

Moleong, L. J. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Muhammad, N. (2015). PERGESERAN NILAI-NILAI RELIGIUS: TANTANGAN DAN HARAPAN DALAM PERUBAHAN SOSIAL. 17.

Mu’in, F. (2011). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoretik & Praktik. AR-Ruzz Media.

Mulyasa. (2014). Manajemen Pendidikan Karakter/ Mulyasa (Cet. 4). Bumi Aksara.

Muttaqin, R. (2022). Interview with Rijalul Muttaqin [Personal communication].

Rakhmawati, E. (2022). Kegiatan Tahfidz Sebagai Wujud dalam Membentuk Karakter Anak yang Cinta Alquran dan Berakhlakul Karimah di MI Mambaul Hikmah Tegal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), Article 5. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.6917

Salahudin, A. (2013). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa. Pustaka Setia.

Shobirin, M. (2018). Pembelajaran Tahfidz Al Qur’an dalam Penanaman Karakter Islami. QUALITY, 6(1), 16. https://doi.org/10.21043/quality.v6i1.5966

Soehadha, Moh. (2012). Metode Penelitian Sosial Kualitatif untuk Studi Agama. SUKA Press.

Tim Penyusun. (2018). Arsip SD Islam Plus Masyitoh Kroya.

UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional [JDIH BPK RI]. (n.d.). Retrieved June 20, 2023, from https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003

Zulina, D. M., & Fikri, M. (2021). PENGELOLAAN PROGRAM TAHFIDZ DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK DI SMP PKPU NEUHEUN ACEH BESAR. Intelektualita, 6(02), Article 02. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/9911

Zulkarnaen, M. (2022). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Era Milenial. AL MA’ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.35905/almaarief.v4i1.2518

Downloads

Published

2023-08-31

How to Cite

Alhana, A. N. (2023). The Implementation of Character Education in Grade 4 Mathematics Subjects in Elementary Schools. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 12(2), 158–168. Retrieved from https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/raushanfikr/article/view/7543
Bookmark and Share