Social Solidarity and Waria Religiousity: A Netnographic Study of Al-Fatah Islamic Boardingschool Yogyakarta

Authors

  • Muhammad Novan Leany UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Ramadhanita Mustika Sari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.24090/jimrf.v11i1.6477

Keywords:

Pesantren, Al-Fatah, Relijiusitas, Solidaritas, Sosial

Abstract

Research on transgender religiosity is interesting to study more deeply. This is because of the public’s view that transgenders are justified as a nuisance or disturbing people’s lives. However, something different happened at the Al-Fatah Islamic Boarding School. Pesantren is used as a place to instill religious values in transgender people. So that it becomes a place for waria to develop religion, or as a place for waria to return to the right path, without the element of coercion. Never view transgenders negatively. The purpose of this study is to get an idea of how the public views transgenders in Al-Fatah Islamic Boarding School and a picture of the growth of transgender religious values in Al-Fatah Islamic Boarding School. This research method uses a descriptive qualitative approach with a virtual netnography approach. Netnography is the process of browsing an entity while using internet processes. This article proves the tips on community solidarity in instilling religious values in transgender women at Al-Fatah Islamic Boarding School there are also other findings, namely the side of tolerance for human characters that are different from other

References

Abdillah, M., & Izzamillati, N. (2021). Menyelesaikan Masalah Intoleransi: Analisis Peran Dan Bentuk Komukasi (Studi Kontroversi Pondok Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta). Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 9(1), 21–28.
Alhafizah, A., Bahari, Y., & Fatmawati, F. (2019). Analisis Solidaritas Mekanik Pada Organisasi Bapakat Etnis Dayak Kanayatn Desa Pancaroba Kecamatan Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3).
Anggorowati, H. K. (2009). Pola komunikasi waria di dalam pondok pesantren waria (studi deskriptif kualitatif tentang pola komunikasi waria di dalam Pondok Pesantren Waria Senin-Kamis Di Kampung Notoyudan, Daerah Istimewa Yogyakarta).
Antoro, K. (2019). Warga Istimewa, Tapi Menyandang Diskriminasi dan Intoleransi. https://selamatkanbumi.com/id/2019/11/24/warga-istimewa-tapi-menyandang-diskriminasi-dan-intoleransi/
Arif, A. M. (2020). Perspektif Teori Sosial Emile Durkheim Dalam Sosiologi Pendidikan. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 1–14.
Awijaya, A. P. (2021). Surga Itu Tak Beratap: Refleksi atas Spiritualitas Kaum Non-Heteronormatif dan Gerakan Melawan Diskriminasi Berbasis Gender dan Seksualitas yang Dilakukan atas nama Agama. Indonesian Journal of Theology, 9(2), 195–220.
Diah Retno, D. H., M. Saleh, A., Eymal B., D., & Rahmadanih. (2018). Ringkasan Kumpulan Mahzab Teori Sosial. Pustaka Taman Ilmu.
Dinamika Pesantren Kumpulan Makalah Internasional Role of Pesantren in Education and Community Development in Indonesia. (1987). Berlin Republik Federasi Jerman.
Ervina, E. (2014). Cerita tentang Pesantren Waria di Yogyakarta. Merdeka.com. https://www.merdeka.com/peristiwa/cerita-tentang-pesantren-waria-di-yogyakarta.html
Fatih, M. K. (2018). Problematika Dalam Kelompok Sosial. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Tafsir, 1(2), 66–76.
Funay, Y. E. N. (2020). Indonesia dalam pusaran masa pandemi: Strategi solidaritas sosial berbasis nilai budaya lokal. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI), 1(2), 107–120.
Gelarina, D. (2019). Proses Pembentukan Identitas Sosial Waria di Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 1(1).
Gunawan, N. Z. S., Widiastuti, W., & Yuliawati, F. (2020). Politik Identitas Kelompok Subaltern Pesantren Waria Al-Fatah Kotagede Yogyakarta. Jurnal Ilmu Politik Dan Pemerintahan, 6(2), 162–177.
Hayati, R. (2019). Kontribusi Pemuda Muslim terhadap Komunitas Waria (Studi Kasus Peningkatan Motivasi Beribadah dalam Membentuk Kesalehan Rohani berdasar Nilai Qur’ani di Pondok Pesantren Waria, Kotagede, Yogyakarta). Panangkaran: Jurnal Penelitian Agama Dan Masyarakat, 2(2), 293–306.
Hendrayani, m. (2019). Waria dan masyarakat dalam interaksi sosial agama di yogyakarta. Masyarakat Madani: Jurnal Kajian Islam Dan Pengembangan Masyarakat, 4(1), 1–12.
Ikhsan, R., Erianjoni, E., & Khaidir, A. (2019). Solidaritas Sosial di Kalangan Laki-laki Feminin: Studi Kasus pada Komunitas A+ Organizer. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 14(2), 225–240.
Indonesia, C. (2019). Pahlawan Waria dari Yogyakarta. https://www.cnnindonesia.com/tv
Juminto, J., Susanto, H., & Nuraini, N. (2020). Peran Majlis Ta’lim Assakinnah Bidayatus Salam Dalam Meningkatkan spiritualitas dan Relijiusitas masyarakat desa ketro kecamatan tulakan pacitan. Tarbawi: Journal on Islamic Education, 1(1), 51–62.
Kamirudin, K. (2017). Agama Dan Solidaritas Sosial: Pandangan Islam Terhadap Pemikiran Sosiologi Emile Durkheim. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 5(1), 70–83.
Kamsi, N. (2017). Pengaruh Pendidikan Dan Kebudayaan Terhadap Jiwa Keagamaan. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 28–41.
Kozinets, V. R. (2015). Netnography Redefined. Sage.
Lestari, S. (2016). Pesantren Waria Yogyakarta: Kami hanya belajar agama. BBC News. https://www.bbc.com/indonesia/berita_indonesia/2016/02/160226_indonesia_pesantren_waria
Marsiana, A. (2021). Pondok Pesantren Waria Al-Fatah, Ruang Demokrasi Pencarian diri dan Spritualitas Waria. ” https://www.youtube.com/watch?v=yoL_ZR2VQug
Menentang Diskriminasi, Pesantren Transgender Indonesia Buka Kembali. (2017). Voaindonesia.Com. https://www.voaindonesia.com/a/menentang-diskriminasi-pesantren-transgender-indonesia-buka-kembali/4041925.html
Mengenal Al-Fatah, Pondok Pesantren Waria Pertama Dunia ada di Yogyakarta. (2020). Simpony Hadir Berbagi Indonesia. https://www.simpony.net/mengenal-al-fatah-pondok-pesantren-waria-pertama-dunia-ada-di-yogyakarta/
Milandria, N. F., & Abidin, Z. (2017). Spiritualitas Pada Waria (Sebuah Pendekatan Kualitatif Fenomenologi). Jurnal Empati, 5(2), 216–222.
Mufarrihah, u. S. (n.d.). Strategi komunikasi antarbudaya pesantren waria al-fattah untuk mempertahankan identitas sosial dalam masyarakat celenan kotagede yogyakarta.
Munifah, S. (2018). Solidaritas Kelompok Minoritas Dalam Masyarakat (Studi Kasus Kelompok Waria Di Pondok Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta). Jurnal Sosiologi Agama, 11(1), 109–118.
Mutak, A. A. (2018). Formasi Spiritualitas Sarana Menuju Kedewasaan Spiritual. Sola Gratia: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 6(1).
Muthohar, S. (2016). Fenomena Spiritualitas Terapan Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Global. At-Taqaddum, 6(2), 429–443.
Nurhidayati, T. (2010). Kehidupan Keagamaan Kaum Santri Waria Di Pesantren Waria Al-Fatah Senin-Kamis Notoyudan Yogyakarta. Jurnal Falasifa, 1(1), 59–74.
Qolbuka, T. (2019). Kami Juga Manusia. https://www.youtube.com/watch?v=F6wUVe6ygMg&t=76s
Rahman Ahdori, A., & Setiawan, K. (2021). Pembinaan Santri Waria di Pesantren Al-Fatah Yogyakarta. https://ditpdpontren.kemenag.go.id/artikel/pembinaan-santri-waria-di-pesantren-al-fatah-yogyakarta
Ritzer, G., & Goodman, D. J. (2017). Teori Sosiologi: Dari Teori Sosiologi Klasik Sampai Perkembangan Mutakhir Teori Sosial Postmodern. Kreasi Wacana.
Sadiyyah, Z. N., Sumartias, S., & Setiawan, W. (n.d.). Pola Komunikasi Organisasi Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta.
Safri, A. N. (2017). Linearitas Nilai Ketuhanan Dan Kemanusiaan (Studi Kasus Pengalaman Spiritual Waria Di Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta). Empirisma: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan Islam, 26(1).
Saidang, S., & Suparman, S. (2019). Pola Pembentukan Solidaritas Sosial dalam Kelompok Sosial Antara Pelajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 122–126.
Salmah, S. (2010). Pendidikan Agama bagi Waria Melalui Pesantren: Kasus Pesantren Waria Al-Fatah Senin-Kamis Yogyakarta. Edukasi, 8(1), 294568.
Sofiyana, R. J. (2013). Pola Interaksi Sosial Masyarakat Dengan Waria Di Pondok Pesantren Khusus Al-Fatah Senin Kamis (Studi Kasus Di Desa Notoyudan, Sleman, Yogyakarta) [PhD Thesis]. Universitas Negeri Semarang.
Sucahyo, N. (2020). Pesantren Waria: Ruang Nyaman untuk Bertemu Tuhan. voaindonesia.com/a/pesantren-waria-ruang-nyaman-untuk-bertemu-tuhan-/5586922.html
Tyas Titi, K. (2021). Menilik Keseharian Santri di Ponpes Waria Al-Fatah Yogyakarta. https://www.merdeka.com/travel/menilik-keseharian-santri-di-ponpes-waria-al-fatah-yogyakarta.html
Umanailo, M. C. B. (2019). Emile durkheim.
Waniah, M. (2018). Dokumenter Pondok Pesantren Al-Fatah Yogyakarta. https://www.youtube.com/watch?v=wYmUgOcyw4g&t=150s
Zahra, A. (2021). Pembinaan Keagamaan Di Pondok Pesantren Waria Al-Fattah Yogyakarta Dalam Tinjauan Hukum Islam.

Downloads

Published

2022-07-05

How to Cite

Leany, M. N., & Sari, R. M. (2022). Social Solidarity and Waria Religiousity: A Netnographic Study of Al-Fatah Islamic Boardingschool Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.24090/jimrf.v11i1.6477
Bookmark and Share