The Adaptation of Islamic Boarding Schools to Modernization: The Pioneering Role of KH. Abdul Wahab Turcham in Women’s Education in Surabaya

Authors

  • Dinar Bela Ayu Naj'ma UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Syamsul Bakri UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Andi Arif Rifa'i UIN Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.24090/jimrf.v13i2.11958

Keywords:

Islamic Education, Women, Pesantren

Abstract

This study explores the pivotal role of pesantren in advancing women’s education in Indonesia, focusing on KH. Abdul Wahab Turcham in Surabaya. Pesantren, as traditional Islamic educational institutions, have been central to both religious and secular education in Indonesia. This qualitative research uses a descriptive approach and literature review to examine how pesantren are adapting to contemporary educational demands for women. The study emphasizes the need for policy initiatives and community support to transform Islamic boarding schools to meet evolving educational needs. Findings highlight KH. Abdul Wahab Turcham's significant contributions and the challenges female students face, underscoring the Kiai's role in fostering an empowered female generation.

References

Anwar, K. (2010). Kepemimpinan Kiai Pesantren: Studi terhadap Pondok Pesantren di Kota Jambi. Kontekstualita, 25(2), 225–254.

Buhongo, R. A. (2017). Wanita Dan Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam Di Era Kehidupan Modern. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 53–60.

Denney, A. S., & Tewksbury, R. (2013). How to write a literature review. Journal of Criminal Justice Education, 24(2), 218–234.

Dhofier, Z. (1994). Tradisi Pesantren Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. LP3ES.

Fahmi Ilmy, M. (2020). Eksistensi Feminisme Mesir dan Transformasi Gerakan Perempuan di Indonesia. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender Dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 13(2), 146–157. https://doi.org/10.35905/al-maiyyah.v13i2.725

Fitri Pebriaisyah, B., Wilodati, W., & Komariah, S. (2022). Kekerasan Seksual di Lembaga Pendidikan Keagamaan: Relasi Kuasa Kyai Terhadap Santri Perempuan di Pesantren. Sosietas, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.17509/sosietas.v12i1.48063

Habsi, M. (2022). Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Membentuk Karakter Santri Di Pondok Pesantren Al- Mashduqiah Patokan Kraksaan Probolinggo. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 3(2).

Ifendi, M. (2020). PESANTREN DAN KEPEMIMPINAN KIAI: STUDI KASUS DI PONDOK PESANTREN MAMBAUS SHOLIHIN GRESIK (1980-2020). MUDIR (Jurnal Manajemen Pendidikan), 2(2), 2.

Jauhari, N., & Thowaf, S. M. (2019). Kesetaraan Gender Di Pesantren Dalam Kajian Literatur. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 13(2), 179. https://doi.org/10.17977/um020v13i22019p179-188

Lutfi, L., Sutisna, U., & Asma, F. R. (2023). Peran Dan Kedudukan Perempuan Dalam Persfektif Pendidikan Islam Di Era Modern. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(1), 1. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v6i1.2123

Mardiyah, M. (2012). Kepemimpinan Kiai dalam Memelihara Budaya Organisasi di Pondok Modern Gontor , Lirboyo Kediri, dan Pesantren T ebuireng Jombang. TSAQAFAH, 8(1).

Mastuhu. (1994). Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren. INIS.

Muafiah, E. (2013). Pendidikan Perempuan di Pondok Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1).

Pramitha, D. (2020). Kepemimpinan kyai di pondok pesantren modern: Pengembangan organisasi, team building, dan perilaku inovatif. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2).

Prasetiawan, A. Y., & Lis, S. (2019). Kepemimpinan Perempuan dalam Pesantren. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 39–69. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2874

Prasetiyawan, A. A., & Rohimat, A. M. (2019). Pemberdayaan Perempuan Berbasis Pesantren dan Social Entrepreneurship. Muwazah, 11(2), 163–180. https://doi.org/10.28918/muwazah.v11i2.2281

Ratnasari, D. (2016). Pemberdayaan Perempuan Dalam Pendidikan Pesantren. ’Anil Islam: Jurnal Kebudayaan Dan Ilmu Keislaman, 9(1), 122–147.

Ridho, H. (2018). Mengkritisi Keadilan Perempuan dari Bilik-Bilik Pesantren. Muktamar Pemikiran Santri Nusantara; Islam, Kearifan Lokal, Dan Tantangan Kontemporer, 778.

Rokim, S. (2016). Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam Vol . 05 , Januari 2016. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 05, 1175–1183.

Rosa, M. C. (2021). Komnas Perempuan Sebut Pesantren Urutan kedua dengan Aduan Kasus Kekerasan Seksual Tertinggi. Kompas.Com.

Rosi, F. (2020). Gerakan Politik Kiai dan Dakwah Islam: Membaca Aktifitas Dakwah dan Politik Kiai pada Momentum Pemilu. At-Turost: Journal of Islamic Studies, 7(2), 233–255.

Tafsir, A. (1996). Pendidikan Agama Dalam Keluarga. Remaja Rosdakarya.

Towaf, S. M. (2008). Peran Perempuan, Wawasan Gender dan Implikasinya terhadap Pendidikan di Pesantren. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(6), 141–149.

Umam, W. (2020). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pondok Pesantren. Attractive : Innovative Education Journal, 2(3), 61. https://doi.org/10.51278/aj.v2i3.60

Zuchdi, D. (2008). Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi. Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-07-07

How to Cite

Dinar Bela Ayu Naj'ma, Syamsul Bakri, & Andi Arif Rifa'i. (2024). The Adaptation of Islamic Boarding Schools to Modernization: The Pioneering Role of KH. Abdul Wahab Turcham in Women’s Education in Surabaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 13(2), 316–326. https://doi.org/10.24090/jimrf.v13i2.11958

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.