Instagram as a Da’wah Medium for Al-Hasany Foundation Islamic Boarding School

Authors

  • Nasikhul Amin Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Moch. Agung Lukman Septiansyah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Ampel Surabaya
  • M. Havy Sa'dullah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Syaifuddin Syaifuddin Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.24090/komunika.v16i1.5120

Keywords:

Da’wa media, Social media, Islamic boarding schools

Abstract

Social media expands the volume of information for each individual so that it holds power over control. Human interaction through online media is not limited by time and space, as long as the user is connected to an internet connection. Unlimited interaction is a reason for an Islamic boarding school manager to create a @alhasanymedia Instagram account. This study explores the use of Instagram by Al-Hasany Islamic boarding school for da’wah. The research uses a qualitative field method, the research procedure assembles descriptive data of interview or written word sequences from the observed people, and this approach is directed at the individual setting in a holistic (whole) manner. In qualitative research, the author becomes an essential instrument (human instrument) to establish the focus of the research, find and select informants as the data source, collect data, assess data quality, analyze data, interpret data and make conclusions on the findings. The results of this study show that the Instagram account @alhasanymedia has contributed to Islamic boarding school as an educational institution which includes the media of da’wah, information, blessing, promotion, nostalgically, and documentation for pesantren and graduates of Al-Hasany Sumber Islamic boarding school, parents and Abituren.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, D. (2019). Efektivitas Media Sosial Instagram Dalam Menyampaikan Pesan Dakwah (Studi Pada Akun Instagram @islamdakwahcom). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Asmani, J. M. (2011). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan (1st ed.). Diva Press.

Asmaniar. (2019). Instagram Sebagai Media Dakwah (ResponFollowerspadaAkun @Felixsiauwdan @Yusufmansurnew) Skripsi. UIN Alauddin Makassar.

Deslima, Y. D. (2018a). “Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah.” UIN Lampung.

Deslima, Y. D. (2018b). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah Bagi Mahasiswa Komunikasi dan Penyiaran Islan UIN Raden Intan Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Kadir, A. (2012). Sistem Pembinaan Pondok Pesantren. Shautut Tarbiyah, 01(02), 76–99.

Meleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosda Karya.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi,Budaya,dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Nurudin. (2004). Sistem Komunikasi Indonesia. Rajapress.

Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial Sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. 03(02), 339–356.

Wirosukarto, A. H. (1996). KH.Imam Zarkasyi dari Gontor Merintis Pesantren Modern. Gontor Press.

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Cakrawala-Jurnal Humaniora.

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2).

Hanafi, F., Indriyani, A., Rahmah, A. N., Lathif, A. D., & Pramukti, D. I. (2021). Bijak Bermedia Sosial pada Remaja. Jurnal Bina Desa, 3(2), 61-67.

Aisyah, N., & Rofiah, S. (2022). Dakwah Modern Pada Era Konvergensi Media: Studi Kasus Youtube Pondok Pesantren Nurul Jadid. Dakwatuna: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 8(2), 110-126.

Kahfi, S., & Kasanova, R. (2020). Manajemen Pondok Pesantren Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pondok Pesantren Mambaul Ulum Kedungadem Bojonegoro). Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 3(1), 26-30.

Wibowo, A. (2019). Penggunaan media sosial sebagai trend media dakwah pendidikan islam di era digital. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 339-356.

Sufriyah, S., Pernandi, D., Abizar, M., Fadly, M., Abdilah, M. F., Saputro, T. R., & Nugroho, I. (2022). Penggunaan Media Sosial Dikalangan Santri Ponddok Pesantren Al-Batoqiyah Dalam Rangka Dakwah Islam. JATIMIKA: Jurnal Kreativitas Mahasiswa Informatika, 3(1).

Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku pengguna media sosial beserta implikasinya ditinjau dari perspektif psikologi sosial terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36-44.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80.

Rosmalina, A., & Khaerunnisa, T. (2021). Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi Dakwah Pada Masa Pabdemi ORASI: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(1), 147-160.

Wibowo, A. (2019). Penggunaan media sosial sebagai trend media dakwah pendidikan islam di era digital. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 339-356.

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Amin, N., Septiansyah, M. A. L., Sa’dullah, M. H., & Syaifuddin, S. (2022). Instagram as a Da’wah Medium for Al-Hasany Foundation Islamic Boarding School. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 16(1), 41–50. https://doi.org/10.24090/komunika.v16i1.5120

Issue

Section

Articles