MODERNISASI PENDIDIKAN PESANTREN BERBASIS ORGANISASI MASYARAKAT ISLAM (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Falah Nagreg Bandung, Pondok Pesantren Darul Arqom Garut dan Pondok Pesantren PERSIS Tarogong Garut)

Authors

  • Budie Agung UIN Bandung
  • M.Tajudin Zuhri UIN Bandung
  • Khalid Ramdhani Universitas Singaperbangsa

Keywords:

Modernization, Education, Islamic Boarding Schools, Islamic Organizations.

Abstract

Modernization of Islamic education cannot be separated from the rise of Muslims in modern times, Islamic thought and institutions including education (pesantren) must be modernized, ie renewed in accordance with the framework of modernity. This study aims to identify how pesantren modernization patterns are carried out in three pesantren representing Islamic mass organizations, namely Al-Falah Pesantren, Darul Arqom Pesantren and PERSIS Tarogong Pesantren, with the hope of obtaining information on similarities and differences in general patterns related to modernization pesantren education. This type of research is field research with data collection techniques such as interviews, observation and documentation. The results showed that there were similarities and differences in the pattern of modernization in Islamic mass organizations based on Islamic boarding schools.

References

Abdurrahman, A. (2018, September). Modernisasi Pendidikan Pesantren PERSIS Tarogong. (B. Agung, Interviewer)
admin, p. t. (2018, desember 02). https://www.persistarogong.com/page/sejarah. Retrieved from https://www.persistarogong.com/page/sejarah: https://www.persistarogong.com/page/sejarah
Arqom, D. (2018, November 23). http://mahad.darularqamgarut.sch.id/. Retrieved from http://mahad.darularqamgarut.sch.id/
Asmuni, Y. (1996). Pengantar Studi Pemikiran dan Gerakan Pembaharuan dalam Dunia Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Azra, A. (2000). Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Daulay, H. P. (2007). Sejarah Pertumbuhan dan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana.
Ismail, F. (1999). NU Gusdurisme dan Politik Kiayi. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Kebudayaan, D. P. (1989). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Kuntowidjojo. (1988). Menuju Kemandirian Pesantren dan Pembangunan Desa. Prisma.
Madjid, N. (1993). Islam Kemodernan dan Keindonesiaan. Bandung: Mizan.
Madjid, N. (1993). Islam Kemodernan dan Keindonesiaan. Bandung: Mizan.
Muhajir, N. (2000). Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Islam dalam perspektif modern. Forum Kajian Ilmiah Kependidikan Islam.
Mujib, M. A. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam : Kajian FIlosofis dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya. Bandung: Trigenda Karya.
Mulkan, A. M. (1993). Paradigma Intelektual Muslim, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam dan Dakwah. Yogyakarta: SIPRESS.
Nasution, H. (1996). Islam Rasional Gagasan dan Pemikiran. Bandung: Mizan.
Qomar, M. (2005). Pondok Pesanren : dari Transformasi Metodologi menuju Demokrasi Institusi. Jakarta: Erlangga.
Rafiq, A. (2018, September). Modernisasi Pendidikan Pesantren Darul Arqom. (B. Agung, Interviewer)
Rahman, M. (2002). Menggugat Manajemen Pendidikan Pondok Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
RIzal, A. S. (2011). Transformasi corak edukasi dalam sistem pendidikan pesantren, dari pola tradisional ke pola modern. Ta'lim.
Siradj, S. A. (1999). Pesantren Masa Depan, Wacana Pemberdayaan dan Transformasi Pesantren. Bandung: Pustaka Hidayah.
Solihin, M. M. (2011). Modernisasi Pendidikan Pesantren. Tadris, 31.
Steenbrink, K. A. (1974). Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. Jakarta: LP3ES.
Tafsir, A. (2001). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wahid, A. (2001). Menggerakan Tradisi, Esai-esai Pesantren. Yogyakarta: LKIS Yogyakarta.
Zarkasyi, A. S. (2005). Gontor dan Pembaharuan Pendidikan Pesantren. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Zuhri, M. T. (2018, Desember 4). Modernisasi Pendidikan Pesantren Al-Falah. (B. Agung, Interviewer)

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Agung, B., Zuhri, M., & Ramdhani, K. (2020). MODERNISASI PENDIDIKAN PESANTREN BERBASIS ORGANISASI MASYARAKAT ISLAM (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Falah Nagreg Bandung, Pondok Pesantren Darul Arqom Garut dan Pondok Pesantren PERSIS Tarogong Garut). Jurnal Penelitian Agama, 21(1), 125–156. Retrieved from https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/jpa/article/view/3837

Issue

Section

Articles