MODEL PENGAJARAN ILMU TAUHID DI PONDOK PESANTREN AT-TAUHIDIYAH CIKURA BOJONG TEGAL DAN IMPLIKASINYA PADA PEMAHAMAN DAN SIKAP JAMAAHNYA

Authors

  • Supriyanto Supriyanto

DOI:

https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp220-238

Keywords:

Tauhid Science, Islamic boarding school

Abstract

Abstract: The results showed that the science of monotheism (ilmu  Tauhid) became the main core of knowledge in Pondok Pesantren (PP) At-Tauhidiyah Cikura, Tegal. Teaching models developed are: (a) In the Pesantren At-Tauhidiyah, there are three kinds of approach that characterizes the exposure of monotheism, which is contained in the yellow books, namely: textual approach, Sufi approach, and a rational approach; (B) Effect of tharigah also very strongly influenced characteristics in the education process; (C) affiliated to the Tawheed wal Jama'ah ahlussunnah ala Ash'arite, particularly referring to the book by Imam Sanusi, namely Sanusiyah's theology; (D) The method developed in the teaching of monotheism in PPAt-Tauhidiyah is a method of textual harfiyah and semi rote; (E) sorogan and bandongan  teaching model also remains a key used in PP At-Tauhidiyah. Keywords: Tauhid Science, Islamic boarding school

References

A. Mukti Ali. 1991. Memahami Beberapa Aspek Ajaran Islam. Bandung: Mizan.

Abd. Al-Wahab Khallaf. 1972. Ilmu Ushul al-Fiqh. Jakarta: al-Majlis al-a’ala Indonesia lil al-Da’wat al-Islamiyyat.

Aripin. Pengajaran Ilmu Tauhid di Pondok Pesantren At-Tauhidiyah Cikura Bojong Tegal. Tesis pada Program Pasca Sarjana IAIN Walisongo Semarang

Amir Mu’allim. 1998. Akidah Islam. Jogjakarta : UII Pers

Bisri M. Djaelani, 2007. Ensiklopedia Islam. Yogyakarta: Panji Pustaka.

Dhofier, Zamakhsyari. 1982. Tradisi Pesantren, Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta : LP3ES.

Fuad Iqrami Al-bustani. 1986. Munjid Ath-Thullab, Dar Al-Masyriq, Beirut.

http://fisika79.wordpress.com/2011/04/26/pendidikan-dan-pengajaran/

Ghazali, M. Bahri. 2002. Pesantren Berwawasan Lingkungan. Cet. II, Jakarta : CV. Prasasti.

Henri Marginau dan David Bergamini. 1964. The Scientist. New York: Time Corporated.

Hamzah Ya’qub. 2001. Ilmu Ma’rifah. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.

Hanafi. 2003. Pengantar Teologi Islam. Jakarta: Pustaka Al Husna Baru.

Jubran Mas’ud. 1967. Raid Ath-Thullab. Dar al-Ilm li al-Malayin: Beirut.

M. Yusran Asmuni. 1993. Ilmu Tauhid. Jakarta: Citra Niaga Rajawali Pers.

Martin van Bruinessen. 1999. Kitab Kuning Pesantren dan Tarekat. Bandung: Mizan.

Madjid, Nurcholish. 1995. Islam Agama Peradaban: Membangun Makna dan Relevansi Doktrin Islam dalam Sejarah. Jakarta: Paramadina.

Quraish Shihab. 1996. Membumikan Alqur’an. Bandung: Mizan.

Rusyan, Tabrani, dkk. 1989. Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung : Remaja Karya Offset.

Said,tt, Ta’lim al-Mubtadi-in fi Aqaid al-din,Juz I & Juz II Majlis Ta’lim Wa al-Da’wah at-Tauhidiyah, Pondok Pesantren Cikura Bojong Tegal.

Sirodjuddin, Abbas. 2008. I’tiqad Ahlussunah Wal Jamaah,Cet ke 8, Jakarta : Pustaka Tarbiyah Baru.

Sirajuddin Zar, 2004. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: Raja Grafindo.

Sodik, Ahmad. 2007. Berakidah Benar Berakhlak Mulia. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Sudjana, Nana. 2000. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Suma, Muhammad Amin. 2000. Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Syahminan Zaini, Kuliah Akidah Islam, Al Ikhlas, Surabaya.

Tholhah Hasan, Muhammad. 2005. Ahlussunah Wal-Jama’ah Dalam Persepsi dan Tradisi NU. Jakarta : Lantabora Press.

Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. 2009. Sejarah & Pengantar Ilmu Tauhid Kalam. Semarang : PT. Pustaka Rizki Putra.

Tim Departemen Agama RI. 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Jakarta: Proyek Peningkatan Pondok Pesantren Departemen Agama RI.

Tim Departemen Agama RI., 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Cet. I Jakarta: Direktorat Pembinaan Perguruan Agama Islam, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam, Depag RI.

Yusuf Qardhawi. 1994. Karakteristik Islam: Kajian Analitik. Surabaya: Risalah Gusti.

Zainuddin. 1992. Ilmu Tauhid Lengkap. Rineka Cipta: Jakarta.

Zakaria, A. 2008. Pokok-pokok Ilmu Tauhid. Garut: IBN AZKA Press.

Downloads

Published

2015-10-17

How to Cite

Supriyanto, S. (2015). MODEL PENGAJARAN ILMU TAUHID DI PONDOK PESANTREN AT-TAUHIDIYAH CIKURA BOJONG TEGAL DAN IMPLIKASINYA PADA PEMAHAMAN DAN SIKAP JAMAAHNYA. Jurnal Penelitian Agama, 16(2), 220–238. https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp220-238

Issue

Section

Articles