MODEL PENGAJARAN ILMU TAUHID DI PONDOK PESANTREN AT-TAUHIDIYAH CIKURA BOJONG TEGAL DAN IMPLIKASINYA PADA PEMAHAMAN DAN SIKAP JAMAAHNYA
DOI:
https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp220-238Keywords:
Tauhid Science, Islamic boarding schoolAbstract
Abstract: The results showed that the science of monotheism (ilmu Tauhid) became the main core of knowledge in Pondok Pesantren (PP) At-Tauhidiyah Cikura, Tegal. Teaching models developed are: (a) In the Pesantren At-Tauhidiyah, there are three kinds of approach that characterizes the exposure of monotheism, which is contained in the yellow books, namely: textual approach, Sufi approach, and a rational approach; (B) Effect of tharigah also very strongly influenced characteristics in the education process; (C) affiliated to the Tawheed wal Jama'ah ahlussunnah ala Ash'arite, particularly referring to the book by Imam Sanusi, namely Sanusiyah's theology; (D) The method developed in the teaching of monotheism in PPAt-Tauhidiyah is a method of textual harfiyah and semi rote; (E) sorogan and bandongan teaching model also remains a key used in PP At-Tauhidiyah. Keywords: Tauhid Science, Islamic boarding schoolReferences
A. Mukti Ali. 1991. Memahami Beberapa Aspek Ajaran Islam. Bandung: Mizan.
Abd. Al-Wahab Khallaf. 1972. Ilmu Ushul al-Fiqh. Jakarta: al-Majlis al-a’ala Indonesia lil al-Da’wat al-Islamiyyat.
Aripin. Pengajaran Ilmu Tauhid di Pondok Pesantren At-Tauhidiyah Cikura Bojong Tegal. Tesis pada Program Pasca Sarjana IAIN Walisongo Semarang
Amir Mu’allim. 1998. Akidah Islam. Jogjakarta : UII Pers
Bisri M. Djaelani, 2007. Ensiklopedia Islam. Yogyakarta: Panji Pustaka.
Dhofier, Zamakhsyari. 1982. Tradisi Pesantren, Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta : LP3ES.
Fuad Iqrami Al-bustani. 1986. Munjid Ath-Thullab, Dar Al-Masyriq, Beirut.
http://fisika79.wordpress.com/2011/04/26/pendidikan-dan-pengajaran/
Ghazali, M. Bahri. 2002. Pesantren Berwawasan Lingkungan. Cet. II, Jakarta : CV. Prasasti.
Henri Marginau dan David Bergamini. 1964. The Scientist. New York: Time Corporated.
Hamzah Ya’qub. 2001. Ilmu Ma’rifah. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Hanafi. 2003. Pengantar Teologi Islam. Jakarta: Pustaka Al Husna Baru.
Jubran Mas’ud. 1967. Raid Ath-Thullab. Dar al-Ilm li al-Malayin: Beirut.
M. Yusran Asmuni. 1993. Ilmu Tauhid. Jakarta: Citra Niaga Rajawali Pers.
Martin van Bruinessen. 1999. Kitab Kuning Pesantren dan Tarekat. Bandung: Mizan.
Madjid, Nurcholish. 1995. Islam Agama Peradaban: Membangun Makna dan Relevansi Doktrin Islam dalam Sejarah. Jakarta: Paramadina.
Quraish Shihab. 1996. Membumikan Alqur’an. Bandung: Mizan.
Rusyan, Tabrani, dkk. 1989. Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung : Remaja Karya Offset.
Said,tt, Ta’lim al-Mubtadi-in fi Aqaid al-din,Juz I & Juz II Majlis Ta’lim Wa al-Da’wah at-Tauhidiyah, Pondok Pesantren Cikura Bojong Tegal.
Sirodjuddin, Abbas. 2008. I’tiqad Ahlussunah Wal Jamaah,Cet ke 8, Jakarta : Pustaka Tarbiyah Baru.
Sirajuddin Zar, 2004. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: Raja Grafindo.
Sodik, Ahmad. 2007. Berakidah Benar Berakhlak Mulia. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Sudjana, Nana. 2000. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suma, Muhammad Amin. 2000. Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Firdaus.
Syahminan Zaini, Kuliah Akidah Islam, Al Ikhlas, Surabaya.
Tholhah Hasan, Muhammad. 2005. Ahlussunah Wal-Jama’ah Dalam Persepsi dan Tradisi NU. Jakarta : Lantabora Press.
Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. 2009. Sejarah & Pengantar Ilmu Tauhid Kalam. Semarang : PT. Pustaka Rizki Putra.
Tim Departemen Agama RI. 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Jakarta: Proyek Peningkatan Pondok Pesantren Departemen Agama RI.
Tim Departemen Agama RI., 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Cet. I Jakarta: Direktorat Pembinaan Perguruan Agama Islam, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam, Depag RI.
Yusuf Qardhawi. 1994. Karakteristik Islam: Kajian Analitik. Surabaya: Risalah Gusti.
Zainuddin. 1992. Ilmu Tauhid Lengkap. Rineka Cipta: Jakarta.
Zakaria, A. 2008. Pokok-pokok Ilmu Tauhid. Garut: IBN AZKA Press.
Abd. Al-Wahab Khallaf. 1972. Ilmu Ushul al-Fiqh. Jakarta: al-Majlis al-a’ala Indonesia lil al-Da’wat al-Islamiyyat.
Aripin. Pengajaran Ilmu Tauhid di Pondok Pesantren At-Tauhidiyah Cikura Bojong Tegal. Tesis pada Program Pasca Sarjana IAIN Walisongo Semarang
Amir Mu’allim. 1998. Akidah Islam. Jogjakarta : UII Pers
Bisri M. Djaelani, 2007. Ensiklopedia Islam. Yogyakarta: Panji Pustaka.
Dhofier, Zamakhsyari. 1982. Tradisi Pesantren, Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta : LP3ES.
Fuad Iqrami Al-bustani. 1986. Munjid Ath-Thullab, Dar Al-Masyriq, Beirut.
http://fisika79.wordpress.com/2011/04/26/pendidikan-dan-pengajaran/
Ghazali, M. Bahri. 2002. Pesantren Berwawasan Lingkungan. Cet. II, Jakarta : CV. Prasasti.
Henri Marginau dan David Bergamini. 1964. The Scientist. New York: Time Corporated.
Hamzah Ya’qub. 2001. Ilmu Ma’rifah. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Hanafi. 2003. Pengantar Teologi Islam. Jakarta: Pustaka Al Husna Baru.
Jubran Mas’ud. 1967. Raid Ath-Thullab. Dar al-Ilm li al-Malayin: Beirut.
M. Yusran Asmuni. 1993. Ilmu Tauhid. Jakarta: Citra Niaga Rajawali Pers.
Martin van Bruinessen. 1999. Kitab Kuning Pesantren dan Tarekat. Bandung: Mizan.
Madjid, Nurcholish. 1995. Islam Agama Peradaban: Membangun Makna dan Relevansi Doktrin Islam dalam Sejarah. Jakarta: Paramadina.
Quraish Shihab. 1996. Membumikan Alqur’an. Bandung: Mizan.
Rusyan, Tabrani, dkk. 1989. Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung : Remaja Karya Offset.
Said,tt, Ta’lim al-Mubtadi-in fi Aqaid al-din,Juz I & Juz II Majlis Ta’lim Wa al-Da’wah at-Tauhidiyah, Pondok Pesantren Cikura Bojong Tegal.
Sirodjuddin, Abbas. 2008. I’tiqad Ahlussunah Wal Jamaah,Cet ke 8, Jakarta : Pustaka Tarbiyah Baru.
Sirajuddin Zar, 2004. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: Raja Grafindo.
Sodik, Ahmad. 2007. Berakidah Benar Berakhlak Mulia. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Sudjana, Nana. 2000. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suma, Muhammad Amin. 2000. Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Firdaus.
Syahminan Zaini, Kuliah Akidah Islam, Al Ikhlas, Surabaya.
Tholhah Hasan, Muhammad. 2005. Ahlussunah Wal-Jama’ah Dalam Persepsi dan Tradisi NU. Jakarta : Lantabora Press.
Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. 2009. Sejarah & Pengantar Ilmu Tauhid Kalam. Semarang : PT. Pustaka Rizki Putra.
Tim Departemen Agama RI. 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Jakarta: Proyek Peningkatan Pondok Pesantren Departemen Agama RI.
Tim Departemen Agama RI., 2001. Pola Pembelajaran di Pesantren. Cet. I Jakarta: Direktorat Pembinaan Perguruan Agama Islam, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam, Depag RI.
Yusuf Qardhawi. 1994. Karakteristik Islam: Kajian Analitik. Surabaya: Risalah Gusti.
Zainuddin. 1992. Ilmu Tauhid Lengkap. Rineka Cipta: Jakarta.
Zakaria, A. 2008. Pokok-pokok Ilmu Tauhid. Garut: IBN AZKA Press.
Downloads
Published
2015-10-17
How to Cite
Supriyanto, S. (2015). MODEL PENGAJARAN ILMU TAUHID DI PONDOK PESANTREN AT-TAUHIDIYAH CIKURA BOJONG TEGAL DAN IMPLIKASINYA PADA PEMAHAMAN DAN SIKAP JAMAAHNYA. Jurnal Penelitian Agama, 16(2), 220–238. https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp220-238
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).