ISLAM INKLUSIF DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SLTA
DOI:
https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp180-198Keywords:
Inclusive Islam, PAI high school curriculumAbstract
Abstract: The results of this study indicate that the curriculum of Islamic education that is applied in the high school has actually accommodate and integrate an inclusive paradigm of Islam, though in some aspects there are still parts that show the truth of Islam dogmatism which tend to be proprietary. Moreover, the existence of inclusive Islamic discourse contained in PAl in high school curriculum can be seen through some of the themes material on subjects PAI discussion. By following the path-based studies it is seen that an academic subject matter aqidah as a basis for the development has space for integrating Islam inclusive leaming by relating PAI material of al-Qur'an. More concrete fom is the material in which the discussion about the morality of commendable and despicable behavior has the possibility to introduce inclusive Islamic discourse. Meanwhile, for the matter of jurisprudence and history is generaly limited by the discussion tend to be proprietary. Keywords: Inclusive Islam, PAI high school curriculum.References
Abdullah, M. Husni, dan Muhammad Turhan Yani. 2009. “Islam Inklusif dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) di Perguruan Tinggi Umum: Upaya Pengembangan Sikap Keberagamaan yang Moderat di Kalangan Mahasiswa (Studi di Universitas Negeri Surabaya)†dalam Nadwa, Volume 3 Nomor 1. Semarang: Fak. Tarbiyah IAIN Walisongo.
Achmadi. 2008. Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar,.
Ahmad, Tafsir. 2005. Ilmu Pendidikan Dalam Persfektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Anwar, Kasful, dan Hendra Harmi,. 2011. Perencanaan Sistem Pembelajaran KTSP. Bandung: Alfabeta.
Assegaf, Abd. Rahman. 2005. Politik Pendidikan Nasional Pergeseran Kebijakan Pendidikan Agama Islam dari Praproklamasi ke Reformasi. Yogyakarta: Kurnia Kalam.
Azra, Azyumardi. 2012. Pendidikan Islam; Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Baidhawi, Zakiyuddin. 2007. Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Boisard, Marcel A. 1982. Humanisme dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Bungin, Burhan (Ed.). 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Press.
Daulay, Haidar Putra. 2012. Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Dhofier, Zamakhsari. 1982. Tradisi Pesantren. Jakarta: LP3ES
Madjid, Nurcholis, dkk. 1986. Satu Islam Sebuah Dilema. Bandung: Mizan.
--------------. 1987. Islam Kemodernan dan Keindonesiaan. Jakarta: Mizan.
--------------. 1992. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Yayasan Paramadina.
Majid, Abdul, dan Dian Andayani. 2004. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi; Konsep dan Impelementasi Kurikulum 2004. Bandung: Rosdakarya.
Moleong, Lexy J.. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Muhaimin. 2010. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrsah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers.
Nafis, M. Wahyuni. 1995. Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam. Jakarta: Paramadina.
Nasution, Harun. 1996. Islam Rasional: Gagasan dan Pemikiran Prof. Dr. Harun Nasution. Bandung: Mizan.
------------. 1975. Pembaharuan Dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Nata, Abudin. 2011. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Rahmat, Jalaluddin, dkk. 2001. Thariqat Nurcholishy. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Shihab, Alwi. 1999. Islam Inklusif: Menuju Sikap Terbuka dalam Beragama. Bandung: Mizan.
Sindhunata (ed.). 2000. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan: Demokratisasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius.
Sunardi, ST. 1994. "Dialog: Cara Baru Beragama Sumbangan Hans Kung Bagi Dialog Antar Agama" dalam Seri DIAN I Dialog, Kritik dan Identitas Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan DIAN.
Syamsuri. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas X. Jakarta: Penerbit Erlangga.
-----------. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Penerbit Erlangga.
-----------. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas XII. Jakarta: Penerbit Erlangga
Tafsir, Ahmad. 2004. Cakrawala Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Mimbar Pustaka.
Yaqin, M. Ainul.2005. Pendidikan Multikultural: Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Pilar Media.
Zuhaerini. 1983. Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.
Achmadi. 2008. Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar,.
Ahmad, Tafsir. 2005. Ilmu Pendidikan Dalam Persfektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Anwar, Kasful, dan Hendra Harmi,. 2011. Perencanaan Sistem Pembelajaran KTSP. Bandung: Alfabeta.
Assegaf, Abd. Rahman. 2005. Politik Pendidikan Nasional Pergeseran Kebijakan Pendidikan Agama Islam dari Praproklamasi ke Reformasi. Yogyakarta: Kurnia Kalam.
Azra, Azyumardi. 2012. Pendidikan Islam; Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Baidhawi, Zakiyuddin. 2007. Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Boisard, Marcel A. 1982. Humanisme dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Bungin, Burhan (Ed.). 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Press.
Daulay, Haidar Putra. 2012. Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Dhofier, Zamakhsari. 1982. Tradisi Pesantren. Jakarta: LP3ES
Madjid, Nurcholis, dkk. 1986. Satu Islam Sebuah Dilema. Bandung: Mizan.
--------------. 1987. Islam Kemodernan dan Keindonesiaan. Jakarta: Mizan.
--------------. 1992. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Yayasan Paramadina.
Majid, Abdul, dan Dian Andayani. 2004. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi; Konsep dan Impelementasi Kurikulum 2004. Bandung: Rosdakarya.
Moleong, Lexy J.. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Muhaimin. 2010. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrsah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers.
Nafis, M. Wahyuni. 1995. Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam. Jakarta: Paramadina.
Nasution, Harun. 1996. Islam Rasional: Gagasan dan Pemikiran Prof. Dr. Harun Nasution. Bandung: Mizan.
------------. 1975. Pembaharuan Dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Nata, Abudin. 2011. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Rahmat, Jalaluddin, dkk. 2001. Thariqat Nurcholishy. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Shihab, Alwi. 1999. Islam Inklusif: Menuju Sikap Terbuka dalam Beragama. Bandung: Mizan.
Sindhunata (ed.). 2000. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan: Demokratisasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius.
Sunardi, ST. 1994. "Dialog: Cara Baru Beragama Sumbangan Hans Kung Bagi Dialog Antar Agama" dalam Seri DIAN I Dialog, Kritik dan Identitas Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan DIAN.
Syamsuri. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas X. Jakarta: Penerbit Erlangga.
-----------. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Penerbit Erlangga.
-----------. 2012. Pendidikan Agama Islam untuk SMA Kelas XII. Jakarta: Penerbit Erlangga
Tafsir, Ahmad. 2004. Cakrawala Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Mimbar Pustaka.
Yaqin, M. Ainul.2005. Pendidikan Multikultural: Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Pilar Media.
Zuhaerini. 1983. Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.
Downloads
Published
2015-12-09
How to Cite
Hermawan, M. A. (2015). ISLAM INKLUSIF DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SLTA. Jurnal Penelitian Agama, 16(2), 180–198. https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp180-198
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).