Motives for Using Tik Tok in Uses and Gratification Theory Perspective

Main Article Content

Ahmad Khairul Nuzuli

Abstract

Although Tik Tok gets negative sentiments, it is even the most popular application downloaded by the public. Tik Tok is considered to have a significant role in marketing, branding, and personal branding. Furthermore, Tik Tok can reduce stress during a pandemic significantly. This study aims to analyze the existence of Tik Tok, which initially received negative opinions, but in 2019 the popularity of Tik Tok beat Facebook and Instagram successfully. In addition, this study also aims to determine the community motives for using the Tik Tok application. This study uses a descriptive quantitative approach by taking a sample of 100 Tik Tok application users in Semarang City, Central Java. The data analysis employs the uses and gratification theory and the motives for utilizing media by Katz, Gurevitch, and Haas theory. The study results show that the community’s dominant motive for using the Tik Tok application is integration, social interaction, and entertainment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nuzuli, A. K. (2022). Motives for Using Tik Tok in Uses and Gratification Theory Perspective. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 16(1), 15–26. https://doi.org/10.24090/komunika.v16i1.4787
Section
Articles

References

Anjani, V. (2019). Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi Tik Tok (Studi Deskriptif Kuantitatif Aplikasi Tik Tok di Kalangan Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP USU Stambuk 2015 dan 2016) [Universitas Sumatera Utara]. https:// repositori.usu.ac.id/bitstream/hand le/123456789/17112/150904027. pdf?sequence=1

Bhaskara, I. L. A. (2019). TikTok Kuasai Dunia: Ketika Alay Sama dengan Popularitas",. Tirto.Id. https://tirto.id/tiktok-kuasaidunia-ketika-alay-sama-denganpopularitas-djxg

Damayanti, T., & Gemiharto, I. (2019). Kajian Dampak Negatif Aplikasi Berbagi Video Bagi Anak-Anak di Bawah Umur di Indonesia. Communication, 10(1), 1. https://doi.org/10.36080/comm. v10i1.809

Dewa, C. B., & Safitri, L. A. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun TikTok Javafoodie). Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(1), 65–71. https://doi. org/10.31294/khi.v12i1.10132

Dwilestari, G., & Ali, D. S. F. (2019). Motif Penggunaan Aplikasi Media Sosial Bigo Live di Kalangan Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi Universitas Telkom. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1), 67. https://doi.org/10.24198/jmk. v3i1.12901

Hanifah, S. N. (2019). Motif penggunaan media (studi deskriptif kualitatif tentang motif penggunaan akun instagram gosip Oleh follower di kalangan mahasiswa Universitas Sebelas Maret) [Universitas Sebelas Maret]. https://digilib.uns. ac.id/dokumen/detail/74537/ Motif-penggunaan-media-studideskriptif-kualitatif-tentang-motifpenggunaan-akun-instagram-gosipOleh-follower-di-kalangan-mahasiswaUniversitas-Sebelas-Maret

Karman, K. (2014). Riset Penggunaan Media dan Perkembangannya Kini. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 17(1), 93. https://doi.org/10.31445/ jskm.2013.170106

Mumtaz, Z. S., & Saino. (2021). Pengaruh penggunaan aplikasi tik tok sebagai media promosi dan trend glow up terhadap minat beli produk kecantikan. Journal Manajemen, 13(2), 282– 291. https://doi.org/http://dx.doi. org/10.29264/jmmn.v13i2.9716

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian (6th ed.). Penerbit Ghalia.

Oktaheriyani, D. (2020). Analisis Perilaku Komunikasi Pengguna Media Sosial Tiktok (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik UNISKA MAB Banjarmasin) [Universitas Islam Kalimantan]. http://eprints.uniska-bjm. ac.id/3504/1/JURNAL ARTIKEL DESY OKTAHERIYANI-dikonversi.pdf

Pratama, D. (2021). Komunikasi Sosial Remaja Pengguna Tik Tok di Kelurahan Kaliawi Kecamatan Tanjung Karang Pusat Bandar Lampung [UIN Raden Intan Lampung]. http://repository. radenintan.ac.id/15983/1/SKRIPSI 1-2. pdf

Prihatiningsih, W. (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram di Kalangan Remaja. Communication, 8(1), 51. https://doi.org/10.36080/comm. v8i1.651

Rachmazein, S., & Soedarsono, D. K. (2021). Motif Lanjut Usia Menengah dalam Menggunakan Media Sosial Facebook di Kota Bandung. E-Proceeding of Management, 8(2), 1769–1777. https:// openlibrary.telkomuniversity.ac.id/ home/catalog/id/167548/slug/ motif-lanjut-usia-menengah-dalam-menggunakan-media-sosial-facebook-di-kota-bandung.html

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. In ke-26. PT Alfabet.

Susilowati. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding Di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @bowo_allpennliebe). Jurnal Komunikasi BSI, 9(2), 176–185. https:// doi.org/https://doi.org/10.31294/ jkom.v9i2.4319

Utama Putra, K. A. S., Permana, G. W., Sephiani, P. Y., & Sutriyanti, N. K. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi TikTok Sebagai Media Menurunkan Tingkat Stres di Era Pandemi Covid-19. Widya Duta: Jurnal Ilmiah Ilmu Agama Dan Ilmu Sosial Budaya, 16(1), 67. https://doi. org/10.25078/wd.v16i1.2358

Tanta, I., Mihovilović, M., & Sablić, Z. (2014). Uses and gratification theory–why adolescents use Facebook?. Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, 20(2), 85-111.

Eginli, A. T., & Tas, N. O. (2018). Interpersonal communication in social networking sites: An investigation in the framework of uses and gratification theory. Online Journal of Communication and Media Technologies, 8(2), 81-104.

Batoebara, M. U. (2020). Aplikasi tik-tok seruseruan atau kebodohan. Network Media, 3(2), 59-65.