Peran Lingkungan dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Kampung Arab Desa Tanjungsari Kecamatan Petanahan Kabupaten Kebumen
DOI:
https://doi.org/10.24090/jpa.v23i2.2022.pp323-341Keywords:
Lingkungan, pembelajaran bahasa Arab, kampung arab kebumenAbstract
Abstract Learning Arabic, like learning in general requires several aspects to be able to achieve the learning objectives. Among the aspects that must exist are methods, media, and environment. The purpose of this study was to determine the role of the environment and Arabic learning methods in the Kebumen Arabic Dictionary. The method used is a qualitative method in which the data obtained are sourced from parties directly related to learning Arabic in Kampung Arab Kebumen. Kebumen Arab Village is a real example of an Arabic language education institution that has implemented some of the above aspects effectively. One of the interesting things is that the methods used at each level are made different according to the abilities of the students. For this reason, the results of this study are worthy of being used as examples by other educational institutions, especially those that teach Arabic. Among the methods used in Kampung Arab Kebumen (KAK) are (1) Reading aloud Method (qira'ah murtafi'ah), (2) Tikrar Method (repeating words or sentences), (3) Istima' method (listening to ), (4) Muhadasah method (conversation practice), (5) Insya' method (composing sentences), (6) Question and answer method, (7) Mujlah method (discussion), (8) Singing method, (9) Muhadlarah/khithobah method, (10) Masrahiyyah method (playing drama in Arabic), and (11) Arabic poetry reading method. Intisari Pembelajaran bahasa Arab, sebagaimana pembelajaran-pembelajaran secara umum memerlukan beberapa aspek untuk bisa mencapai tujuan pembelajaran. Di antara aspek yang yang harus ada ialah metode, media, dan lingkungan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peran lingkungan dan metode pembelajaran Bahasa Arab di Kamus Arab Kebumen. Adapun metode yang digunakan adalah metode kualitatif dimana data yang didapat bersumber dari pihak-pihak yang terkait langsung dengan pembelajaran Bahasa Arab di Kampung Arab Kebumen. Kampung Arab Kebumen merupakan contoh real sebuah lembanga pendidikan Bahasa Arab yang sudah menerapkan beberapa aspek di atas dengan efektif. Salah satu yang menarik ialah bahwa metode yang digunakan di masing-masing tingkatan dibuat berbeda menyesuaikan kemempuan peserta didik. Untuk itu lah hasil dari penelitian ini sangat layak untuk dijadikan contoh oleh lembaga-lembaga pendidikan lain, khususnya yang mengajarkan Bahasa Arab. Di antara metode yang digunakan di Kampung Arab Kebumen (KAK) adalah (1) Metode Reading aloud (qira’ah murtafi’ah), (2) Metode Tikrar (mengulang-ulang kata atau kalimat), (3) Metode Istima’ (mendengarkan), (4) Metode Muhadasah (praktek bercakap-cakap), (5) Metode insya' (mengarang kalimat), (6) Metode tanya jawab, (7) Metode Mujadalah (diskusi), (8) Metode bernyanyi, (9) Metode Muhadlarah/ khithobah, (10) Metode Masrahiyyah (bermain drama menggunakan bahasa Arab), dan (11) Metode membaca puisi berbahasa Arab.References
Afifudin and Saebani, B. A. (2009) Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Effendy, A. F. (2012) Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.
Ellis, R. (1986) Under Standing Second Languace Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Fathoni, A. (2006) Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Mahmud (2011) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Margono (2003) Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Moloeng, L. (2010) Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyana, D. (2003) Metode Penelitian Kualitatif Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurhadi and Agus, G. S. (2003) Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: UM.
Prastowo, A. (2011) Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Setyosari, P. (2010) Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Spradley, J. P. (1980) Ethnograpic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Sugiyono (2013) Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. 17th edn. Bandung: Alfabeta.
Sukardi (2015) Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. 14th edn. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sukmadinata, N. S. (2009) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yusuf, T. (1995) Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Zuriah, N. (2009) Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Atabik, Muhamad Slamet Yahya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).