Analisis Kompetensi Profesional Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Pelajaran Matematika di Purwokerto
DOI:
https://doi.org/10.24090/jpa.v15i1.2014.pp152-162Keywords:
kompetensi, profesional, guru, matematikaAbstract
Abstract: Teachers’ professional competence is interesting to study. The datasaid that Indonesian teachers’ professional competence is still low, it’s supportedby score of teachers’ competence test. This study aims to describe elementaryschool teachers’ professional competence in Purwokerto. The professionalcompetence is supported by four indicators. The result of this study shows that theteachers have a high score for mastering mathematics material, a middle score formaking problem relating to daily life, and low score for solving problem with morethan one way and giving reason for steps of solving problem.Keywords: Competence, professional, teacher, mathematics. Abstrak: kompetensi profesional guru menarik untuk dikaji. Data mengatakanbahwa kompetensi profesional guru di Indonesia masih rendah, itu didukung olehskor guru uji kompetensi. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkankompetensi profesional guru sekolah dasar di Purwokerto. Kompetensi profesionaldidukung oleh empat indikator. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa gurumemiliki skor tinggi untuk menguasai materi matematika, nilai tengah untukmembuat masalah yang berkaitan dengan kehidupan sehari-hari, dan skor rendahuntuk memecahkan masalah dengan lebih dari satu cara dan memberikan alasanuntuk langkah-langkah pemecahan masalah.Kata kunci: Kompetensi, profesional, guru, matematika.References
Arikunto, S. 2008. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Kemdikbud. 2012. Uji Kompetensi Guru Online. (Online), (http://3.bp.blogspot.
com/-W1mXljjpV-Q/UCkS8nKVjZI/AAAAAAAAD-o/gd7RVc02iv4/
s1600/grafik%2Bnilai%2Bgabungan.png; diakses 6 Februari 2014)
———————. 2014. Kamus Besar Bahasa Indonesia Online. (Online), (http:/
/www.kbbi.web.id/kompetensi; diakses 10 Februari 2014)
Permendiknas No.16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan
Kompetensi Guru. Jakarta: Depdikbud.
Puspendik. 2012. e-Reporting Ujian Nasional. (Online), (http://118.98.234.22/
sekretariat/hasilun/index.php/hasilun; diakses 6 Februari 2014)
Sanjaya, Wina. 2006. Pembelajaran dan Implementasi Kurikulum Berbasis
Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada media Grup.
Sahertian, P. A. 2000. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan: Dalam
Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Undang-undang Republik Indonesia No.14 Tahun 2005 tentang Guru dan
Dosen. Jakarta: Sinar Grafika.
Usman, U. 2006. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kemdikbud. 2012. Uji Kompetensi Guru Online. (Online), (http://3.bp.blogspot.
com/-W1mXljjpV-Q/UCkS8nKVjZI/AAAAAAAAD-o/gd7RVc02iv4/
s1600/grafik%2Bnilai%2Bgabungan.png; diakses 6 Februari 2014)
———————. 2014. Kamus Besar Bahasa Indonesia Online. (Online), (http:/
/www.kbbi.web.id/kompetensi; diakses 10 Februari 2014)
Permendiknas No.16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan
Kompetensi Guru. Jakarta: Depdikbud.
Puspendik. 2012. e-Reporting Ujian Nasional. (Online), (http://118.98.234.22/
sekretariat/hasilun/index.php/hasilun; diakses 6 Februari 2014)
Sanjaya, Wina. 2006. Pembelajaran dan Implementasi Kurikulum Berbasis
Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada media Grup.
Sahertian, P. A. 2000. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan: Dalam
Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Undang-undang Republik Indonesia No.14 Tahun 2005 tentang Guru dan
Dosen. Jakarta: Sinar Grafika.
Usman, U. 2006. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
2014-06-20
How to Cite
Ulpah, M. (2014). Analisis Kompetensi Profesional Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Pelajaran Matematika di Purwokerto. Jurnal Penelitian Agama, 15(1), 152–162. https://doi.org/10.24090/jpa.v15i1.2014.pp152-162
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).