MATERI, METODE, DAN EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN

Authors

  • subur subur

DOI:

https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp199-219

Keywords:

Materials, Methods, Evaluation, Leaming, Quran

Abstract

Abstract: Mahmoud Syalthut said that al-Qur'an mulÄimun fiullizzamn walmakn (al-Quran always relevant to space and time), in the Koran, there are also many verses that contain concepts and values education, material and methodology. Therefore, this study was conducted to determine the concepts of the Koran relating to the scope of materials, methods, and evaluation of leaming and its relevance to the existing concept. Source of this research is a document, using thematic followed by reflective, inductive, and language analysis. The results showed that the leaming material in the Koran, which is divided into material and non-Syariyah Syariyah. Syariyah divided into theology, Sharn'ah, and morals. Non-Syariyah material divided into exact and the humanities. Leaming methods can be traced in the Qur'an among hiwar, story, amtsal, exemplary, habituation, ibrah-mauidzah, targhib-tarhib, advice, persuasion/wisdom, tsawab-igab, lecture, question and answer, discussion, sorogan, bandongan, mudzakarah, assignments, field tnips, experiments, dril, sociodrama, demonstrations and group work. The leaming activities in the form of Darasa, Nazara, ltibr, tafakkur, tazakkur, tadabbur, Iqro, 'agala, rabbaya. Keywords: Materials, Methods, Evaluation, Leaming, Quran.

References

Aba Firdaus Al Halwahi. (2003). Membangun Akhlak Mulia Dalam Bingkai Al-Qur’an dan As Sunnah (Seri rujukan Para Da’i). Yogyakarta: Al Manar.

Abdullah, M. Amin. (1997). Filsafat Kalam di Era Postmodernisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Achdiat, Nunu. (1998). Seni Berkisah: Memandu Anak Memahami Al-Qur’an. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ahmadi. (2005). Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Al Asyqar, Umar Sulaiman. (Tt). Kisah-Kisah Sahih dalam Al-Qur’an dan Hadis. Jakarta: Pustaka ELBA.

Al Baqi, Muhammad Fuad Abdul. (tt). Al Mu’jam al Mufahros Li Alfadz Al-Qur’an al Karim. Bandung: Angkasa.

Al Ghazali, Muhammad. (1970). Khuluqu al Muslim. Kuwait: Dar al Yan.

Al Hasyimi, Abdul Hamid. (2001). Mendidik ala Rasulullah (alih bahasa: Ibnu Ibrahim). Jakarta: Pustaka Azam.
Al Hufi, Ahmad Muhammad. (1995). Akhlak Nabi Muhammad SAW, Keluhuran dan Kemuliaan, terjemahan Masdar Helmy. Bandung : Gema Risalah Press.
Al Jamali, Muhammad Fadil. (1995). Filsafat Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Jakarta : Pustaka Kautsar.
Al Munawar, Said Aqil Husen. (2004). Al-Qur’an Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki. Jakarta : Ciputat Press.
Al-Abrasy, M. Athiyah. (1968). At-Tarbiyah al-Islamiyah (terj; Bustami A.Goni, dan Djohar Bakry). Jakarta : Bulan Bintang.
Al Ainain Ali Khalil abu. (1980). Falsafah at Tarbiyah Al Islamiyah fi Al-Qur’anil karim. Kairo: Dar al Fikr al Araby
Al-Attas, Syeh Muhammad al- Naquib. (1987). Aims and Objektive of Islamic Education.
Al-Attas, Naquib. (1997). Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Mizan.Al-Hasyimi, Abdul Hamid. (2001). Mendidik Ala Rasulullah, (alih bahasa; Ibn Ibrahim). Jakarta : Pustaka Azzam.

Alhumami, Amich. (1990). Artikel lepas; Membangun Pendidikan Yang Bermutu, (The World Bank, Primary Education).
Al-Khalidy, Shaleh. (1999). Kisah-kisah Al-Qur’an Pelajaran dari Orang-orang Dahulu, Jilid 3. Jakarta: Gema Insani.
Al-Maraghi, Ahmad Mustapha. (1996). Terjemah Tafsir Al-Maraghi. Semarang: Toha Putra.
Al-Munawwar, Aqil Said Husein. (2005). Aktualisasi Nilai-nilai Qur’ani: Dalam Sistem Pendidikan Islam. Ciputat : Ciputat Press.
Al-Qaththan, Manna’. (tt). Mabaahits fii ‘Uluum Al-Qur’an, Mansyuraat al-‘Ashr al-Hadiits.
Al-Qurtubi, Ibnu Abdillah Muahammad bin Ahmad al-Ansari, tt. Tafsir al-Qurtubi. Cairo : Durusy.
Aly, Hery Noer. 1999. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Logos.
Anis, Ibrahim. (1972). Al-Mu’jam al-Wasit. Jakarta : Angkasa.
An-Nahlawi, Abdurrahman. (1992). Prinsip-Prinsip dan Metoda Pendidikan Islam dalam Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Bandung: Diponegoro.
Anwar, Rasihan. (2001). Samudera Al-Qur’an, Bandung: Pustaka Setia.
Arif, Armei. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan, Jakarta: Ciputat Press
Arifin, Muhammad. (2000). Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.
Arifin. (1997). Ilmu Pendidikan Islam; Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Dunia Aksara.
Asmaran. (2002). Pengantar Studi Akhlak. Jakarta : Raja Grafindo Persada
As-Suyuthi, Jalaluddin. (1951). Al-Itqaan fii Uluum Al-Qur’an. Mesir: Mushthafa ats-Tsani.
Azwar, Saefudin. (2011). Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Badi, Abdul. (2004). Meneladani Akhlak Nabi (Terjemahan Thalib Anis). Bandung: Al Bayan Mizan.
Bagir, Zaenal Abidin dkk. (2006). Ilmu, Etika dan Agama; Menyingkap Tabir Alam dan Manusia, Yogyakarta : CRCS
Baqi, Muhammad Fuad Abdul. (1986). Al mu’jam al mufahras lil alfadzil qur’anil karim, Solo : Dar al fikr
Buseri, Kamrani. ( 2003). Antologi Pendidikan Islam dan Dakwah, Pemikiran Teoritis Praktis Kontemporer, Yogyakarta : UII Press
Darajat, Zakiah, dkk. (1992). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Bumi Aksara
Daulay, Haidar Putra. (2007). Sejarah Pertumbuhan dan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Prenada Media Group
Djalal, Abdul. (2009). Ulumul Qur’an. Surabaya: Dunia Ilmu.
Furchan, Arief. (2004). Transformasi Pendidikan Islam Di Indonesia; Anatomi Keberadaan Madrasah dan PTAI, Yogyakarta : Gama Media.
Gagne, M. Robert& Lisli Biggs. (1979). Principle of Instructional Design, New York : Holt, Rinehart and Winston)
Gagne, dkk. (2005). Principle of Instructional Design, New York : Wardswoth Publishing co
Hanafi, Ahmad Hasan. (1984). Segi-segi Kesusastraan Pada Kisah-Kisah Al-Qur’an. Jakarta : Pustaka Alhusna.
Kementerian Agama RI. (2010). Al-Qur’an dan Tafsirnya, Jilid I-XI (Edisi yang Disempurnakan). Jakarta : Lentera Abadi
Langgulung, Hasan. (1980). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta : Pustaka al-Husna.
Madjid, Nurkhalis. (1995). Islam Agama Kemanusiaan. Jakarta : Paramadina
Maskawaih, Ibnu,. (1961). Tahzibul Akhlak wa Tathirul ‘Araq. Bairut : np
Muhadjir, Noeng. (1992). Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial. Yogyakarta: Rake Sarasin.
Muhaimin. (2002). Paradigma Pendidikan Islam; upaya mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung : Rosda Karya.
Muhaimin dan Abdul Mudjib. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam, Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Bandung : Trigenda Karya
Munir, Ahmad. (2007). Tafsir Tarbawi, Ponorogo: Ponorogo Press.
Nahlawi, Abdurrahman. (1996). Ushulut Tarbiyyah Islamiyyah Wa Asâlibiha fî Baiti wal Madrasati wal Mujtama’ terj. Shihabuddin. Jakarta: Gema Insani Press.
Naser, Sayid Husen. (1995). Menjelajah Dunia Moderen, (terj) Hasti Tarekat dari judul asli aYoung Muslim’s Guide in The Modern World. Bandung : Mizan
Nasution, Harun. (1981). Konsep Manusia Menurut Ajaran Islam. Jakarta: Penerbit IAIN Syarif Hidayatullah.
Nasution, Harun. (1986). Akal dan Wahyu dalam Islam. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.
Nasution, Harun. (1995). Islam Rasional; Gagasan dan Pemikiran. Bandung: Mizan.
Nata, Abuddin. (2001). Pendidikan Islam, Jakarta : Gaya Media Pratama.
Nata, Abuddin. (2002). Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan. Jakarta. PT RajaGrafindo Persada.
____________. (2001). Paradigma Pendidikan Islam. Jakarta : PT Grassindo
Noor, Fauzi. (2009). Berfikir Seperti Nabi: Perjalanan Menuju Kepasrahan. Yogyakarta : LKIS.
Qulyubi, Syihabuddin. (2008). Stilistika Al-Qur’an. Yogyakarta : LKIS
Quthub, Muhammad .(1984). Sistem Pendidikan Islam, terjemahan Salman Harun. Bandung: Al Ma’arif
Rahman, Afzalur. (1992). Al-Qur’an Sumber Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Rineka Cipta.
Razi, Fathur. (tt). Tafsir Fathur Razi. Teheran, Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
Ridho, Rasyid. (1373). Tafsir al-Manar. Dar al-Manar.
Sagala, Syaiful. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga kependidikan. Bandung : Alfabeta.
_____________. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran (Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar). Bandung : Alfabeta.
Shihab, M. Quraish. (1996). Membumikan Al-Qur’an. Bandung: Mizan.
Shihab, M. Quraish. (2004). Tafsir Al Misbah; Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an, 15 Vol. Jakarta: Lentera Hati.
Shihab, M. Quraish. (2005). Dia di Mana-Mana; Tangan Tuhan Dibalik Setiap Fenomena. Jakarta: Lentera Hati
Steeinbrink, Karel A. (1986). Pesantren, Madrasah, dan Sekolah: Pendidikan Islam Kurun Modern. Jakarta: LP3ES.
Sudjana, Nana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Syaltut, Mahmud. (1966). Al Islam, Aqidah Wa Syaria’ah, Mesir Dar El Qalam,
Syaltut, Mahmud. (1403/1983). Ila al-Qur’ân al-Karîm. Kairo: Dâr al-Syurûq.
Syam, Muhammd Noor. (1989). Filsafat Pendidikan da n Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila. Surabaya : Usaha Nasional.
Tafsir, Ahmad. (2005). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tafsir, Ahmad. (1992). Filsafat Umum; Akal dan Hati Sejak Tales sampai James, Bandung: Rosydakarya
Tafsir, Ahmad. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosdakarya.
Uno, Hamzah. B. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Kegiatan Belajar Mengajar Kreatif Efisien. Jakarta: Bumi Aksara.
Ya’kub, Hamzah. (2005). Etika Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yaljun, Miqdad. (1986). Ahdaf al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Ghayatuha. Riyad: Mathabi’ al-Qasim.
Yusuf, Ahmad Muhammad. (2012). Ensiklopedi Tematis Ayat Al-Qur’an dan Hadis Jilid 1. Jakarta : Widya Cahaya.
Zaini, Syahminan. (1986). Prinsip-Prinsip Dasar Konsepsi Pendidikan Islam. Jakarta : Pustaka al-Husna.
Zuhaili, Wahbah. (1978). Al Wasith fi Ushulil Fiqh al Islamy, Mesir : Mathba’ah Dar al Kitab
Zuhairini. (1950). Metodik Pendidikan Islam. Malang: IAIN Tarbiyah Sunan Ampel Press.

Downloads

Published

2015-12-13

How to Cite

subur, subur. (2015). MATERI, METODE, DAN EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Jurnal Penelitian Agama, 16(2), 199–219. https://doi.org/10.24090/jpa.v16i2.2015.pp199-219

Issue

Section

Articles