DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK TRANSFORMASI SOSIAL (Studi Perbandingan Pemikiran Paulo Freire dan Ivan Illich tentang Pendidikan Pembebasan)

Authors

  • Muh. Hanif Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.24090/komunika.v8i2.752

Keywords:

Paulo Freire, education, social transformation.

Abstract

Paulo Freire and Ivan Illich are prominent figures in contemporary education, who broke the stable system of education. Paulo Freire suggests to stop bank style education and to promote andragogy education, which views both teacher and students equally. Education should be actualized through facing problems and should be able to omit naïve and magic awareness replaced with critical and transformative awareness. Different from Freire, Illich offers to free the society from formal schools. Education should be run in an open learning network. Technical skills can be taught by drilling. In addition, social transformation will happen only if there are epimethean people that are minority in existence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsdall, James E. Van. 1975. “Educational Alternatives: A Selected Study of Their Application in Latin America”. Tesis. Department of History and Philosophy of Education. Nebraska: University of Nebraska.

Bagdan dan Steven J. Taylor. 1975. Introduction to Qualitative Research for Education: an Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.

Carolina. 2000. Education for Critical Paulo Freire Consciousness. New York: The Continum Publishing Company.

Dhakiri, Muh. Hanif. 2000. Paulo Freire Islam Pembebasan. Jakarta: Penerbit Pena.

Eskobar, M., dkk. 1998. Sekolah Kapitalisme yang Licik: Dialog Bareng Paulo Freire Terjemahan oleh Muhdi Rahayu. Yogyakarta: LKiS.

Freire, Paulo. 1985. Pendidikan Kaum Tertindas. Terjemahan oleh Utomo Dananjaya et al. Jakarta: LP3ES.

__________. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.

Fuad, Mohamad. 2013. “Pendidikan sebagai Proses Transformasi Sosial Telaah terhadap Filsafat Pendidikan Paulo Freire”. Tesis. Jakarta: UI.

Gutek, Gerald Lee. 1974. Philosophical Alternatives in Education. Ohio:Charles E. Merrill.

Illich, Ivan. 1973. Deschooling Society. Harmondsworth: Penguin.

____________. 2000. diterjemahkan oleh Sony Keraf dari Deschooling Society. Be- baskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. Maryoto, Aloys. “Pendidikan Sebagai Proses Penyadaran Menurut Paulo Freire” dalam “Fenomena” Edisi 2/Th.V/1994.

Mu’arif. 2005. Wacana Pendidikan Kritis. Yogyakarta: IRCiSoD.

Muhibbudin. 2011. “Paradigma Pendidikan Kritis-Transformatif dan Relevansinya terhadap Pendidikan Islam (Kajian Buku Ivan Illich: Berbasis Masyarakat dari Belenggu Sekolah)”. Skripsi. Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Palmer, Joy A. (Ed). 2003. 50 Pemikir Pendidikan dari Piaget sampai Masa Sekarang. Yogyakarta: Jendela.

Permadi, Yunit. 2005. Konsep Pendidikan Dialogis Paulo Freire dan Relevansinya dalam Kurikum Berbasis Kompetensi (KBK), Skripsi, Jakarta: Jurusan PAI, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Seda, Francisia SSE. 2008. “Apakah yang (Ku), (Kita) kenang? Sebuah Pemikiran Awal Mengenai Sosialisasi Berbasis Nilai:. Orasi Ilmiah pada Upacara Wisuda XIV Aksek/LPK Tarakanita, Sabtu, 26 Januari 2008, di Gedung Manggala Wanabhakti, Jakarta.

Schrag, Peter. 1969. “Ivan Illich: the Christian as Rebel”. Saturday Review, July 19.

Subagi, L. 1985. “Kritik Atas: Konsientisasi dan Pendidikan. Teropong Paulo Freire dan Ivan Illich”, dalam Martin Sardy (ed.),Pendidikan Manusia. Bandung: Alumni.

Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno, Mudji. 1995. Pendidikan Pemerdekaan. Jakarta: Penerbit Obor.

Trianita, Linda Novi dkk. “Strategi Kebudayaan dalam Pendidikan Karakter (Studi International Conference on Indonesian Studies: “Unity,
Diversity and Future”. Pemikiran Ki Hadjar Dewantara dan Paulo Freire)”, Prosiding The 4

Tosaini, Rosa. 2012. “Konsep pedagogi pengharapan Paulo Freire sebagai alternatif pemecahan masalah pendidikan anak jalanan di Indonesia: telaah filsafat Pendidikan”. Tesis. Jakarta: UI

Downloads

How to Cite

Hanif, M. (2016). DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK TRANSFORMASI SOSIAL (Studi Perbandingan Pemikiran Paulo Freire dan Ivan Illich tentang Pendidikan Pembebasan). KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 8(2), 113–128. https://doi.org/10.24090/komunika.v8i2.752

Issue

Section

Articles