DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK TRANSFORMASI SOSIAL (Studi Perbandingan Pemikiran Paulo Freire dan Ivan Illich tentang Pendidikan Pembebasan)
DOI:
https://doi.org/10.24090/komunika.v8i2.752Keywords:
Paulo Freire, education, social transformation.Abstract
Paulo Freire and Ivan Illich are prominent figures in contemporary education, who broke the stable system of education. Paulo Freire suggests to stop bank style education and to promote andragogy education, which views both teacher and students equally. Education should be actualized through facing problems and should be able to omit naïve and magic awareness replaced with critical and transformative awareness. Different from Freire, Illich offers to free the society from formal schools. Education should be run in an open learning network. Technical skills can be taught by drilling. In addition, social transformation will happen only if there are epimethean people that are minority in existence.Downloads
Download data is not yet available.
References
Arsdall, James E. Van. 1975. “Educational Alternatives: A Selected Study of Their Application in Latin Americaâ€. Tesis. Department of History and Philosophy of Education. Nebraska: University of Nebraska.
Bagdan dan Steven J. Taylor. 1975. Introduction to Qualitative Research for Education: an Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
Carolina. 2000. Education for Critical Paulo Freire Consciousness. New York: The Continum Publishing Company.
Dhakiri, Muh. Hanif. 2000. Paulo Freire Islam Pembebasan. Jakarta: Penerbit Pena.
Eskobar, M., dkk. 1998. Sekolah Kapitalisme yang Licik: Dialog Bareng Paulo Freire Terjemahan oleh Muhdi Rahayu. Yogyakarta: LKiS.
Freire, Paulo. 1985. Pendidikan Kaum Tertindas. Terjemahan oleh Utomo Dananjaya et al. Jakarta: LP3ES.
__________. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Fuad, Mohamad. 2013. “Pendidikan sebagai Proses Transformasi Sosial Telaah terhadap Filsafat Pendidikan Paulo Freireâ€. Tesis. Jakarta: UI.
Gutek, Gerald Lee. 1974. Philosophical Alternatives in Education. Ohio:Charles E. Merrill.
Illich, Ivan. 1973. Deschooling Society. Harmondsworth: Penguin.
____________. 2000. diterjemahkan oleh Sony Keraf dari Deschooling Society. Be- baskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. Maryoto, Aloys. “Pendidikan Sebagai Proses Penyadaran Menurut Paulo Freire†dalam “Fenomena†Edisi 2/Th.V/1994.
Mu’arif. 2005. Wacana Pendidikan Kritis. Yogyakarta: IRCiSoD.
Muhibbudin. 2011. “Paradigma Pendidikan Kritis-Transformatif dan Relevansinya terhadap Pendidikan Islam (Kajian Buku Ivan Illich: Berbasis Masyarakat dari Belenggu Sekolah)â€. Skripsi. Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Palmer, Joy A. (Ed). 2003. 50 Pemikir Pendidikan dari Piaget sampai Masa Sekarang. Yogyakarta: Jendela.
Permadi, Yunit. 2005. Konsep Pendidikan Dialogis Paulo Freire dan Relevansinya dalam Kurikum Berbasis Kompetensi (KBK), Skripsi, Jakarta: Jurusan PAI, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.
Seda, Francisia SSE. 2008. “Apakah yang (Ku), (Kita) kenang? Sebuah Pemikiran Awal Mengenai Sosialisasi Berbasis Nilai:. Orasi Ilmiah pada Upacara Wisuda XIV Aksek/LPK Tarakanita, Sabtu, 26 Januari 2008, di Gedung Manggala Wanabhakti, Jakarta.
Schrag, Peter. 1969. “Ivan Illich: the Christian as Rebelâ€. Saturday Review, July 19.
Subagi, L. 1985. “Kritik Atas: Konsientisasi dan Pendidikan. Teropong Paulo Freire dan Ivan Illichâ€, dalam Martin Sardy (ed.),Pendidikan Manusia. Bandung: Alumni.
Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, Mudji. 1995. Pendidikan Pemerdekaan. Jakarta: Penerbit Obor.
Trianita, Linda Novi dkk. “Strategi Kebudayaan dalam Pendidikan Karakter (Studi International Conference on Indonesian Studies: “Unity,
Diversity and Futureâ€. Pemikiran Ki Hadjar Dewantara dan Paulo Freire)â€, Prosiding The 4
Tosaini, Rosa. 2012. “Konsep pedagogi pengharapan Paulo Freire sebagai alternatif pemecahan masalah pendidikan anak jalanan di Indonesia: telaah filsafat Pendidikanâ€. Tesis. Jakarta: UI
Bagdan dan Steven J. Taylor. 1975. Introduction to Qualitative Research for Education: an Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
Carolina. 2000. Education for Critical Paulo Freire Consciousness. New York: The Continum Publishing Company.
Dhakiri, Muh. Hanif. 2000. Paulo Freire Islam Pembebasan. Jakarta: Penerbit Pena.
Eskobar, M., dkk. 1998. Sekolah Kapitalisme yang Licik: Dialog Bareng Paulo Freire Terjemahan oleh Muhdi Rahayu. Yogyakarta: LKiS.
Freire, Paulo. 1985. Pendidikan Kaum Tertindas. Terjemahan oleh Utomo Dananjaya et al. Jakarta: LP3ES.
__________. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Fuad, Mohamad. 2013. “Pendidikan sebagai Proses Transformasi Sosial Telaah terhadap Filsafat Pendidikan Paulo Freireâ€. Tesis. Jakarta: UI.
Gutek, Gerald Lee. 1974. Philosophical Alternatives in Education. Ohio:Charles E. Merrill.
Illich, Ivan. 1973. Deschooling Society. Harmondsworth: Penguin.
____________. 2000. diterjemahkan oleh Sony Keraf dari Deschooling Society. Be- baskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. Maryoto, Aloys. “Pendidikan Sebagai Proses Penyadaran Menurut Paulo Freire†dalam “Fenomena†Edisi 2/Th.V/1994.
Mu’arif. 2005. Wacana Pendidikan Kritis. Yogyakarta: IRCiSoD.
Muhibbudin. 2011. “Paradigma Pendidikan Kritis-Transformatif dan Relevansinya terhadap Pendidikan Islam (Kajian Buku Ivan Illich: Berbasis Masyarakat dari Belenggu Sekolah)â€. Skripsi. Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Palmer, Joy A. (Ed). 2003. 50 Pemikir Pendidikan dari Piaget sampai Masa Sekarang. Yogyakarta: Jendela.
Permadi, Yunit. 2005. Konsep Pendidikan Dialogis Paulo Freire dan Relevansinya dalam Kurikum Berbasis Kompetensi (KBK), Skripsi, Jakarta: Jurusan PAI, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.
Seda, Francisia SSE. 2008. “Apakah yang (Ku), (Kita) kenang? Sebuah Pemikiran Awal Mengenai Sosialisasi Berbasis Nilai:. Orasi Ilmiah pada Upacara Wisuda XIV Aksek/LPK Tarakanita, Sabtu, 26 Januari 2008, di Gedung Manggala Wanabhakti, Jakarta.
Schrag, Peter. 1969. “Ivan Illich: the Christian as Rebelâ€. Saturday Review, July 19.
Subagi, L. 1985. “Kritik Atas: Konsientisasi dan Pendidikan. Teropong Paulo Freire dan Ivan Illichâ€, dalam Martin Sardy (ed.),Pendidikan Manusia. Bandung: Alumni.
Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, Mudji. 1995. Pendidikan Pemerdekaan. Jakarta: Penerbit Obor.
Trianita, Linda Novi dkk. “Strategi Kebudayaan dalam Pendidikan Karakter (Studi International Conference on Indonesian Studies: “Unity,
Diversity and Futureâ€. Pemikiran Ki Hadjar Dewantara dan Paulo Freire)â€, Prosiding The 4
Tosaini, Rosa. 2012. “Konsep pedagogi pengharapan Paulo Freire sebagai alternatif pemecahan masalah pendidikan anak jalanan di Indonesia: telaah filsafat Pendidikanâ€. Tesis. Jakarta: UI
Downloads
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).