Peningkatan Apresiasi Sastra Melalui Teatrikal Puisi Bagi Siswa SMK Negeri 3 Banyumas
DOI:
https://doi.org/10.24090/sjp.v1i1.4879Keywords:
Teatrikal Puisi, Apresiasi Sastra, SMK Negeri 3 BanyumasAbstract
Bahasa merupakan alat komunikasi yang dapat dilakukan dengan bahasa lisan dan bahasa tulis. Puisi merupakan salah satu contoh interaksi yang diungkapkan secara fiksi. Unsur pembentuk puisi sama dengan genre sastra lainnya. Salah satu bentuk apresiasi sastra yaitu pembacaan puisi dengan unsur musikalitas dan ikonisitas yang memukau. Apresiasi sastra bukanlah merupakan keterampilan, melainkan seni atau kiat yang menekankan estetika dan penghargaan sastra. Kegiatan pengabdian masyarakat ini bekerja sama dengan sekolah SMK Negeri 3 Banyumas. Peserta kegiatan ini adalah siswa-siswi yang memiliki minat terhadap teater, khususnya yaitu ekstrakurikuker teater. Tujuan diadakannya kegiatan pengabdian ini yaitu meningkatkan apresiasi sastra siswa SMK Negeri 3 Banyumas melalui teatrikal puisi. Manfaat dari diadakannya kegiatan ini diharapkan para siswa dapat mengimplementasikan pada pertunjukkan teatrikal puisi lainnya. Luaran kegiatan berupa pementasan teatrikal pusi berjudul “Indonesia Tanah Air Mataâ€. Luaran dari kegiatan pengabdian diharapkan siswa SMK Negeri 3 Banyumas dapat meningkatkan kreativitasnya dalam mengapresiasi sastra yang tertuang dalam bentuk seni pertunjukkan. A language is a communication tool that can be done with spoken and written languages. Poetry is one example of fictionally expressed interactions. The poetry-forming element is the same as other literary genres. One form of literary appreciation is the reading of poetry with elements of musicality and iconicity that amazes. Literary appreciation is not a skill, but rather an art or tip that emphasizes aesthetics and literary awards. This community service activity is in collaboration with Banyumas SMK Negeri 3 school. Participants of this activity are students who have an interest in theater, especially extracurricular theater. The purpose of this devotional activity is to increase the literary appreciation of students of SMK Negeri 3 Banyumas through theatrical poetry. The benefits of this activity are expected that students can implement other theatrical poetry performances. Outside the activity in the form of theatrical staging is titled "Indonesia Tanah Air Mata". Outside of the devotional activities, students of SMK Negeri 3 Banyumas are expected to increase their creativity in appreciating literature contained in the form of performing arts.References
Adisaputera, A., Hadi, W., & Hutagalung, T. (2020). Pembinaan Kemampuan Menulis Puisi Di Padepokan Iqro Desa Kolam Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(4), 175. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i4.19898
Adisaputera, A., Lubis, F., & Hutagalung, T. (2019). Pembinaan Kemampuan Menulis Dongeng Bagi Guru Tk Aisyiyah 01 Kota Medan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 25(4), 223. https://doi.org/10.24114/jpkm.v25i4.15119
Dewojati, C. (2012). Drama, Sejarah, Teori dan Penerapannya. Yogyakarta: Javakarsa Media.
Kosasih, E. (2008). Apresiasi Sastra Indonesia. In Jakarta : Nobel Edumedia.
Kusumaningrum, D. N., Lendriyono, F., & Prasetya, D. M. (2020). Pelatihan Penulisan Esai Kreatif Bagi Pengembangan Bakat Sastra Anak Panti Muhammadiyah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(2), 90. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i2.15220
Pradopo, R. D. (2009). Beberapa Teori Sastra, Metode kritik dan Penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Pradopo, R. D. (2012). Pengkajian Puisi. Yogayakarta: Gadjah Nada University Press.
Rendra, W. (2013). Seni Drama untuk Remaja. In Pustaka Jaya. Bandung.
Rohman, S. (2015). Teori dan Pengajaran Sastra. Jakarta: Rajawali Press.
Saryono, D. (2009). Dasar Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Almatera Publishing.
Adisaputera, A., Lubis, F., & Hutagalung, T. (2019). Pembinaan Kemampuan Menulis Dongeng Bagi Guru Tk Aisyiyah 01 Kota Medan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 25(4), 223. https://doi.org/10.24114/jpkm.v25i4.15119
Dewojati, C. (2012). Drama, Sejarah, Teori dan Penerapannya. Yogyakarta: Javakarsa Media.
Kosasih, E. (2008). Apresiasi Sastra Indonesia. In Jakarta : Nobel Edumedia.
Kusumaningrum, D. N., Lendriyono, F., & Prasetya, D. M. (2020). Pelatihan Penulisan Esai Kreatif Bagi Pengembangan Bakat Sastra Anak Panti Muhammadiyah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(2), 90. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i2.15220
Pradopo, R. D. (2009). Beberapa Teori Sastra, Metode kritik dan Penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Pradopo, R. D. (2012). Pengkajian Puisi. Yogayakarta: Gadjah Nada University Press.
Rendra, W. (2013). Seni Drama untuk Remaja. In Pustaka Jaya. Bandung.
Rohman, S. (2015). Teori dan Pengajaran Sastra. Jakarta: Rajawali Press.
Saryono, D. (2009). Dasar Apresiasi Sastra. Yogyakarta: Almatera Publishing.
Downloads
Published
2021-07-27
How to Cite
Nurdiyanto, E., Resticka, G. A., & Marahayu, N. M. (2021). Peningkatan Apresiasi Sastra Melalui Teatrikal Puisi Bagi Siswa SMK Negeri 3 Banyumas. Solidaritas: Jurnal Pengabdian, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.24090/sjp.v1i1.4879
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2021 Erwita Nurdiyanto, Gita Anggria Resticka, Nila Mega Marahayu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).