DAKWAH PERSPEKTIF TABLIGH: KADERISASI MUBALIGH PENULIS

Authors

  • Aep Kusnawan UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.24090/komunika.v1i2.790

Keywords:

Tabligh, mass media, CWC (Creative Writing Club)

Abstract

Tabligh, a massive da’wa, can be done in various activities, one o f which is through writings in mass media. The increasing number of mass media, such as newspapers, tabloids, magazines, sh'ows iriformation and transparency era. Thepower of information conveyed by mass media is so dominant that it is necessaryfor mubaligh’s (preachers) to concem with this field. Otherwise, readers will be influenced by the messages in the media which are usually lack of religious values. For that reason, CWC (Creative Writing Club) is offered to develop mubaligh’s writing skills. It starts with the urgency and the power of writing and continued with how to develop, socialize, and train writing skills as well as other techniques related to CWC to be practiced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Hadi, Anda Ingin jadi Pengarang?, Surabaya: Usaha Nasional, 1981.

A. Siddiqi, Shamim, Metodologi ojDakwah, New York: The Forum for Islamic Work, 1989.

Abu Al-Gifari, Kiat Menjadi Penulis Sukses, Bandung: MujahidPress, 2002.

Armanda,Wina, Menggugat Kebebasan Pers, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1993.

Ash-Shiddiq, Alamat Surat Kabar dan Majalah Seluruh Indonesia, Bandung: Ash-Shidiq Press, 1998.

Bahar, Ahmad, Kiat Sukses Meraih Penghasilan dari Surat Kabar, Yogyakarta: Pena Cendikia, 1996.

Cambell, David, Mengembangkan Kreativitas, Yogyakarta: Kanisius, Cet. m, 1990.

Cipta Loka Caraka, Teknik Mengarang, Yogyakarta: Kanisius, 1971.

Darmadi, Kaswan, Meningkatkan Kemampuan Menulis, Yogyakarta: Andi, 1996.

Daud Ibrahim, Marwah, Teknologi, Emansipasi dan Transendensia: Wacana Peradaban dengan Wacana Islami, Bandung: Mizan, 1994.

DP, Tampubolon, Kemampuan Membaca: Teknik Membaca Efektif dan Efisien, Bandung: Angkasa, 1990.

Gunther, Max, Writing The Modem magazine Article, Boston: The Writer, Inc. Publisher, 1982.

Hemowo (Ed.), Sebuah Buku Setetes Ilmu, Bandung: Mizan, 1991.

H.Assegaf, Dja’far, Jurnalistik Masa Kini, Jakarta: Ghalia Indonesia, 1992.

I.Rivers dkk, William,.,Editorial, Bandung: Rosdakarya, 1989.

J.Bulatau S .J., Teknik Diskusi Berkelompok, Yogyakarta: Kanisius, Cet. 18,2001.

J. Schwartz, David, Berpikir dan Berjiwa Besar, Jakarta: Binarupa Aksara, 1992.

J.B.A.F. Mayor Folak, Sosiologi Suatu Buku Pengantar Ringkas, Jakarta: IchtiarBaru, 1976

Joyce Wycoff, Menjadi Super Kreatif Melalui Metode Pemetaan Pemikiran, Bandung: Kaifa, 2002.

Koentj araningrat, Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta: Rineka Cipta, 1990

Koesworo,FX, Di Balik Tugas Kuli Tinta, Surakarta: Universitas Sebelas Maret, 1994.

Kusnawan, Aep, Berdakwah Lewat Tulisan, Bandung Mujahid Press,: 2004.

____________, Teknik Debat Dalam Islam, Bandung: Pustaka Setia, 2003.

____________, Ilmu Dakwah: Kajian Berbagai Aspek, Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2004.

____________, Komunikasi Penyiaran Islam, Bandung: Benang Merah Press, 2004.

Lindskoog, Katyn, Creative Writing for The People Who Can ’t Wrrite, Michigan: Academie Books, GrandRapids, 1989.

Magnis Suseno, Frans, Etika Dasar Yogyakarta: Kanisius, Cet. V.1993.

Moekijat, Latihan dan Pengembangan SDM, Bandung: Mandar Maju, 1991.

____________, Dasar-dasar Motivasi, Bandung: Sumur Bandung, 1983.

Mohammad, Herry, Jurnalisme Islami: Tanggung Jawab Moral Wartawan Muslim, Jakarta: Pustaka Progresif, 1992.

Patmono SK, Teknik Jurnalistik, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1996.

Poerwadarminta, W.J.S, Bahasa Indonesia untuk Karang Mengarang, Yogyakarta: UP Indonesia, 1979.

Rogers,M. Eertt, Memasyarakatkan Ide-ide Baru, Surabaya: Usaha Nasional, 1987.

Samad, Daniel, Dasar-dasar Menresensi Buku, Jakarta: Grasindo, 1997.

Siregar (Peny.), Ashadi, Bagaimana Mempertimbangkan Artikel Opini Untuk Media Massa, Yogyakarta.-. Kanisius, 1995.

Soejito, Kalimat Efektif, Remaja Karya, Bandung: 1986.

Soeseno, Slamet, Teknik Penulisan Ilmiah Populer: Kiat Penulisan Fiksi untuk Majalah, Jakarta: Gramedia, 1995.

Syaikh Faisal Bin Aly Yahya Ahmad, Sistem Kaderisasi Rasulullah SAW, Solo: PustakaMantiq, 1994.

Syamsu dkk., Syahriman, Dinamika Kelompok dan Kepemimpinan, Yogyakarta: Universitas Atmaj aya, 1991.

Taufiq Hidayat, Rachmat, Tulisan Buku dan Peradaban, dalam Tim Penyusun, Buku untuk Pribadi Massa Depan, PP, Tasikmalaya: 1992.

Thalib Rahman, Abdul, Pedoman Penerapan Manajemen Berdasar-kan Sasaran, Bandung: Renjana Swadwsi Utama, 1990.

Todd Siler, Berpikir A la Enstein: Kiat Menjadikan Diri Anda Jenius, Bandung: Kaifa, 2001.

W. Amold, Thomas, The Preachingof Islam, Jakarta: Widjaya, 1981.

W. Amold, Wilson, Nadeak, Bagaimana Menjadi Pemdis yang Sukses, Bandung: Pustaka Wina, 1994.

____________, Bagaimana Menjadi Penulis Artikel Kristiani yang Sukses, Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1989.

Wilson, Gerge E. & Burks, Julia M,,Lets Write English, New York: LitionEducationalPublishing, 1980.

Youngberg, Norma, Creative Techniques, Pasific Press, Montain View, California: 1968.

Downloads

Published

2016-11-23

How to Cite

Kusnawan, A. (2016). DAKWAH PERSPEKTIF TABLIGH: KADERISASI MUBALIGH PENULIS. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(2). https://doi.org/10.24090/komunika.v1i2.790

Issue

Section

Articles