Islamic Ethnoeducation On Traditional Games From The Kaili Tribe Of Palu City
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Achroni, K. (2012). Mengoptimalkan Tumbuh Kembang AnakMelalui Permainan Tradisional Panduan untuk Orangtua dan Guru. Buku Kita.
Al-Ghazali, S. M. (2021). Menghidupkan Ajaran Ruhani Islam. Penerbit Lentera.
Ardiansyah. (2020). “Nilai Karakter Dalam Permainan Tradisional di Suku Kaili Kota Palu Sulawesi Tengah.” Universitas Negeri Yogyakarta.
Ferdiyayan. (2016). “Islamisasi di Lembah Palu pada Abad XVII.” UIN Alauddin Makasar.
Gazali. (2016). STRUKTUR, FUNGSI, DAN NILAI NYANYIAN RAKYAT KAILI. LITERA, 15(1), 189–200.
Herawati. (2015). Identitas Kultural dan Karakteristik Lisan Orang Kaili dalam Mantra Tamabunto. K A N D A I, 11(2), 161–175. http://id.wikipedia/wiki/neurosis
Ja’far, D. dan. (2016). Falsafah Pendidikan Islami: Menguak Nilai-Nilai Pendidikan dalam Tradisi Islam. Perdana Publishing.
Kadir, S. (2019). Pola Akulturasi Islam dan Budaya Pompaura pada Masyarakat Suku Kaili. Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 14(1), 27–38.
Maddini, N. & H. (2018). Sejarah Dato Karama (Abdullah Raqie) Ulama Pembawa Islam Dari Minangkabau Ke Sulawesi Tengah. IAIN Palu Press.
Marwany. (2015). “Permainan Tradisional Suku Kaili dalam Mengembangkan Aspek Kecerdasan Fisik Motorik, Bahasa, Intelektual, dan Sosioemosinal pada Anak Usia Dini.” Universitas Negeri Jakarta.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Muhidin, N. (2012). Narasi Orang Biasa: Profil Kampung dan Kader Wahana Visi Indonesia ADB Palu. Wahana Visi Indonesia.
Palu Pemerintah Kota. (2009). Kota di Titik Nol. Pemerintah Kota Palu.
Pangsibanne, L. K. (2017). Islam dan Budaya Lokal: Kajian Antropologi. Kaukaba Dipantara.
Saleh, S. (2013). Kearifan Lokal Masyarakat Kaili di Sulawesi Tengah. Academica Fisip Untad, 05(02), 1126–1134.
Siregar, H. dan T. R. (2008). Permainan Tradisional Indonesia. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sreadley, J. P. (2021). Metode Etnografi. Tiara Wacana.
Stone, S. J. (2003). Playing A Kid`s Curriculum. Good Yeasr Book.
Sujiono, B. (2005). Menu Pembelajaran Anak Usia Dini. Yayasan Citra Pendidikan Indonesia.
Syahid, A. (2022). Nilai-Nilai Kearifan Budaya Lokal Kaili dalam Pembelajaran Multikultural. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society 5.0. Palu, 1(1).
Thalib, A., & Maulinda, R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Nobangan Berbasis Permainan Tradisional Suku Kaili Terhadap Nilai Keaktifan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(1), 199–206. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i1.1103
Windari. (2021). Islam Lokal: Sejarah, Budaya, dan Masyarakat. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.