The Role of Parents in Optimizing Gadgets for Childrens Learning During the COVID-19 Pandemic

Study on The Parenting Group of Talagening, Bobotsari, Purbalingga

Authors

  • Intan Nur Azizah Faculty of Tarbiya and Teacher Training, University of Islamic State Prof. KH. Saifuddin Zuhri, Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/yinyang.v16i1.4594

Keywords:

Parents’ Role, Gadgets Optimization, Pandemic COVID-19, Home study policy

Abstract

The purpose of this research is to respect the legal protection of ethnic Uighur women in Xinjiang, China from the perspective of International Human Rights and to find out and study the resolution of cases of serious international human rights violations against ethnic Uighur women in Xinjiang, China. Legal protection for women of Uighur ethnicity is based on articles 3,4,5,9,10,11, the Universal Declaration of Human Rights, namely by providing protection in the form of protection of the right to life, the rights to freedom, and the right to personal security, and others that are regulated in international legal instruments. 2) Serious human rights violations committed by the government of Xinjiang, China are not justified by international law because they violate the provisions stipulated in the subsequent Universal Declaration of Human Rights for the incidents of human rights violations, so the settlement of disputes between the two parties is carried out by negotiation or mediation. If this method is not effective, the UN Security Council can submit the case to an international court such as the International Criminal Court as regulated in article 1 of the 1998 Rome Statute.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwasilah, A. C. 2002. Pokoknya kualitatif: dasar-dasar merancang dan melakukan penelitian kualitatif. Pustaka Jaya.

Astita, Wida. 2016. Peran Orang Tua Dalam Mendidik Akhlak Anak Di Desa Bangun Jaya Kecamatan Sungkai Utara Lampung Utara. Lampung Jurusan Pendidikan Agama Islam IAIN Raden Intan.

Brooks, J. 2011. The process of parenting. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cahyati, Nika. 2020. Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran di Rumah Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 04(1).

Catur Bintoro, Y. 2019. Upaya Orang tua Dalam Mengatasi Kecanduan Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini Di Desa Mandiraja Kecamatan Mandiraja, Kabupaten Banjarnegara [Skripsi]. Universitas Negeri Semarang.

Hana Febriana, P. 2017. Analisis Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11

Harfiyanto, D., Utomo, C.B., Budi, T. 2015. pola interaksi siswa pngguna gadget di SMA N 1 semarang. Journal of Education Social Studies, 4(1), 1-5.

Heriyani. 2010. Peran Orang Tua dalam Membimbing Belajar Anak Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas IV MI Ma’arif Banjarparakan Kecamatan Rawalo Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2009/2010. Purwokerto: Jurusan Pendidikan Agama Islam STAIN Purwokerto.

Heriyanto, H. 2018. Thematic Analysis sebagai Metode Menganalisa Data untuk Penelitian Kualitatif. Anuva. https://doi.org/10.14710/anuva.2.3.317-324

Imron, Ali. 2016. Pendidikan Kepribadian Anak Menurut Abdullah Nashih Ulwan. Jurnal Edukasia Islamika, I(1).

Irawan, A. W., Dwisona, D., & Lestari, M. 2020. Psychological Impacts of Students on Online Learning During the Pandemic Covid-19. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (EJournal), 7(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/kons.v7i1.638 9

Khairani, Wardina. 2019. Peran Orang tua Terhadap Penggunan Media Internet Dalam Perilaku Keagamaan Anak (Studi pada Keluarga Muslim di Kelurahan Bandar Jaya Barat Kecamatan Terbanggi Besar). Lampung: Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN Raden Intan Lampung.

Lestari, S. 2012. Psikologi keluarga: penanaman nilai dan penanganan konflik dalam keluarga (2nd ed.). Kencana.

Lutfatutatifah, Adriany, V., & FaizahRomadona, N. 2015. Pola Asuh Orang Tua Anak Usia Dini Di Kampung Adat Benda Kerep Kota Cirebon. Jurnal Pendidikan Serantau, 1(1), 1– 226.

M.Hafiz, A.-A. 2017. Dampak Penggunaa Gadget Pada Anak Usia Dini [Skripsi]. Universitas Lampung.

Mahnun, Nunu. 2018. Implementasi Pembelajaran Online dan Optimalisasi Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Online di Perguruan Tinggi Islam Dalam Mewujudkan World Class University. IJIEM: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan, 1(1).

Martsiswati, Ernie dkk. 2014. Peran Orang Tua Dan Pendidik Dalam Menerapkan Perilaku Disiplin Terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2).

Muthmainnah. 2012. Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Pribadi Anak yang Androgynius Melalui Kegiatan Bermain. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1).

Ni'mah. 2016. Peranan Orang Tua Dalam Membimbing Anak Untuk Melaksanakan Sholat Lima Waktu Di Lingkungan Pasar Kahayan Palangka Raya (Studi Terhadap Lima Kepala Keluarga yang Berprofesi sebagai Pedagang). Palangka Raya: Jurusan Pendidikan Agama Islam IAIN Palangka Raya.

Novrinda, dkk. 2017. Peran Orang tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Potensia PG-PAUD FKIP UNIB, 2(1).

Nurlaeni, N., & Juniarti, Y. 2017. Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Pelita PAUD. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v2i1.196

Paturel, A. K. (2014). Game theory: how do video games affect the developing brains of children and teens? Educational Forum, 36(4), 514–514. https://doi.org/10.1080/0013172720933 9022

Prabhawani, S. W. 2016. Pelibatan Orang Tua Dalam Program Sekolah Di Tk Khalifah Wirobrajan. Yogyakarta. Pendidikan Guru PAUD S-1.

Pramudyani, A. V. R. 2014. Peran orang tua sebagai guru pertama bagi anak usia dini. Jurnal Anak Usia Dini Edu, 1(2), 160–173. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2686

Prasetyo, Fajar Ahmad Dwi. 2018. Pendampingan Orang Tua dalam Proses Belajar Anak (Studi Deskriptif Tentang Tingkat Optimalisasi Pendampingan Orang tua dalam Proses Belajar Anak menurut Persepsi Siswa Kelas X SMK N 1 Nanggulan Tahun Ajaran 2017/2018). Yogyakarta: Jurusan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma.

Ruhaena, L. & Ambarwati, J. 2015. Pengembangan minat dan kemampuan literasi awal anak prasekolah di rumah. The 2nd University Research Coloquium, 172-179.

Sari, Pusvyta. 2015. Memotivasi Belajar Dengan Menggunakan E-Learning. Jurnal Ummul Qura, VI (2).

Sunita, I., & Mayasari, E. 2018. Pengawasan Orang tua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Endurance, 3(3), 510–514.

WHO. 2020. Coronavirus disease (Covid- 19, April 28) advice for the public. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advicefor-public.

Widayati, Tri. 2018. Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Perempuan Perspektif Pendidikan Islam. Lampung Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Raden Intan Lampung.

Widyaningrum, N., Djayanti Putri, Y., & Wilopo. 2020. Gambaran penerapan physical distancing sebagai upaya menekan persebaran Covid-19 di provinsi daerah istimewa Yogyakarta. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 470–481.

Yin, R. 2003. Case Study Research: Design and Methods. 3rd Edition, Sage, Thousand Oaks. Open Journal of Social Sciences.

Young, K. S., & Abreu, C. N. D. (Eds). 2017. Kecanduan internet. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2021-06-17

How to Cite

Azizah, I. N. (2021). The Role of Parents in Optimizing Gadgets for Childrens Learning During the COVID-19 Pandemic: Study on The Parenting Group of Talagening, Bobotsari, Purbalingga. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 16(1), 133–147. https://doi.org/10.24090/yinyang.v16i1.4594

Issue

Section

Articles