Pengaruh Pola Asuh Demokratis Orang Tua terhadap Cara Bergaul Anak: Studi di Desa Derik, Susukan, Banjarnegara
DOI:
https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i2.3018Keywords:
Parenting, Democratic, Children's Way of AssociatingAbstract
Deviation of children's behavior becomes a social phenomenon of concern. After all, children grow and develop in the family. Every family has a different method of educating. Therefore, it is important to conduct research related to parenting parents, in order to be able to assess its influence the way of socializing children in the society. The method used is quantitative research methods using simple regression analysis techniques. Based on the research conducted, the following results were obtained, parenting democratic parenting had a positive effect on children's ways of getting along. Reality on the ground proves that families who have democratic parenting tend to have children who have warm personalities in society, because they are taught how to respect, give rights to others, carry out obligations and do justice.Downloads
Download data is not yet available.
References
Agustiani, Hendrianti. (2006). Psikologi Perkembangan Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja. Bandung : PT. Refika Aditama.
Arikunto, Suharsimi. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pengantar Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Chabib, Thoha. (1996). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dariyo, Agoes. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Bogor: Ghalia Indonesia.
Djamarah, Saiful Bahri. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga (Sebuah Perspektif Pendidikan Islam). Jakarta: Rineka Cipta.
Furchan, A. (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunarsa, Yulia Singgih D. dan Singgih D. Gunarsa (1991). Psikologi Praktis: Anak, Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.
Hadi, Sutrisno. (2004). Metodologi Research I. Yogyakarta: Andi.
Hurlock, Elizabeth B. (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Jahja, Yudrik (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.
Jahja, Yudrik (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.
Margono. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Masyhur, Kahar. (1994). Membina Moral dan Akhlak. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Nazir. (2005). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Poerwodarminto, W.J.S. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Prasetyo, Bambang dan Lina Miftahul Jannah. (2005). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Edisi I.
Priyatno, Dwi. (2010). Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom.
Sari, Rani Puspita. (2008). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis dengan Prestasi Belajar Remaja. Yogyakarta: Universitas Sanata Darma.
Shodiq, Muh. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Pergaulan Terhadap Kesadaran Anak Dalam Beribada. Salatiga: STAIN Salatiga.
Sugiyono. (2001). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2008). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV. ALFABETA..
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi ke-3. Jakarta: Balai Pustaka.
Arikunto, Suharsimi. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pengantar Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Chabib, Thoha. (1996). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dariyo, Agoes. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Bogor: Ghalia Indonesia.
Djamarah, Saiful Bahri. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga (Sebuah Perspektif Pendidikan Islam). Jakarta: Rineka Cipta.
Furchan, A. (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunarsa, Yulia Singgih D. dan Singgih D. Gunarsa (1991). Psikologi Praktis: Anak, Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.
Hadi, Sutrisno. (2004). Metodologi Research I. Yogyakarta: Andi.
Hurlock, Elizabeth B. (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Jahja, Yudrik (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.
Jahja, Yudrik (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.
Margono. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Masyhur, Kahar. (1994). Membina Moral dan Akhlak. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Nazir. (2005). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Poerwodarminto, W.J.S. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Prasetyo, Bambang dan Lina Miftahul Jannah. (2005). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Edisi I.
Priyatno, Dwi. (2010). Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom.
Sari, Rani Puspita. (2008). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis dengan Prestasi Belajar Remaja. Yogyakarta: Universitas Sanata Darma.
Shodiq, Muh. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Pergaulan Terhadap Kesadaran Anak Dalam Beribada. Salatiga: STAIN Salatiga.
Sugiyono. (2001). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2008). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV. ALFABETA..
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi ke-3. Jakarta: Balai Pustaka.
Downloads
Published
2019-12-10
How to Cite
Azizah, I. N. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Orang Tua terhadap Cara Bergaul Anak: Studi di Desa Derik, Susukan, Banjarnegara. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(2), 329–345. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i2.3018
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.