Exploring Digital Faith Practices: The Effectiveness of Muamalat DIN Mobile Banking among Generation Z at Serdang Branch

Authors

  • Humairah Hajijah UIN Sumatera Utara
  • Atika UIN Sumatera Utara
  • Nur Ahmadi Bi Rahmani UIN Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.24090/jimrf.v14i1.13612

Keywords:

Effectiveness, Usability, Muamalat DIN, Digital Islamic Banking, Generation Z

Abstract

This study aims to evaluate the usability and user satisfaction of the Muamalat DIN Mobile Banking application among Generation Z, a cohort widely recognized as digital natives. The primary focus lies in assessing the effectiveness of the application’s features in addressing the demands of digital Islamic banking transactions. Employing a descriptive qualitative approach, data were gathered through in-depth interviews, field observations, and document analysis. The findings indicate that the application demonstrates a high level of user-friendliness, ensures transaction security, and adheres to the principles of Shariah-compliant finance. Nonetheless, to sustain user engagement and strengthen loyalty among younger generations, continuous enhancement of features and service quality emerges as a strategic imperative

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, S. (2021). Evaluasi UsabilityPada Aplikasi BNI Mobile BankingDengan Menggunakan Metode Usability Testingdan System Usability Scale(SUS). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(8), 7708–7716.

Ahmad, D., & Fitra, R. (2023). Pengaruh Manfaat, Kepercayaan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Muamalat Digital Islamic Network. Journal of Islamic Banking and Finance, 2(1), 46–57.

Aini, S. A., Wijayantini, B., & Rusdiyanto, R. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Fitur Layanan Islami Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Mobile Banking Bank Syariah Indonesia Cabang Jember. National Multidisciplinary Sciences, 1(3), 493–503. https://doi.org/10.32528/nms.v1i3.83

Atieq, M. Q., & Nurpiani, E. (2022). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Manfaat Dan Risiko Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Bank Syariah. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(1), 401–423. https://doi.org/10.46306/vls.v2i1.109

Avandi, I. S., Fasa, M. I., & Susanto, I. (2024). STRATEGI PEMASARAN INOVATIF DALAM MENARIK GENERASI Z INNOVATIVE MARKETING STRATEGIES IN ATTRACTING GENERATION. November, 7269–7278.

Awalia, A. P., & Ilhamy, M. L. (2023). Jurnal Ekonomi dan Manajemen Indonesia Analisis Penilaian Kinerja Keuangan Dengan Menggunakan Metode Metode Nilai Tambah Ekonomi ( EVA ). ( Studi Pada Bank Muamalat Indonesia 2019-2021 ) Machine Translated by Google. 0695(3), 618–629.

Batubara, M. C., & Anggraini, T. (2022). Analisis Pengaruh Layanan Digital terhadap Minat Generasi Z dalam Menggunakan Produk Perbankan Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(2), 706–725.

Eprianti, Y., Rabeta, Y., & Nisusmiati, M. (2023). Analisis efektivitas dan efisiensi penggunaan mobile banking terhadap transaksi nasabah pada bank bri unit garuda cabang kota Lubuklinggau. Ekonomi , Bisnis Dan Manajemen, 1(3), 223–234.

Hafizh, A., Rahma, T. I. F., & Jannah, N. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kemudahan Terhadap Loyalitas Nasabah Mobile Banking BSI Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ekonomi Dan Bisns Islam, 7(2), 427–440. https://doi.org/10.30868/ad.v7i02.5133

James W, Elston D, T. J. et al. (2022). PENGARUH PERSEPSI KEMUDAHAN DAN RISIKO TERHADAP MINAT MENGGUNAKAN FINANCIAL TECHNOLOGY (FINTECH) GOPAY PADA GENERASI MILENIAL DI KOTA PALU. Andrew’s Disease of the Skin Clinical Dermatology., 4 no 1, 9–25.

JASMINE, K. (2024). PENGARUH KEMUDAHAN, KUALITAS LAYANAN, DAN GAYA HIDUP TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN LAYANAN MOBILE BANKING BANK SYARIAH. In Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.

Kurniawan, A., Suyanto, S., & Nuraini, R. A. (2023). Pengujian Efektivitas dan Kemudahan Penggunaan Financial Technology Terhadap Kinerja UMKM. Wahana: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 26(2), 363–376. https://doi.org/10.35591/wahana.v26i2.858

Lestari, I. A., & Umilah, L. (2022). Persepsi Penggunaan Mobile Banking Terhadap Kemudahan Dalam Bertransaksi. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(5), 37–46. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i5.173

Melasari, C., Suroso, A., & Banani, A. (2020). Pengaruh Kepercayaan, Kegunaan, Kemudahan, Privacy Risk, Time Risk, Dan Financial Risk Terhadap Minat Penggunaan Mobile Banking Bank Muamalat. Performance, 25(1), 11–23.

Mutiara, A. C., Astutik, R. P., & Safitri, S. D. (2024). Efektifitas Muamalat DIN Transisi Progresif Dalam Pelayanan. Gudang Jurnal Multidisiplin …, 2, 113–118.

Nengsi, D. W. (2022). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI MUAMALAT DIN (DIGITAL ISLAMIC NETWORK) SEBAGAI TRANSAKSI FINANSIAL DI MASA PANDEMI COVID-19.

Rachmad, D., Asmuni, A., & Sugianto, S. (2022). The Problem of Revenue-Sharing Principles in Indonesian Islamic Banking based on Smart Theory. Khazanah Sosial, 4(2), 378–390. https://doi.org/10.15575/ks.v4i2.17191

Sari, R. D., Anggraini, T., & Syakir, A. (2024). Pengaruh Pembiayaan Mudharabah, Musyarakah, Dan Ijarah Terhadap Net Profit Bank Syariah Indonesia (Periode 2021-2023) the Effect of Mudharabah, Musyarakah, and Ijarah Financing on Net Profit of Bank Syariah Indonesia (2021-2023 Period). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 13(1), 203–219. https://doi.org/10.24090/jimrf.v13i1.11425

Setiawan, M. N., & Hana, K. F. (2024). Transfer of Funds via Brilink an Analytical Study of Transactions Within the Framework of Wakalah Bil Ujrah Contract. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 13(2), 294–303. https://doi.org/10.24090/jimrf.v13i2.11950

Simanungkalit, E. S. M., Juniwati, E. H., & Laksana, B. (2022). Studi Komparasi Kinerja Profitabilitas dan Earning Per Share PT Bank Central Asia Tbk Sebelum dan Setelah Menerapkan Mobile Banking. Indonesian Journal of Economics and Management, 2(3), 468–476. https://doi.org/10.35313/ijem.v2i3.3759

SIREGAR, N. M. (2023). PENGARUH PERSEPSI MANFAAT DAN PERSESPSI RISIKO TERHADAP MINAT BERTRANSAKSI DENGAN MENGGUNAKAN LAYANAN MOBILE BANKING BANK SYARIAH PADA GENERASI Z. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Susanti, E., & Parera, N. O. (2021). Loyalitas Nasabah Dari Kemudahan Penggunaan Mobile Banking. International Journal of Digital Entrepreneurship and Business, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.52238/ideb.v2i1.37

Ulan, andi sari. (2020). efektivitas mobile banking dalam meningkatkan kepuasan nasabah muamalat cabang palopo.

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Humairah Hajijah, Atika, & Nur Ahmadi Bi Rahmani. (2025). Exploring Digital Faith Practices: The Effectiveness of Muamalat DIN Mobile Banking among Generation Z at Serdang Branch. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 14(1), 144–154. https://doi.org/10.24090/jimrf.v14i1.13612

Issue

Section

Economy and or Islamic Economy

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.