RESPONS MAHASISWA DALAM MEMANDANG KARYA DOSEN IAIN PURWOKERTO

Authors

  • Abdul Wachid B.S Institut Agama Islam Negeri Purwokerto
  • Dewandaru Ibrahim Senjahaji Institut Agama Islam Negeri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/jpa.v18i1.2017.pp66-86

Keywords:

Response, Work, Lecturer, Student, Learning

Abstract

Abstract: This paper aims to find out the response of students in looking at the works of lecturers at IAIN Purwokerto and to know the absorption of students to the knowledge delivered by lecturers who have works (modules or textbooks). The results of this study found that Purwokerto's IAIN students had quite interesting views on the lecturers' works displayed in lectures to inspire. They also want to work by generating ideas, only lacking direction. Students' absorption of knowledge delivered by lecturers who have works (modules or textbooks) is realized through three things, namely through efforts to make their works published in the form of books (joint and single anthologies), publishing works in mass media (newspapers, journals, or magazine), and participation in competitions featuring works. The direction and guidance from the lecturers make them produce creative and innovative power in a race that has strict supervision. In this published domain, the seriousness of the work of students can be tested, besides they will later produce works in the form of a thesis as research at the end of the learning process. Keywords: Response, Work, Lecturer, Student, Learning

References

Ahmadi, Abu dan Supriyono, Widodo. 2004. Psikologi Belajar (edisi revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Akhadiah, S. 2000. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Atmowiloto, Arswendo. 1989. Mengarang itu Gampang. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

B.S., Abdul Wachid & Kurniawan, Heru. 2013. Kemahiran Berbahasa Indonesia. Purwokerto: Kaldera Press.
________________ . 2013. Creative Writing. Purwokerto: Kaldera
________________ dan Budiantoro, Wahyu (ed.). 2017. Pohon Dakwah 4. Yogyakarta: Cinta Buku.

Barker, Chris. 187. Cultural Studies. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

D. Dagun, Save. 1997. Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengkajian dan Kebudayaan.

Departemen Kebudayaan dan Pendidikan Republik Indonesia. 1996. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Freire, Paulo. 2007. Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Handayani, Febriana Ika. 2015. “Respon Mahasiswa Terhadap Pengembangan Nilai-nilai Islam Setelah Mengimplementasikan Model Pembelajaran Matematika Yang Mengintegrasikan Nilai-Nilai Islam (Penelitian Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester 1 Kelas A Universitas Muhammadiyah Surakarta Tahun 2014/2015)”. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hasanah, Henny Uswatun. 2016. “Respon Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Grammar Berbasis Website” dalam Jurnal Nuansa, Vol. 13 No. 1 Januari – Juni 2016

K. Smith, Mark. 2009. Teori Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta: Mieza Media Pustaka.

Miller, J.P. dan W. Seller. 1985. Curricullum Perspektives and Practice. USA: Longman.

Muridan. 2009. “Urgensi Menulis Bagi Mahasiswa: Refleksi atas Mata Kuliah Penulisan Naskah Dakwah” dalam Jurnal Komunika Vol.3 No.2 Juli-Desember 2009

Muthe, Bermawi. 2009. Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Center for Teaching Staff Development (CTSD) kerja sama dengan Pustaka Insan Madani

Najib. 2014. Profesionalisme Dosen. Purwokerto: STAIN Press.

Nasution. 2008. Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Rakhmat, Jalaluddin. 1998. Psikologi Komunikasi, cet. 12. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rendra. 1999. Memberi Makna pada Hidup yang Fana. Jakarta: Pabelan Jayakarta.

Rendra. 1999. Mempertimbangkan Tradisi. Jakarta: PT Gramedia.

Rusuli, Izzatur. 2014. “Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam Perspektif Islam”, Jurnal Pencerahan Volume 8, Nomor 1, Juli-Desember 2014. Aceh: Majelis Pendidikan Daerah Aceh.

Saleh, Abdul Rahman dan Wahab, Muhbib Abdul . 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.

Sarwono, Sarlito Wirawan. 1984. Teori-Teori Psikologi Sosial. Jakarta: CV Rajawali, 1984.

Sudjana, Nana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suriasumantri, Jujun S. 2007. Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Surya, Muhamad. 1988. Dasar-dasar Konseling Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Kota Kembang.

Wade, Carole. 2007. Psikologi. Jakarta: Erlangga.

Walgito, Bimo. 1996. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.


Website:

http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://unnes.ac.id/pakar/tingkatkan-publikasi-perkuat-peran-perguruan-tinggi/
Diunduh dari studycommunication.com. Rabu, 12 Juli 2017

Downloads

Published

2017-05-19

How to Cite

B.S, A. W., & Senjahaji, D. I. (2017). RESPONS MAHASISWA DALAM MEMANDANG KARYA DOSEN IAIN PURWOKERTO. Jurnal Penelitian Agama, 18(1), 66–86. https://doi.org/10.24090/jpa.v18i1.2017.pp66-86

Issue

Section

Articles