RESPONS MAHASISWA DALAM MEMANDANG KARYA DOSEN IAIN PURWOKERTO
DOI:
https://doi.org/10.24090/jpa.v18i1.2017.pp66-86Keywords:
Response, Work, Lecturer, Student, LearningAbstract
Abstract: This paper aims to find out the response of students in looking at the works of lecturers at IAIN Purwokerto and to know the absorption of students to the knowledge delivered by lecturers who have works (modules or textbooks). The results of this study found that Purwokerto's IAIN students had quite interesting views on the lecturers' works displayed in lectures to inspire. They also want to work by generating ideas, only lacking direction. Students' absorption of knowledge delivered by lecturers who have works (modules or textbooks) is realized through three things, namely through efforts to make their works published in the form of books (joint and single anthologies), publishing works in mass media (newspapers, journals, or magazine), and participation in competitions featuring works. The direction and guidance from the lecturers make them produce creative and innovative power in a race that has strict supervision. In this published domain, the seriousness of the work of students can be tested, besides they will later produce works in the form of a thesis as research at the end of the learning process. Keywords: Response, Work, Lecturer, Student, LearningReferences
Ahmadi, Abu dan Supriyono, Widodo. 2004. Psikologi Belajar (edisi revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Akhadiah, S. 2000. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Atmowiloto, Arswendo. 1989. Mengarang itu Gampang. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
B.S., Abdul Wachid & Kurniawan, Heru. 2013. Kemahiran Berbahasa Indonesia. Purwokerto: Kaldera Press.
________________ . 2013. Creative Writing. Purwokerto: Kaldera
________________ dan Budiantoro, Wahyu (ed.). 2017. Pohon Dakwah 4. Yogyakarta: Cinta Buku.
Barker, Chris. 187. Cultural Studies. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
D. Dagun, Save. 1997. Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengkajian dan Kebudayaan.
Departemen Kebudayaan dan Pendidikan Republik Indonesia. 1996. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Freire, Paulo. 2007. Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Handayani, Febriana Ika. 2015. “Respon Mahasiswa Terhadap Pengembangan Nilai-nilai Islam Setelah Mengimplementasikan Model Pembelajaran Matematika Yang Mengintegrasikan Nilai-Nilai Islam (Penelitian Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester 1 Kelas A Universitas Muhammadiyah Surakarta Tahun 2014/2015)â€. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hasanah, Henny Uswatun. 2016. “Respon Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Grammar Berbasis Website†dalam Jurnal Nuansa, Vol. 13 No. 1 Januari – Juni 2016
K. Smith, Mark. 2009. Teori Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta: Mieza Media Pustaka.
Miller, J.P. dan W. Seller. 1985. Curricullum Perspektives and Practice. USA: Longman.
Muridan. 2009. “Urgensi Menulis Bagi Mahasiswa: Refleksi atas Mata Kuliah Penulisan Naskah Dakwah†dalam Jurnal Komunika Vol.3 No.2 Juli-Desember 2009
Muthe, Bermawi. 2009. Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Center for Teaching Staff Development (CTSD) kerja sama dengan Pustaka Insan Madani
Najib. 2014. Profesionalisme Dosen. Purwokerto: STAIN Press.
Nasution. 2008. Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Rakhmat, Jalaluddin. 1998. Psikologi Komunikasi, cet. 12. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rendra. 1999. Memberi Makna pada Hidup yang Fana. Jakarta: Pabelan Jayakarta.
Rendra. 1999. Mempertimbangkan Tradisi. Jakarta: PT Gramedia.
Rusuli, Izzatur. 2014. “Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam Perspektif Islamâ€, Jurnal Pencerahan Volume 8, Nomor 1, Juli-Desember 2014. Aceh: Majelis Pendidikan Daerah Aceh.
Saleh, Abdul Rahman dan Wahab, Muhbib Abdul . 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Sarwono, Sarlito Wirawan. 1984. Teori-Teori Psikologi Sosial. Jakarta: CV Rajawali, 1984.
Sudjana, Nana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suriasumantri, Jujun S. 2007. Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Surya, Muhamad. 1988. Dasar-dasar Konseling Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Kota Kembang.
Wade, Carole. 2007. Psikologi. Jakarta: Erlangga.
Walgito, Bimo. 1996. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.
Website:
http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://unnes.ac.id/pakar/tingkatkan-publikasi-perkuat-peran-perguruan-tinggi/
Diunduh dari studycommunication.com. Rabu, 12 Juli 2017
Akhadiah, S. 2000. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Atmowiloto, Arswendo. 1989. Mengarang itu Gampang. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
B.S., Abdul Wachid & Kurniawan, Heru. 2013. Kemahiran Berbahasa Indonesia. Purwokerto: Kaldera Press.
________________ . 2013. Creative Writing. Purwokerto: Kaldera
________________ dan Budiantoro, Wahyu (ed.). 2017. Pohon Dakwah 4. Yogyakarta: Cinta Buku.
Barker, Chris. 187. Cultural Studies. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
D. Dagun, Save. 1997. Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengkajian dan Kebudayaan.
Departemen Kebudayaan dan Pendidikan Republik Indonesia. 1996. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Freire, Paulo. 2007. Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Handayani, Febriana Ika. 2015. “Respon Mahasiswa Terhadap Pengembangan Nilai-nilai Islam Setelah Mengimplementasikan Model Pembelajaran Matematika Yang Mengintegrasikan Nilai-Nilai Islam (Penelitian Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester 1 Kelas A Universitas Muhammadiyah Surakarta Tahun 2014/2015)â€. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hasanah, Henny Uswatun. 2016. “Respon Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Grammar Berbasis Website†dalam Jurnal Nuansa, Vol. 13 No. 1 Januari – Juni 2016
K. Smith, Mark. 2009. Teori Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta: Mieza Media Pustaka.
Miller, J.P. dan W. Seller. 1985. Curricullum Perspektives and Practice. USA: Longman.
Muridan. 2009. “Urgensi Menulis Bagi Mahasiswa: Refleksi atas Mata Kuliah Penulisan Naskah Dakwah†dalam Jurnal Komunika Vol.3 No.2 Juli-Desember 2009
Muthe, Bermawi. 2009. Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Center for Teaching Staff Development (CTSD) kerja sama dengan Pustaka Insan Madani
Najib. 2014. Profesionalisme Dosen. Purwokerto: STAIN Press.
Nasution. 2008. Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Rakhmat, Jalaluddin. 1998. Psikologi Komunikasi, cet. 12. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rendra. 1999. Memberi Makna pada Hidup yang Fana. Jakarta: Pabelan Jayakarta.
Rendra. 1999. Mempertimbangkan Tradisi. Jakarta: PT Gramedia.
Rusuli, Izzatur. 2014. “Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam Perspektif Islamâ€, Jurnal Pencerahan Volume 8, Nomor 1, Juli-Desember 2014. Aceh: Majelis Pendidikan Daerah Aceh.
Saleh, Abdul Rahman dan Wahab, Muhbib Abdul . 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Sarwono, Sarlito Wirawan. 1984. Teori-Teori Psikologi Sosial. Jakarta: CV Rajawali, 1984.
Sudjana, Nana. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suriasumantri, Jujun S. 2007. Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Surya, Muhamad. 1988. Dasar-dasar Konseling Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Kota Kembang.
Wade, Carole. 2007. Psikologi. Jakarta: Erlangga.
Walgito, Bimo. 1996. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.
Website:
http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://sumberdaya.ristekdikti.go.id. Diakses pada 15 Juni 2017
http://unnes.ac.id/pakar/tingkatkan-publikasi-perkuat-peran-perguruan-tinggi/
Diunduh dari studycommunication.com. Rabu, 12 Juli 2017
Downloads
Published
2017-05-19
How to Cite
B.S, A. W., & Senjahaji, D. I. (2017). RESPONS MAHASISWA DALAM MEMANDANG KARYA DOSEN IAIN PURWOKERTO. Jurnal Penelitian Agama, 18(1), 66–86. https://doi.org/10.24090/jpa.v18i1.2017.pp66-86
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).