STRATEGI DAN TANTANGAN DALAM PELAKSANAAN EVALUASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR

Penulis

  • Maghfirotul Chasanah UIN SAIZU PURWOKERTO

Kata Kunci:

learning evaluation, strategies, challenges, MIN 1 Banyumas

Abstrak

This research discusses the strategies and challenges in learning evaluation at MIN 1 Banyumas, referencing Vygotsky's cognitive development theory and principles of contemporaneity. The strategies include a variety of evaluation methods, consideration of individual students, constructive feedback, collaboration among students, and effective time management. Challenges encompass time constraints, resources, assessment consistency, responsiveness to individual needs, and a deep understanding of learning theories. Integrating educational theories aids in comprehending and enhancing learning evaluation at MIN 1 Banyumas, contributing to the improvement of educational quality. Keywords: learning evaluation, strategies, challenges, MIN 1 Banyumas.

Referensi

Anggraeni, L., & Wicaksono, A. B. (2019). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Tingkat SLTA

di Kabupaten Pringsewu Menggunakan Model CIPP. Proceeding of Biology Education, 3(1),

–83.

Aqmarani, A., Magdalena, I., & Ayudhiya, N. (2021). Evaluasi pembelajaran pada tingkat sekolah

dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 57–63.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran (Vol. 8). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Duiningrum, I., & Wilujeng, I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu Model

Nested Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif, Rasa Ingin Tahu, Dan Keterampilan

Mengorganisasi Ide Peserta Didik Smp. Jurnal TPACK IPA, 7(1), 27–32.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2022). TPACK dalam Pembelajaran IPA. Penerbit NEM.

Farida, I., & Yani, D. E. (2013). Analisis kualitas dan tingkat keterbacaan materi bahan ajar cetak

melalui evaluasi formatif. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 14(2), 79–87.

Magdalena, I. (2020). Evaluasi pembelajaran SD: Teori dan praktik. CV Jejak (Jejak Publisher).

Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran

Sekolah Dasar di SD Negeri Bencongan 1. Pensa, 2(1), 87–98.

Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Evaluasi Pendidikan Islam. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam

dan Pendidikan, 1(1).

Matondang, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran. PPS UNIMED.

Ngafifah, S. (2020). Penggunaan google form dalam meningkatkan efektivitas evaluasi

pembelajaran daring siswa pada masa covid19 di sd it baitul muslim way jepara. As-Salam:

Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 123–144.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Vigotsky, A. D., Halperin, I., Lehman, G. J., Trajano, G. S., & Vieira, T. M. (2018). Interpreting

signal amplitudes in surface electromyography studies in sport and rehabilitation sciences.

Frontiers in physiology, 985.

Unduhan

Diterbitkan

2023-06-30

Cara Mengutip

Maghfirotul Chasanah. (2023). STRATEGI DAN TANTANGAN DALAM PELAKSANAAN EVALUASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1), 65–72. Diambil dari https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/j-pgmi/article/view/9678

Terbitan

Bagian

Articles