Strategi dan Tantangan dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di MIN 1 Banyumas

Authors

  • Maghfirotul Chasanah UIN SAIZU PURWOKERTO

Keywords:

learning evaluation, strategies, challenges, MIN 1 Banyumas

Abstract

This research discusses the strategies and challenges in learning evaluation at MIN1 Banyumas, referencing Vygotsky's cognitive development theory and principlesof contemporaneity. The strategies include a variety of evaluation methods,consideration of individual students, constructive feedback, collaboration amongstudents, and effective time management. Challenges encompass time constraints,resources, assessment consistency, responsiveness to individual needs, and adeep understanding of learning theories. Integrating educational theories aids incomprehending and enhancing learning evaluation at MIN 1 Banyumas, contributingto the improvement of educational quality.

References

Anggraeni, L., & Wicaksono, A. B. (2019). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Tingkat SLTA

di Kabupaten Pringsewu Menggunakan Model CIPP. Proceeding of Biology Education, 3(1),

–83.

Aqmarani, A., Magdalena, I., & Ayudhiya, N. (2021). Evaluasi pembelajaran pada tingkat sekolah

dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 57–63.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran (Vol. 8). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Duiningrum, I., & Wilujeng, I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu Model

Nested Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif, Rasa Ingin Tahu, Dan Keterampilan

Mengorganisasi Ide Peserta Didik Smp. Jurnal TPACK IPA, 7(1), 27–32.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2022). TPACK dalam Pembelajaran IPA. Penerbit NEM.

Farida, I., & Yani, D. E. (2013). Analisis kualitas dan tingkat keterbacaan materi bahan ajar cetak

melalui evaluasi formatif. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 14(2), 79–87.

Magdalena, I. (2020). Evaluasi pembelajaran SD: Teori dan praktik. CV Jejak (Jejak Publisher).

Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran

Sekolah Dasar di SD Negeri Bencongan 1. Pensa, 2(1), 87–98.

Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Evaluasi Pendidikan Islam. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam

dan Pendidikan, 1(1).

Matondang, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran. PPS UNIMED.

Ngafifah, S. (2020). Penggunaan google form dalam meningkatkan efektivitas evaluasi

pembelajaran daring siswa pada masa covid19 di sd it baitul muslim way jepara. As-Salam:

Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 123–144.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Vigotsky, A. D., Halperin, I., Lehman, G. J., Trajano, G. S., & Vieira, T. M. (2018). Interpreting

signal amplitudes in surface electromyography studies in sport and rehabilitation sciences.

Frontiers in physiology, 985.

Published

2023-06-30

How to Cite

Maghfirotul Chasanah. (2023). Strategi dan Tantangan dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di MIN 1 Banyumas. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1), 65–72. Retrieved from https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/j-pgmi/article/view/9678

Issue

Section

Articles