Implementasi Pembelajaran Terpadu Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Madrasah Ibtidaiyah
Keywords:
Integrated Learning, Literacy, Madrasah Ibtidaiyah.Abstract
This research aims to analyze the implementation of integrated learning andliteracy in MI Mafatihul Huda, an Islamic primary school in Serang, Cipari. Theresearch method employed is a qualitative case study. Data were collected throughobservations, interviews, and document analysis. The findings indicate thatintegrated learning has been successfully incorporated by teachers, enhancingstudent engagement and improving their literacy skills. Teacher collaboration isseen as a key factor in the success of this implementation. This research contributesto the understanding of the importance of integrated learning and literacy inprimary education in madrasahs.References
Abdulloh, M. H. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter melalui implementasi Gerakan Literasi
Sekolah Di SMK Negeri 1 Rembang Tesis, Kudus: Program Magister Pendidikan Islam IAIN
Kudus, 2019 [Skripsi, IAIN KUDUS]. https://doi.org/10/4.%20Bab%20I.pdf
Agustina, N. S., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content
Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka.
Jurnal Basicedu, 6(5), 9180–9187.
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan aplikasi literasi baru di era revolusi industri 4.0 dan
society 5.0. CV. Pilar Nusantara.
Amris, F. K., & Desyandri, D. (2021). Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model Problem
Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2171–2180.
Ansori, Y. Z. (2020). Pembinaan karakter siswa melalui pembelajaran terpadu di sekolah dasar.
Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(1), 177–186.
Anwar, A. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Terpadu Di SDI Darush Sholihin Kecamatan
Tanjunganom Kabupaten Nganjuk. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 8(2),
–250.
Astriani, L. (2020). Pengaruh Pembelajaran Terpadu Model Tersarang (Nested) Terhadap
Pemahaman Konsep Keliling Dan Luas Bangun Datar. https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/
perseda/article/view/799
Ayu, I. S. (2022). Analisis Kesiapan Sekolah Asesmen Kompetensi Minimum (Akm) Untuk
Mengetahui Penguatan Literasi Dan Numerasi Peserta Didik Kelas V Di Sd Negri 2 Sumber Rejo
Bandar Lampung [Diploma, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.
ac.id/20054/
Basri, H. (2021). Integrasi Nilai-nilai Tauhid pada Pelajaran Sains bagi Siswa Sekolah Dasar Islam
Terpadu. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(1), 164–179.
Elizar, E. (2019). Pembelajaran Terpadu dan Urgensinya dalam Pengembangan Karakter Anak
Sekolah Dasar. Edukasi Lingua Sastra, 17(2), 1–12.
Fatimah, F., Tajuddin, M., Ilyas, M., & Majid, A. (2020). Analisis PPK, Literasi, 4c daan HOTS pada
Silabus dan RPP Mata Pelajaran Fikih. QUALITY, 8(1), 165–185.
Hafid, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif Dalam Meningkatkan Kemampuan
Pemahaman Mahasiswa Prodi Ekonomi Syariah Pada Mata Kuliah Akhlak Tasawuf. SIBATIK
JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 2(2),
–530.
Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran
Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran Ips Di Sd Kelas
Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17–28.
Indrawati, E. S., & Nurpatri, Y. (2022). Problematika pembelajaran ipa terpadu (kendala guru
dalam pengajaran ipa terpadu). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 226–234.
Jamila, S. H. (2019). Model Pembelajaran Terpadu (Studi Kasus di Yayasan Muhammad Ya’qub
Jombang). Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 3(2), 73–85.
Loka, I. N., & Anwar, Y. A. S. (2019). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan
metode pembelajaran terpadu kemampuan berpikir kritis. Chemistry Education Practice,
(2), 29–35.
Mawardi, U. (2019). Peningkatan Soft Skill Anak Usia Dini Melalui Media Mindscape pada
Pembelajaran Terpadu Model Nested di Lembaga PAUD Nasyiah Jakarta. Yaa Bunayya:
Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 149–162.
Nikmah, S., Nuroso, H., & Reffiane, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Shared
Berbantu Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran,
(2), 264–271.
Novarina, G. E., Santoso, A., & Furaidah, F. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah
di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(11), Article 11.
https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.12989
Novianti, N., & Fitriani, A. (2015). Penerapan Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Webbed dan Shared
pada Tema Pemanfaatan Sampah untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep. Prosiding
Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 4, SNF2015-I. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/
prosidingsnf/article/view/4691
Priyanto, D., & Dharin, A. (2021). Students’ creativity development model and its implementation
in Indonesian Islamic Elementary Schools. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(3),
–87.
Putri, V. M., Andini, S. R., & Fitria, Y. (2022). Analisis Model Shared pada Pembelajaran Tematik
Terpadu di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5445–5452.
Rawin, S. C., Sudiana, I. N., & Astawan, I. G. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Menumbuhkan
Minat Baca Siswa. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), Article 1. https://doi.
org/10.23887/jurnal_pendas.v7i1.1371
Ryantini, K. T. D., Semadi, Y. P., & Damayanthi, L. P. E. (2022). Penguatan Literasi Perpajakan
Melalui MPK Bahasa Indonesia sebagai Implementasi Karakter Nasionalis. Mimbar Ilmu,
(3), Article 3. https://doi.org/10.23887/mi.v27i3.51410
Santoso, G., Hidayat, M. N. S., Murod, M., Susilahati, Solehudin, & Asbari, M. (2023). Transformasi
Literasi Informasi Guru Menuju Kemandirian Belajar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1),
Article 1. https://doi.org/10.9000/jupetra.v2i1.130
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SEVENTINA LAILY, Abu Dharin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.