Makna dan Fungsi Tradisi Samman

Authors

  • Nor Hasan Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pamekasan Jl Raya Ceguk Km. 4 Tlanakan Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.24090/ibda.v15i1.1039

Keywords:

Tradition, Samman, Meaning, Function, Madura

Abstract

This article explains Samman as a tarekat established by Syekh Abdul Karim Al-Samman. First, as a tarekat, Samman functions as a way to reach closeness (taqarrub) to Allah SWT through strict procedures and requirement. The analysis of this article reveals that Samman is considered as a religious tradition maintained by the society in spite of dynamics and even decrease of its present followers. Second, as a tradition, Samman is considered as social wealth the existence of which is always protected and conserved. The efforts to conserve the tradition are realized through inheriting its construction and modification. For that reason, transmitting the tradition to the next generation is a must, as theimportant element of a tradition is its transmission from one generation to the next generation. It this is not realized, the tradition will vanish.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Hawash, 1998, Perkembangan Ilmu Tasawuf dan Tokoh-tokohnya di Nusantara, Surabaya: Al-Ikhlas.

Agustian,Ary Ginanjar, Dzikir dalam Jiwa Tasawuf, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.

Arabȋ,Ibn, Fusȗs al-Hikam, Beirut: Dȃr al-Kitab al-Arabi, t.t..

Asyhab,KH. Zezen Zaenal Abidin Zayyadi Bazul, Sirrul Asrar As-Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, Suryalaya: 1996, tp.

Azra,Azyumardi,Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Abad XVII & XVIII, Jakarta: Kencana, 2005.

Bruinessen, Martin Van, 2012, Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat, Yogyakarta: Gading Publishing.
_________, Tarekat dan Politik: Amalan Untuk Dunia Atau Akhirat?”, Pesantren Vol. IX, No.1 (1992), 3-4, 9-10.

Bouvier, Hẻlẻne, 200 2, Lẻbur: Seni Musik dan Pertunjukan dalam Masyarakat, Jakarta: Forum Jakarta-Paris, Ecole Francaise d’Extrẻme-Orient, Yayasan Asosiasi Tradisi Lisan dan Yayasan Obor Indonesia.

Dhafamony, Mariasusai, 1995, Fenomenologi Agama,Yogyakarta: Kanisius.

Departemen Agma RI, 1971, Al-Qur’an dan Terjemahnya , Jakarta: Yayasan Penyelenggara Penerjemah Al-Qur’an.

Dhofir, Zamkhsari, Tradisi Pesantren, Jakarta: LP3ES, 1982.

Gibb,HAR, Islam dalam Lintasan Sejarah, Jakarta: Bharata, t.t..

Hakam, Abdullah bin Abdul, Biografi Umar bin Abdul Aziz, Penegak Keadilan, Jakarta: Gema Insani Press, 2002

Hamzah, Teori Motivasi dan Pengukiurannya, Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Hidayat, Ainurrahman, ”Dimensi Epistimologis Tradisi Ritual Samman Dalam Masyarakat Madura (Telaah dalam Perspektif Epistemologi ‘Abd. Al-Jabbar)” Karsa Jurnal Studi Keislaman , Vol. XII No. 2 Oktober 2007. hlm. 119-131.

Jainuri, A, 2004, Orientasi Ideologi Gerakan Islam, Surabaya: LPAM, 2004.

Jalaluddin, Psikologi Agama: Memahami Prilaku dengan Mengaplikasikan Prinsip-prinsip Psikologi, Jakarta: PT. Raja Grafindo, 2012 .

Julianti,Dinara Maya, Pengaruh Komunikasi Keluarga Terhadap Kebudayaan di Madura, “Makalah” disampaikan pada acara Seminar Kongres Kebudayaan Mdura, di Sampang, Sabtu 28 Mei 2014.

Jumantoro, Totok dan Samsul Munir Amir, Kamus Ilmu Tasawuf,Penerbit: AMZAH, 2015.

Kahmad, Dadang, 2002, Tarekat dalam Islam Spritualitas Masyarakat Modern, Bandung: Pustaka Setia, 2002.

Kuntowijoyo, Radikalisasi Petani, Yogyakarta: Bentang, 1994.
_______, Metodologi Sejarah, Edisi Kedua, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2003.

M. Armando,Nina, dkk (ed). , Ensikolopedi Islam jilid 6,Jakarta: Ichtiar Baru Van Hoeve, 205.

Madjid, Nurcholish, Islam Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Masalah Keimanan, Kemanusiaan, dan Kemodernan , Jakarta: Paramadina, 2000, cet. IV.

Mansurnoor, Iik Arifin, Islam in an Indonesian World, Ulama of Mdura, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 1990.

Mas’ud, Abdurrahman, Dari Haramain ke Nusantara: Jejak Intelektual Arsitek Pesantren,Jakarta: Kencana, 2006.

Sayyid Hossein Nasr, Tasawuf Dulu dan Sekarang,Jakarta: Pustaka Firdaus, 1991.

Nasution,Harun, Pembaharuan dalam Islam,Jakarta: Bulan Bintang, 1996.
______, Filsafat dan Mistisisme dalam Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1995.
Nasution,Harun, dkk, Ensikolopedi Islam Indonesia,Jakarta: Djambatan, 1992

Nata,Abudin, Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
_______, Metodologi Studi Islam, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1998.

Nicholson, 1975, The Mystics of Islam: An Introduction to Sufism, New York: Shcken Books, 1975.
Nicholson, R.A., al-Tashawwuf al-Islȃm wa Tȃrikhuh, ter. Abȗ al-A’lȃ al-Afȋfȋ, Kairo: Lajnah al-Ta’lif wa al-Tarjamah wa al Nasr, 1996.

Nor Hasan, Kerukunan Umat Beragama di Pamekasan (Studi atas Peran Elit NU Kabupaten Pamekasan), Desertasi, Surabaya: IAIN Sunan Ampel, 2013.
_______, “Tradisi Kadiran: Kajian Terhadap Pola Ritual dan Makna Simbolisnya” TEOSOFI: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam Vol. 2 Nomor 1, Juni 2012, hlm. 53.

Nur Syam, Islam Pesisir (Yogyakarta: LKiS, 2005), hlm. 278-279.

Rifai, Mien Ahmad,2005, Manusia Madura Pembawaan, Perilaku, EtosKerja, Penampilan dan Pandangan Hidupnya Seperti Dicitrakan Peribahasanya, Yogyakarta: Pilar Media.

Riyadi,Abdul Kadir, Antropologi Tasawuf: Wacana Manusia Spiritual dan Pengetahuan, Jakarta LP3ES, 2014.

Rozaki,Abdur,Menabur Kharisma Menuai Kuasa: Kiprah Kiai dan Blater Sebagai Rezim Kembar di Madura, Yogyakarta: Pustaka Marwa, 2004.

Said, Edward, 1993, Tradition, Chicago:The University of Chicago Press.

Shodiq,Ja’far, Pertemuan Tarekat dan NU: Studi Hubungan Tarekat dan Nahdlatul Ulama dalam Konteks Komunikasi Politik 1955-2004,, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Simuh, Tasawuf dan Perkembangannya dalam Islam, Jakarta: Raja Grafindo, 1996, cet. I,

Syaikh Fadhlalla,Haeri, The Elements of Sufisme, USA: Elements. Inc, 1993.
Syamsun Ni’am, Tasawuf Studies: Pengantar Belajar Tasawuf,Yogyakarta, Ar-Ruzz Media, 2014.

Syarif,Zainuddin, Dinamika Politik Kiai Dan Santri Dalam PILKADA Pamekasan, Disertasi, Surabaya: Pascasarjana IAIN Sunan Ampel, 2010.

Syukur, Amin dan Masharudin, Intelektualisme Tasawuf: Studi Intelektualisme Tasawuf al-Ghazali, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Sunyoto, Agus,Atlas Wali Songo, Jakarta: Pustaka Iman, 2012.

Pranowo, Bambang, “Runtuhnya Dikotomi Santri Abangan” dalam Jurnal Ulumuddin, No. 02 Th. Iv, 2001, hlm. 9.

Purwadaksi, Ahmad, 2004, Ratib Samman dan Hikayat Syekh Muhammad Saman: Suntingan Naskah dan Kajian Teks, Jakarta: PT Kresna Prima Persada.

Zayd,Nasr Hȃmid Abȗ, Hȃkadhȃ Takallam Ibn ‘Araby,Kairo: Al-Hay’ah al-Misriyyah al-‘Ȃmmah li al-Kitȃb, 2002.

Downloads

Published

2017-05-09

How to Cite

Hasan, N. (2017). Makna dan Fungsi Tradisi Samman. IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 15(1), 112–134. https://doi.org/10.24090/ibda.v15i1.1039