THE SYNERGY OF ROLES AMONG FAMILY, SCHOOL, AND SOCIETY IN BUILDING CHILDREN'S MORAL IN A GLOBALIZATION ERA
Kata Kunci:
Globalization Era, Morality, SynergyAbstrak
An era of globalization is characterized by the development of science and technology. This development contributes significant effects, including positive and negative ones. This study reveals that in fact, this kind of advancement causes several negative issues, particularly the decadence of the morality of nation’s generations. Relating to children’s morality, the unity among educational institutions is needed. Family as a small part of society is demanded to build religious values (morality) starting from the home. School as the other institution, attempts to integrate and to build the religious values through a well-systematized curriculum, as well as the role of society in controlling the moral building in daily lives.These three institutions, which affect one another, should possess synergy intensely when expecting the building of effective religious values to children in this era of globalization.Unduhan
Data unduhan belum tersedia.
Referensi
Danim, Sudarwan (2006). Agenda Pembaruan Sistem Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Daulay, Haidar Putra (2012). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana
Daud, Wan Mohd Nor Wan (1998). The Educational Philosophy and Practice of Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Malaysia: ISTAC
Daradjat, Zakiah (1979). Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: Gunung Agung
-------------------. (1996). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Husain, S.S. dan Ashraf, S.A (2000). Krisis Pendidikan dalam Islam. Jakarta: Al-Mawardi Prima
Koentjaraningrat (2004). Kebudayaan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia.
Majid, Nurcholis (2010). Masyarakat Religius, Membumikan Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan. Jakarta: Dian Rakyat
Maragustam (2010). Mencetak Pembelajar Menjadi Insan Paripurna (Falsafah Pendidikan Islam). Yogyakarta: Nuha Litera.
Muhaimin, et. Al (2007). Kawasan dan Wawasan Studi Islam. Jakarta: Prenada Media
Mulkhan, Abdul Munir, dkk. (1998). Rekonstruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantren, Religiusitas Iptek. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Mulyasa, Enco (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Muthahhari, Murtadha (1995). Filsafat Akhlak. Bandung: Pustaka Hidayah
Muthohar, M. Aris (2001). Tata Krama di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat. Jakarta: SIC
Mudji, Sutrisno SJ (1994). Dialog Kritis dan Identitas Agama. Bandung: Mizan.
Nata, Abuddin (2012). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana
Undang-Undang No.12 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Yulianingsih dan Ismantoro (2002). Dengan Budi Pekerti Mendidik Anak Didik Seutuhnya. Suplemen Republika, Sabtu, 11 Mei 2002
Zamroni (2000)y. Paradigma Pendidikan Masa Depan. Jogjakarta: Gigraf Publishing.
Daulay, Haidar Putra (2012). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana
Daud, Wan Mohd Nor Wan (1998). The Educational Philosophy and Practice of Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Malaysia: ISTAC
Daradjat, Zakiah (1979). Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: Gunung Agung
-------------------. (1996). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Husain, S.S. dan Ashraf, S.A (2000). Krisis Pendidikan dalam Islam. Jakarta: Al-Mawardi Prima
Koentjaraningrat (2004). Kebudayaan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia.
Majid, Nurcholis (2010). Masyarakat Religius, Membumikan Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan. Jakarta: Dian Rakyat
Maragustam (2010). Mencetak Pembelajar Menjadi Insan Paripurna (Falsafah Pendidikan Islam). Yogyakarta: Nuha Litera.
Muhaimin, et. Al (2007). Kawasan dan Wawasan Studi Islam. Jakarta: Prenada Media
Mulkhan, Abdul Munir, dkk. (1998). Rekonstruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantren, Religiusitas Iptek. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Mulyasa, Enco (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Muthahhari, Murtadha (1995). Filsafat Akhlak. Bandung: Pustaka Hidayah
Muthohar, M. Aris (2001). Tata Krama di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat. Jakarta: SIC
Mudji, Sutrisno SJ (1994). Dialog Kritis dan Identitas Agama. Bandung: Mizan.
Nata, Abuddin (2012). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana
Undang-Undang No.12 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Yulianingsih dan Ismantoro (2002). Dengan Budi Pekerti Mendidik Anak Didik Seutuhnya. Suplemen Republika, Sabtu, 11 Mei 2002
Zamroni (2000)y. Paradigma Pendidikan Masa Depan. Jogjakarta: Gigraf Publishing.
Diterbitkan
2017-02-02
Cara Mengutip
Iskarim, M. (2017). THE SYNERGY OF ROLES AMONG FAMILY, SCHOOL, AND SOCIETY IN BUILDING CHILDREN’S MORAL IN A GLOBALIZATION ERA. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 11(2). Diambil dari https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/yinyang/article/view/857
Terbitan
Bagian
Articles
Lisensi
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.