Peningkatan kemampuan koordinasi mata dan tangan anak usia dini melalui kegiatan membatik dengan lilin

Authors

  • Nurhusna Kamil Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i1.7069

Keywords:

early childhood, education, eye and hand coordination, drawing batik, motoric

Abstract

The aim of the study was to see the effect of wax batik activities on improving hand-eye coordination in early childhood. Data collection techniques with the results of observations and documentation obtained from class teachers. The results of the study showed that after carrying out batik activities with wax with an age range of 5-6 years, this activity could be an alternative that can be used by teachers in the ability to coordinate eyes and hands in children apart from the existing activities. The new finding in this study is information to PAUD teachers that the application of batik with wax can be done to young children, previously this activity was only done for adults such as students and the community. In addition, the media teaching materials used in this study are additional information for teachers to be able to simplify according to the needs of learning so that activities can run according to the conditions and situations of the children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andry, V. M. M., & Yaswinda. (2021). Kajian Literatur Pengembangan Koordinasi Mata dan Tangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pelita PAUD, 6(1), 110–117. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i1.1440

Ardhanariswari, R., & Marwah, S. (2018). Analisis Gender Terhadap Peran Perempuan Perajin Batik Gumelem Dalam Pelestarian Warisan Budaya Dan Pemenuhan Ekonomi Keluarga. YINYANG: Jurnal Studi Islam, Gender dan Anak, 13(1), 85–104. https://doi.org/10.24090/yinyang.v13i1.2018.pp85-104

Arianie, Y. D. R. (2021). Peningkatan Kemampuan Seni Dalam Pembelajaran Melukis Dengan Lilin Anak Kelompok A Di Tk Negeri Kepanjenlidul I Kota Blitar Yustina Dwi Retno Arianie Tk Negeri Kepanjenkidul I Kota Blitar. Edukids: Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Cempaka, G., & Dyah, A. (2021). Pelatihan Batik Lilin Dingin Dengan Visual Ciri Khas Betawi Di Rumah Singgah Bina Anak Pertiwi Jakarta. Madani: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 1–10. https://ejournal.upnvj.ac.id/index.php/madani

Hermawan, D. A., & Rachman, H. A. (2018). Pengaruh pendekatan latihan dan koordinasi mata tangan terhadap ketepatan shooting peserta ekstrakurikuler basket. Jurnal Keolahragaan, 6(2), 100–109. https://doi.org/10.21831/jk.v0i0.20349

Indriyanti, P., & Sari, D. I. P. (2019). Kreatifitas Mahasiswa Dalam Pembelajaran Membatik Menggunakan Media Lilin Dingin. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(2), 616–627.

Marisa, D. (2019). Mengembangkan Kreativitas Anak Melalui Seni Membatik Dengan Mengecap Dari Buah Belimbing di TK Harapan Ibu Sukarame Bandar Lampung. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84865607390&partnerID=tZOtx3y1%0Ahttp://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=2LIMMD9FVXkC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Principles+of+Digital+Image+Processing+fundamental+techniques&ots=HjrHeuS_

Pamugar, E. D. (2016). Koordinasi Mata Tangan dan Kaki Siswa Tunagrahita Kelas Atas SLB Negeri 1 Yogyakarta Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Prayitno. (2019). Pembelajaran batik tetes lilin sebagai alternatif teknik membatik sederhana pada mahasiswa PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 38–47.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Setiawati, E., & Ningsih, R. (2017). Membatik Jumputan dalam Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Bidayah, VIII(2), 247–262.

Sholichah, I. M., Anggraini, H., & Wijayanti, R. (2019). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen. 3, 961–970.

Tuntari, W. (2014). Upaya Meningkatkan kemampuan Koordinasi Gerak Mata dan Tangan Melalui Kegiatan Menggunting dengan Berbagai Media pada Anak Kelompok A1 di TK ABA Karangmalang. Universitas Negeri Yogyakarta.

Wardan, R., Apriyanto, T., & Marani, I. N. (2020). Hubungan Koordinasi Mata Tangan, Kaki Dan Kelincahan Terhadap Kemampuan Dig Pada Atlet Bola Voli Putri Fortius. In Jurnal Ilmiah Sport Coaching and Education (Vol. 4).

Widanti, H. N., Arti, W., & Anjasmara, B. (2021). Efektivitas Pemberian Latihan Brain Gym Terhadap Peningkatan Koordinasi Mata dan Tangan Pada Anak Pra-Sekolah. Physiotherapy Health Science (PhysioHS), 3(1), 40–45. https://doi.org/10.22219/physiohs.v3i1.17161

Downloads

Published

2023-06-01

How to Cite

Kamil, N. (2023). Peningkatan kemampuan koordinasi mata dan tangan anak usia dini melalui kegiatan membatik dengan lilin. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 18(1), 165–176. https://doi.org/10.24090/yinyang.v18i1.7069

Issue

Section

Articles