Pentingnya penanaman nilai agama dan moral terhadap anak usia dini

Authors

  • Nisa Cahaya Karima UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Salsabil Hasna Ashilah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Alifia Sekar Kinasih UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Putri Haura Taufiq UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Latipah Hasnah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.6482

Keywords:

early childhood, first value inculcation, religion and moral

Abstract

The inculcation of religious and moral values towards early childhood is important to do as an early provision. One of the basic attitudes that must be had to be a good person is to have a good religious and moral attitude in behavior. The purpose of inculcation religious and moral values of children is to form the nature, good behavior from an early age because children are the next generation. The research method used is the study of literature using journals and related books. Inculcation that can be taught to children can use various learning methods such as storytelling, habituation and so forth. Violence, behavior and actions that deviate from religion and morals are still a lot going on, this is one of them due to the lack of inculcating religion and morals. With this, the inculcation of religious and moral values is important to begin from early childhood as an early structuring for good character in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurahman. (2018). Meningkatkan Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini Melalui Pembinaan Akhlak. Jurnal Penelitian Keislaman.

Ananda, R. (2017). Implementasi Nila - Nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 21.

Andriani, J., & Daryati, M. E. (2021). Pengaruh Penggunaan Ape Puzzle Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini: Studi Literatur. Research in Early Childhood Education and Parenting, 1(2), 100–107. https://ejournal.upi.edu/index.php/RECEP/article/view/30670

Asti, I. (2017). Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 51–64.

Destiyanti, I. C. (2020). Study Fenomenologi: Tindakan Amoral Saksi dan Korban Bullying pada Remaja Awal di Sekolah Berbasis Islam Terpadu. 1(1), 34–43.

Filasofa, L. M. K. (2016). Analisis Semiotika Pendidikan Moral Anak Usia Dini Dalam Kitab Tarbiyat Al-Aulad Fi Al-Islam. 12, 111–126.

Fitri, M., & Na’imah, N. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Moral Pada Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v3i1.6500

Halik, A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Iman dalam Pembentukan Aqidah Peserta Didik di SMP DDI Mangkoso Kabupaten Barru. Jurnal Istiqra, 8.

Hardiyana, A., Marhamah, A., & Fikri, A. N. (2022). Impelementasi Model Pembelajaran Konstruktivisme untuk Meningkatkan Perkembangan Moral an Agama Anak Usia 4-5 Tahun di TKPKBM Melati Kec. Rimba Melintang, Riau. Al Fitrah: Journal of Early Childhood Islamic Education.

Huda, L., Syafrida, R., & Nirmala, I. (2020). Menanamkan Nilai-Nilai Islami Pada Anak Usia Dini 3-6 Tahun Melalui Metode Bermain Peran. Http;//Jurnal.Radenfatah.Ac.Id/Index.Php/Raudhatulathfal/, 4(2), 181–191.

Ifadah, ayunda S. (2019). Penanaman Nilai – Nilai Agama Islam Melalui Metode Karyawisata Pada Anak Usia Dini. Jurnal of Islamic Education Fo Early Childhood, 1–6.

Inawati, A. (2017). Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama untuk Anak Usia Dini. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 53.

Ismail, I., Azro’i, A. S., Sinaga, N., Tamba, D. S. B., & ... (2021). Bahaya Kenakalan Remaja Dan Penggunaan Narkoba Kuliah Kerja Nyata. …, 1(1), 113–119. http://www.jurnal.una.ac.id/index.php/comunitaria/article/view/2133

Karim, A. (2013). Islam Nusantara . Yogyakarta: Gama Media.

Khaironi, M. (2017). Pendidikan Moral pada Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 3.

Kusnilawati, K., Fauziddin, M., & Astuti, A. (2018). Meningkatkan Aspek Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini dengan Penerapan Metode Bercerita Tema Islami. Aulad : Journal on Early Childhood, 1(1), 28–38. https://doi.org/10.31004/aulad.v1i1.4

Lestaningrum, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media VCD Terhadap Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini.

Mardi Fitri, N. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Anak Usia Dini. Al Athfaal : Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6.

Makhmudah, S. (2020). Penanaman Nilai Keagamaan Anak Melalui Metode Bercerita. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 68–79. https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.9189

Muarifah, A., Wati, D. E., & Puspitasari, I. (2020). Identifikasi Bentuk dan Dampak Kekerasan pada Anak Usia Dini di Kota Yogyakarta. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 757. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.451

Munawaroh, H., & Ningsih, S. R. (2021). Peningkatan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Latihan Manasik Haji. Journal of Early Childhood and Character Education, 1(2), 211–226. https://doi.org/10.21580/joecce.v1i2.8728

Mutia Ulfa, N. (2020). Peran Keluarga dalam Konsep Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 14–19. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.46

Mualifatul, L. (2021). Pendidikan Ibadah Shalat Anak Usia Dini pada Era Modern. Jurnal Pendidikan Islam dan Inovasi.

Nurjanah, S. (2018). Perkembangan Nilai Agama Dan Moral (Sttpa Tercapai). Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 43–59. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v1i1.177

Putrihapsari, R., & Dimyati, D. (2021). Penanaman Sikap Sopan Santun dalam Budaya Jawa pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2059–2070. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1022

Raihana, P. A., & Wulandari, W. (2017). Status Ibu dan Pengaruhnya dalam Kecerdasan Moral Anak Pra-Sekolah. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi.

Rukmana, T., Rosyid, A., & Elvia, F. (2022). Metode Bernyanyi: Penanaman Nilai Tauhid pada Anak Sejak Dini. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak .

Safitri, N., Kuswanto, C. W., & Alamsyah, Y. A. (2019). Metode Penanaman Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education (JECE), 43-44.

Sari, R. D. P., & Fatmawati. (2021). Hubungan Pola Asuh Orangtua Otoriter dengan Perkembangan Moral Anak Usia DIni (4-6 Tahun) di TK Al-Muthma’innah Kota Jambi. Bunaya Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 1–40. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/10420/5808

Tajuddin, N. (2018). Pendidikan Moral Anak Usia Dini Dalam Pandangan Psikologi, Pedagogik, dan Agama. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 100–116. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v1i1.3386

Wiyani, N. A. (2013). Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media.

Downloads

Published

2022-11-15

How to Cite

Karima, N. C., Ashilah, S. H., Kinasih, A. S., Taufiq, P. H., & Hasnah, L. (2022). Pentingnya penanaman nilai agama dan moral terhadap anak usia dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(2), 273–292. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.6482

Issue

Section

Articles