Nilai-Nilai Moral Islam dan Keseteraan Gender dalam Novel Eliana Karya Tere Liye

Penulis

  • Ida Novianti Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Wahyu Budiantoro Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/yinyang.v16i2.4835

Kata Kunci:

Moral, Islam, Gender, Novel Eliana

Abstrak

Eliana's novel emphasizes Islamic moral values and gender equality, where these values are inserted through dialogues and activities carried out by the characters. Starting from the first chapter, Eliana has been depicted as a girl who has an awareness that society treats boys and girls differently solely based on their sex. So she tried to show that her abilities were commensurate with boys deserving of awards. This characteristic is considered strange and unusual for the society in the village. The moral values of Islam contained in Eliana's novels include tauhid, honesty, courage, cooperation, qana'ah, discipline, love, birrul walidain, responsibility, keeping promises, harmony, love of nature, forgiveness and earnest . The value of gender equality in Eliana's novel is seen from three things, namely the views of male and female figures and vice versa, the image of male and female leaders, and the roles of male and female leaders.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Abdusshomad, A. (2020). Penerapan Sifat Qana’ah Dalam Mengendalikan Hawa Nafsu Duniawi”. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1). https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.95.
Agustia, H. (2020). Nilai Kemandirian Tokoh Eliana Pada Novel Si Anak Pemberani Karya Tere Liye”. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(23), 1–19.
Al-Daraqutni, I. A. al-H. M. bin al-H. (2004). Sunan al-Daraqutni: Kitab al-Zakah, Bab: a;-Hatsu ‘ala Ikhraj al-Sadaqah wa Bayanu Qismatiha. Mu’ssasah Al-Risalah.
Al-Jaziri, A. B. J. tt M. al-M. (n.d.). Madinah al-Munawwarah: Maktabah al-’Ulum wa al-Hukm.
Aminuddin. (1987). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Sinar Baru Algensindo.
Barker, C. (2000). Cultural Studies: Theory and Practice. Sage.
Berger, P. L. da. T. L. (1991). Langit Suci. LP3ES.
Engineer, A. A. (1994). Hak-Hak Perempuan dalam Islam.Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.
Fakih, M. (2004). Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Pustaka Pelajar.
Faruk. (2014). Pengantar Sosiologi Sastra Dari Strukturalisme Genetik sampai Post-modernisme,. Pustaka Pelajar.
Hadi, S. (2018). Konsep Sabar dalam Al-Qur’an”. Jurnal Madani, 1(2), 473–488.
Hajjad, M. F. (2011). Tasawuf Islam dan Akhlak (T. K. A. I. Fakhrin Ghozali (Trans.)). Amzah.
Ilyas, Y. (2001). Kuliah Akhlaq. LPPI.
Intan, T. (2020). Stereotip Gender Dalam Novel Malik dan Elsa karya Boy Candra”. Jurnal Bindo Sastra, 4(2), 85–94. https://doi.org/10.32502/jbs.v4i2.2401.
Juditha, C. (2015). Gender dan Seksualitas dalam Konstruksi Media Massa”. Jurnal Simbolika, 1(1). https://doi.org/10.31289/simbollika.v1i1.45
Mufidah, C., Basri, H., & Sholihah, I. ’i. (2021). Analisi Gender Dalam Novel “Aku Lupa Bahwa Aku Perempuan” Perspektif Emansipasi Perempuan Qasim Amin”. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 7(1), 58–69.
Mustomi, T., & Munir, S. (2018). Kajian Strukturalisme Genetik Dalam Novel Eliana Karya Tere Liye”. Literasi: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 2(1), 56–63. https://doi.org/10.25157/literasi.v2i1.1227.
Muzzakka, M. (2017). Perjuangan Kesetaraan Gender dalam Karya Sastra Kajian terhadap Novel Perempuan Berkalung Sorban dan Gadis Pantai”. Jurnal Nusa, 12(3). https://doi.org/10.30872/jbssb.v2i2.1046
Nurgiyantoro, B. (2010). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press.
Nuryatin, A. (2010). Mengabadikan Pengalaman dalam Cerpen. Rosda Karya.
Pratiwi, S. (2013). Pendidikan Karakter Berbasis Moral dalam Novel Eliana Karya Tere Liye dan Pembelajarannya di Kelas XII SMK”. Laporan Penelitian. Universitas Muhammadiyah Purworejo.
Ritonga, D. S. (2016). Kajian Gender Pada Novel Karya Nawal El Saadawi dan Sutan Takdir Alisjahbana”. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 13–31.
Saputra, N. (2020). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Eliana Karya Tere Liye Dan Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Sastra Di SMA”. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 77–89. https://doi.org/10.31000/lgrm.v9i1.2402.
Saputro, B. (2017). Kesetaraan Gender Dalam Novel Gadis Pantai Karya Pramodeya Ananta Toer (Analisis Wacana Menggunakan Metode Sarah Mills)”. In Laporan Peneltian. Institut Agama Islam Negeri (IAIN. Fakultas Dakwah.
Setiawan, A. (2017). Konsep Pendidikan Tauhid Dalam Keluarga Perspektif Pendidikan Islam”. Jurnal Educasia, 2(1).
Shihab, Q. (2007). Secercah Cahaya Ilahi. Mizan.
Sumarjo, J. (2004). Catatan Kecil Tentang Menulis Cerpen. Pustaka Pelajar.
Suroto. (1989). Teori dan Bimbingan Apresiasi Sastra Indonesia untuk SMTA. Erlangga.
Susilaningsih, & Najib, A. M. (2001). Kesetaraan Gender di Perguruan Tinggi Islam.Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga dan Mcgill.
Syarif, Z. (2014). Pendidikan Profetik dalam Membentuk Bangsa Religius”. Jurnal Tadris, 9(1).
Tarigan, H. G. (2000). Prinsip-prinsip Dasar Sastra. Angkasa.
Tim Penyusun. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Wahab, H. J. (2020). Nilai Moralitas Kepemimpinan Pendidikan Islam”: Vol. IX (Issue 1). https://doi.org/10.18860/ua.v0i0.2373
Wellek, Rene dan Warren, A. (2014). Teori Kesusastraan. Gramedia.
Yanti, C. S. (2015). Religiositas Islam dalam Novel Ratu yangg Bersujud Karya Amrizal Mochamad Mahdafi’. Jurnal Humanika, 3(15).
Yenhariza, D., & Nirizzati, R. E. (2012). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Novel Eliana Karya Tere Liye”. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 167–174.

Diterbitkan

2021-11-25

Cara Mengutip

Novianti, I., & Budiantoro, W. (2021). Nilai-Nilai Moral Islam dan Keseteraan Gender dalam Novel Eliana Karya Tere Liye. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 16(2), 213–238. https://doi.org/10.24090/yinyang.v16i2.4835

Terbitan

Bagian

Articles