Pembelajaran dengan Media Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.24090/jk.v10i2.7705Keywords:
contextual teaching and learning (ctl)Abstract
Abstract This study aims to describe and analyze learning using Information Technology-based media at SDN Jambusari 02 and SDN Jambusari 03, Jeruklegi District, Cilacap Regency. This type of research is qualitative research. Collecting data using interviews, observations and documents. Data analysis using Miles and Huberman models. Then the data validity technique uses source triangulation techniques. Based on the results of the study, it can be seen that learning with ICT-based learning media at SDN Jambusari 02 and SDN Jambusari 03 is carried out through three stages, namely the planning, implementation, and evaluation stages. At the planning stage, the preparation of lesson plans is carried out that accommodates the use of ICT-based learning media to support the learning methods used and to deliver the material to be given to achieve learning objectives. Then at the implementation stage the teachers use ICT-based learning media in the initial activities, core activities and closing activities. Meanwhile, at the evaluation stage, teachers use ICT tools to assess students' learning abilities by utilizing learning outcomes videos and digital portfolios by utilizing social networks such as What's Up. Keywords evaluation, learning media, planning, implementation, ict Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan dan menganalisis pembelajaran dengan media berbasis Teknologi Informasi di SDN Jambusari 02 dan SDN Jambusari 03, Kecamatan Jeruklegi, Kabupaten Cilacap. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumen. Analisa data menggunakan model Miles dan Huberman. Kemudian teknik keabsahan data menggunakan teknik triangulasi sumber. Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa pembelajaran dengan media pembelajaran berbasis TIK di SDN Jambusari 02 dan SDN Jambusari 03 dilakukan melalui tiga tahapan, yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Pada tahap perencanaan dilakukan penyusunan RPP yang mengakomodir penggunaan media pembelajaran berbasis TIK untuk mendukung metode pembelajaran yang digunakan dan untuk menyampaikan materi yang akan diberikan untuk mencapai tujuan pembelajaran. Kemudian pada tahap pelaksanaan para guru menggunakan media pembelajaran berbasis TIK pada kegiatan awal, kegiatan inti dan kegiatan penutup. Sedangkan pada tahap evaluasi guru memanfaatkan peralatan TIK untuk menilai kemampuan belajar siswa dengan memanfaatkan video hasil pembelajaran dan portofolio digital dengan memanfaatkan jejaring sosial seperti What’s Up. Kata Kunci evaluasi, media pembelajaran, perencanaan, pelaksanaan, tikDownloads
References
Amalia,S, dkk.(.2012). Pembelajaran IPA di SD. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.
Benny. A.P. (2014) Media & Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Ghafura, Lubis dan Ari Wijayanti. (2019). Spirit Pedagogi di Era Disrupsi. Yogyakarta: Laksana.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Ilmawan, M. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, vol.13, no.2, 174. DOI: https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8525
In In, S. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasdi dalam pembelajaran matematika. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, vol.4, no.1, 63-70. DOI: https://doi.org/10.30653/003.201841.44
Jejen, M. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan & Sumber Belajar. Jakarta: Kencana.
Mulyasa, E. (2014). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Rosda.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Rosda.
Sanaky, Hujair AH. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba.
Shamim, Rashedul Huq dan Abu Raihan. (2015). Effectiveness of Using ICTs to promote teaching and learning in technical education: Case of Bangladesh. International Journal of Vocational and Technical Education. Vol. 8(2), pp. 12-19,
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan:Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wiyani, Novan Ardy. (2019). Pengembangan Profesi Keguruan di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Gavamedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ermi Widayanti, Maria Ulpah, R. Benny A. Pribadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.