PENGEMBANGAN KREATIVITAS PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (TELAAH URGENSI PROSES)

Authors

  • Mahmudah Mahmudah STAIN Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/jk.v2i1.541

Keywords:

Islamic education, process creativity

Abstract

Nowadays, the change and the development of society run faster and more dispersely than before. In this era of globalization, Islamic education, as a means to bring out a competent human capital that can compete in the era of 21st century, needs to pay closer attention to the "process" than to the "outcome", and this way can be regarded as an alternative to the development of creativity. This paper shows some significant ideas to explore how to emphazise the "process". The ideas include motivation, learning strategies, self consciousness, work ethic, participatory approach to fostering creativity, musing space, and change in attitudes. With the spirit of change and the passion of work, this paper offers some ideas to foster a good quality of Muslim generation as a solution to the educational crisis of this nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Khoerussalim, Aku Harus Jadi Pengusaha : Kiat Sukses Memulai Bisnis, Yogyakarta, Logung Pustaka, 2003.

Abuddin Nata, Paradigma Pendidikan Islam, Jakarta : PT Grasindo. 2001.

Amitabraham, Mengembangkan Kepribadian dengan Berpikir Positif, (terj) Ahmad Asnawi, Surabaya : Diglosia, 2004.

Asep Umar Fakhrudin. Proses Sebagai Bagian Terpenting dalam Dunia Pendidikan, Insania, Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 12. No. 2 Mei – Agustus 2007.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka, 1980.

E. Koeswara, Motivasi : Teori dan Penelitiannya, Bandung : Angkasa, 1986.

Earl Hipp, Bete?... No Way!! (terj), Lovely, Bandung : Mizan, 2004.

Fuad Anshori; dan Rachim Diana Mucharam, Mengembangkan Kreativitas dalam Perspektif Psikologi Islami,Yogyakarta : Menara Kudus, TT.

Fasli Jalal dan Dedi Supriyadi (ed), Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2001.

HAR Tilaar, Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta : Biro Reka Cipta, 2000.

Indra Djati Sidi, Menuju Masyarakat Belajar Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Jakarta : Paramadina, 2001.

Ira Shor & Paula Freire, Menjadi Guru Merdeka, (terj) A. Nashir Budiman, Yogyakarta : LKIS Yogyakarta, 2001.

Mansuour Fakih, dkk, Pendidikan Popular, Membangun Kesadaran Kritis, Yogyakarta : Insist Press, 2001

Muhammad Amin, Peranan Kreativitas dalam Pendidikan, Jakarta: Majalah Analisis Depdikbud Pusat, 1980.

Muis Sad Iman, Pendidikan Partisipatif, Yogyakarta : Safiria Insania, Press bekerja sama dengan Magistra Studi Islam UII, 2004.

SC. Utami Munandar, Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah: Petunjuk Para Guru dan Orang Tua, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama, 1985.

Sutrisno, Pendidikan Islam yang Menghidupkan, Yogyakarta : Kota Kembang, 2008.

Suyanto dan Djihad Hisyam, Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium III, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2000.

Tallal Alie Turfe, Mukjizat Sabar, Terapi Meredam Gelisah Hati, (terj) Asep Saifullah, Bandung, Mizan, 2006.

Toto Tasmara, Etos Kerja Pribadi Muslim, Yogyakarta : PT. Dana Bhakti Prima Yasa, 1995.

Zakiyyaudin Baidhawy, Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural, Jakarta : Erlangga, 2005.

Downloads

How to Cite

Mahmudah, M. (2014). PENGEMBANGAN KREATIVITAS PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (TELAAH URGENSI PROSES). Jurnal Kependidikan, 2(1), 52–70. https://doi.org/10.24090/jk.v2i1.541

Issue

Section

Articles