PENGEMBANGAN KREATIVITAS PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (TELAAH URGENSI PROSES)
DOI:
https://doi.org/10.24090/jk.v2i1.541Keywords:
Islamic education, process creativityAbstract
Nowadays, the change and the development of society run faster and more dispersely than before. In this era of globalization, Islamic education, as a means to bring out a competent human capital that can compete in the era of 21st century, needs to pay closer attention to the "process" than to the "outcome", and this way can be regarded as an alternative to the development of creativity. This paper shows some significant ideas to explore how to emphazise the "process". The ideas include motivation, learning strategies, self consciousness, work ethic, participatory approach to fostering creativity, musing space, and change in attitudes. With the spirit of change and the passion of work, this paper offers some ideas to foster a good quality of Muslim generation as a solution to the educational crisis of this nation.Downloads
Download data is not yet available.
References
A. Khoerussalim, Aku Harus Jadi Pengusaha : Kiat Sukses Memulai Bisnis, Yogyakarta, Logung Pustaka, 2003.
Abuddin Nata, Paradigma Pendidikan Islam, Jakarta : PT Grasindo. 2001.
Amitabraham, Mengembangkan Kepribadian dengan Berpikir Positif, (terj) Ahmad Asnawi, Surabaya : Diglosia, 2004.
Asep Umar Fakhrudin. Proses Sebagai Bagian Terpenting dalam Dunia Pendidikan, Insania, Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 12. No. 2 Mei – Agustus 2007.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka, 1980.
E. Koeswara, Motivasi : Teori dan Penelitiannya, Bandung : Angkasa, 1986.
Earl Hipp, Bete?... No Way!! (terj), Lovely, Bandung : Mizan, 2004.
Fuad Anshori; dan Rachim Diana Mucharam, Mengembangkan Kreativitas dalam Perspektif Psikologi Islami,Yogyakarta : Menara Kudus, TT.
Fasli Jalal dan Dedi Supriyadi (ed), Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2001.
HAR Tilaar, Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta : Biro Reka Cipta, 2000.
Indra Djati Sidi, Menuju Masyarakat Belajar Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Jakarta : Paramadina, 2001.
Ira Shor & Paula Freire, Menjadi Guru Merdeka, (terj) A. Nashir Budiman, Yogyakarta : LKIS Yogyakarta, 2001.
Mansuour Fakih, dkk, Pendidikan Popular, Membangun Kesadaran Kritis, Yogyakarta : Insist Press, 2001
Muhammad Amin, Peranan Kreativitas dalam Pendidikan, Jakarta: Majalah Analisis Depdikbud Pusat, 1980.
Muis Sad Iman, Pendidikan Partisipatif, Yogyakarta : Safiria Insania, Press bekerja sama dengan Magistra Studi Islam UII, 2004.
SC. Utami Munandar, Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah: Petunjuk Para Guru dan Orang Tua, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama, 1985.
Sutrisno, Pendidikan Islam yang Menghidupkan, Yogyakarta : Kota Kembang, 2008.
Suyanto dan Djihad Hisyam, Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium III, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2000.
Tallal Alie Turfe, Mukjizat Sabar, Terapi Meredam Gelisah Hati, (terj) Asep Saifullah, Bandung, Mizan, 2006.
Toto Tasmara, Etos Kerja Pribadi Muslim, Yogyakarta : PT. Dana Bhakti Prima Yasa, 1995.
Zakiyyaudin Baidhawy, Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural, Jakarta : Erlangga, 2005.
Abuddin Nata, Paradigma Pendidikan Islam, Jakarta : PT Grasindo. 2001.
Amitabraham, Mengembangkan Kepribadian dengan Berpikir Positif, (terj) Ahmad Asnawi, Surabaya : Diglosia, 2004.
Asep Umar Fakhrudin. Proses Sebagai Bagian Terpenting dalam Dunia Pendidikan, Insania, Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol. 12. No. 2 Mei – Agustus 2007.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka, 1980.
E. Koeswara, Motivasi : Teori dan Penelitiannya, Bandung : Angkasa, 1986.
Earl Hipp, Bete?... No Way!! (terj), Lovely, Bandung : Mizan, 2004.
Fuad Anshori; dan Rachim Diana Mucharam, Mengembangkan Kreativitas dalam Perspektif Psikologi Islami,Yogyakarta : Menara Kudus, TT.
Fasli Jalal dan Dedi Supriyadi (ed), Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2001.
HAR Tilaar, Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta : Biro Reka Cipta, 2000.
Indra Djati Sidi, Menuju Masyarakat Belajar Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Jakarta : Paramadina, 2001.
Ira Shor & Paula Freire, Menjadi Guru Merdeka, (terj) A. Nashir Budiman, Yogyakarta : LKIS Yogyakarta, 2001.
Mansuour Fakih, dkk, Pendidikan Popular, Membangun Kesadaran Kritis, Yogyakarta : Insist Press, 2001
Muhammad Amin, Peranan Kreativitas dalam Pendidikan, Jakarta: Majalah Analisis Depdikbud Pusat, 1980.
Muis Sad Iman, Pendidikan Partisipatif, Yogyakarta : Safiria Insania, Press bekerja sama dengan Magistra Studi Islam UII, 2004.
SC. Utami Munandar, Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah: Petunjuk Para Guru dan Orang Tua, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama, 1985.
Sutrisno, Pendidikan Islam yang Menghidupkan, Yogyakarta : Kota Kembang, 2008.
Suyanto dan Djihad Hisyam, Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium III, Yogyakarta : Adi Cita Karya Nusa, 2000.
Tallal Alie Turfe, Mukjizat Sabar, Terapi Meredam Gelisah Hati, (terj) Asep Saifullah, Bandung, Mizan, 2006.
Toto Tasmara, Etos Kerja Pribadi Muslim, Yogyakarta : PT. Dana Bhakti Prima Yasa, 1995.
Zakiyyaudin Baidhawy, Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural, Jakarta : Erlangga, 2005.
Downloads
How to Cite
Mahmudah, M. (2014). PENGEMBANGAN KREATIVITAS PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA (TELAAH URGENSI PROSES). Jurnal Kependidikan, 2(1), 52–70. https://doi.org/10.24090/jk.v2i1.541
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.