Konsep Manusia dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3517Keywords:
filsafat pendidikan islam, pendidikan islam, manusiaAbstract
Humans are the most perfect creatures of God. In running life, human beings are often faced with the reality of life that is not ideal. Some people do negative activities and bad things that are not in accordance with the potential good they have. This paper offers human concepts in the view of Islamic education philosophy, namely: Al-basyar, Al-insan and Al-naas. The concept of Al-Basyar tends to the human concept which can be understood that humans are creatures that have all the characteristics of humanity that are limited, such as eating, drinking, security, happiness, and so forth. The concept of Al-insan understands that humans basically have a positive potential to grow and develop both physically and mentally. The concept of Al-Naas is related to the function of humans as social beings. Humans were created as social creatures that began as a male and female partner and then developed into a tribe and nation to get to know each other "interact". Abstrak Manusia adalah mahluk ciptaan Tuhan yang paling sempurna. Dalam menjalankan kehidupan, seringkali manusia dihadapkan pada realita kehidupan yang tidak ideal. Sebagian manusia melakukan aktivitas negatif serta keburukan yang tidak sesuai dengan potensi kebaikan yang dimilikinya. Tulisan ini menawarkan konsep manusia dalam pandangan filsafat pendidikan Islam, yaitu: Al-basyar, Al-insan dan Al-naas. Konsep Al-basyar cenderung pada konsep manusia yang dapat dipahami bahwa manusia merupakan makhluk yang memiliki segala sifat kemanusiaan yang terbatas, seperti makan, minum, keamanan, kebahagiaan, dan lain sebagainya. Konsep Al-insan memahami bahwa manusia pada dasarnya memiliki potensi yang positif untuk tumbuh serta berkembang secara fisik maupun mental spritual. Konsep Al-naas dihubungkan dengan fungsi manusia sebagai makhluk sosial. Manusia diciptakan sebagai makhluk bermasyarakat yang berawal dari pasangan laki-laki dan wanita kemudian berkembang menjadi suku dan bangsa untuk saling kenal mengenal “berinteraksiâ€.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2019-11-29
How to Cite
Adnan, M. (2019). Konsep Manusia dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 7(2), 264–273. https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3517
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.