Pendidikan Multikultural dan Relevansinya dengan Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Hanif Tofiqurrohman IAIN Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3080

Keywords:

pendidikan multikultural, relevansi, pendidikan agama islam

Abstract

Abstract The purpose of writing this article is as a reflection material for the character of Indonesian education in the midst of diversity and cultural diversity. The reality of multi-religious life, language, culture, and ethnicity requires transformation in the field of education. Conventional education patterns that are oriented towards strengthening science should begin to build awareness that teaching diversity to students is important. Multicultural education as a process in shaping the mindset of students in order to have a high social life and mutual respect for each other, in the implementation of multicultural education is very parallel and relevant if collaborated with Islamic religious education values. Keywords multicultural education, relevance, islamic education   Abstrak Tujuan Penulisan artikel ini adalah sebagai bahan refleksi bagi karakter pendidikan masyarakat Indonesia di tengah kemajemukan dan keragaman budaya. Realitas kehidupan multiagama, bahasa, kultur, dan etnis membutuhkan transformasi dalam bidang pendidikan. Pola-pola pendidikan konvensional yang berorientasi pada penguatan ilmu pengetahuan seyogyanya mulai terbangun kesadaran bahwa mengajarkan keragaman pada anak didik adalah penting. Pendidikan multikultural sebagai sebuah proses dalam membentuk pola pikir anak didik agar memiliki jiwa sosial yang tinggi dan saling menghormati pada sesamanya, dalam implementasinya pendidikan multikultural sangat sejajar dan relevan jika dikolaborasikan dengan nilai-nilai pendidikan agama Islam. Kata Kunci pendidikan multikultural, relevansi, pendidikan agama islam

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Banks, J. (2005) Multicultural Education: Issues and Perspective. New York: Jhon Wiely & Sons, Inc.
Abdillah, M. (1999) Demokrasi di Persimpangan Makna: Respons Intelektual Muslim Indonesia terhadap Konsep Demokrasi 1966-1993.
Abdullah, A.C. (2009) Multicultural Education in Early Childhood:Issues and Challenges (Journal of International Cooperation in Education, Vol.12 No.1,2009)
al-Abrasyi, A. (1969) At-Tarbiyyah al-Islamiyyah wa Falsafatuha (Beirut: Dar al-Fikr. 1969)
Alismail, H.A. (2016) Multicultural Education: Teachers Perception and Preparation (Journal of Education and Practice: University Of Minnesota,2016)
Aly, A. (2011) Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Baidhawy, Z. (2005) Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.
Driyarkara, (1980) Tentang Pendidikan. Jakarta: Kanisius
Effendi, J. (2004) Kemusliman dan Kemajemukan Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Khalaf, A.W. (1978) ‘Ilm Ushul al-Fiqh. Kuwait: Dar al-Qalam.
Mushaf Besar Al-Qur’an. Kementerian Agama RI
Rohmat. (2014) Tinjauan Multikultural Dalam Pendidikan Agama Islam Purwokerto.STAIN Press.
Roqib, M. (2016) Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta. PT. LkiS Pelangi Aksara.
Rosyidi, I. (2009). Pendidikan Berparadigma Inklusif. Malang: UIN Malang Press.
Thohir, M. (2007) “Nasionalisme Indonesia: Membingkai Pluralitas dalam Kedamaian”, dalam Zudi Setiawan, Nasionalisme NU. Semarang. Aneka Ilmu.
Tilaar, H.A.R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional.Jakarta: Grasindo.
Zamroni. (2010). A Conception Frame Work of Multicultural Education Yogyakarta: PPs UNY.

Downloads

Published

2019-11-29

How to Cite

Tofiqurrohman, H. (2019). Pendidikan Multikultural dan Relevansinya dengan Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 7(2), 179–191. https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3080

Issue

Section

Articles