Peran Kognitif Taksonomi Bloom dalam Pengembangan Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar
Kata Kunci:
Critical Thinking, Cognitive, Elementary School, Bloom's TaxonomyAbstrak
Abstract This research investigates the impact of implementing Bloom's Taxonomy on the development of critical thinking skills in elementary school students. Utilizing a qualitative method with an interpretative paradigm, this study focuses on three elementary schools: MI Ma'arif NU Penaruban, MI Ma'arif NU Karagedang 02, and MI Ma'arif NU Cipawon 1. Data was collected through in-depth interviews with teachers and direct classroom observations where Bloom's Taxonomy was implemented. The results show an improvement in student participation, deep understanding of concepts, analytical skills, information synthesis, argumentation skills, and information evaluation ability. The application of Bloom's Taxonomy significantly contributes to enhancing critical thinking skills in elementary school students. Keywords: Critical Thinking, Cognitive, Elementary School, and Bloom's TaxonomyReferensi
Astuti, F. (2021). Analisis Ranah Kognitif Taksonomi Bloom Revisi Pada Soal Ujian Sekolah Bahasa
Jawa. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(1), 83–99.
Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar (Vol. 4). Aique Buenos Aires.
Castorina, J. A., Ferreiro, E., de Oliveira, M. K., & Lerner, D. (1996). Piaget-Vigotsky: Contribuciones
para replantear el debate. Paidós México.
Dewey, J. (1974). John Dewey on education: Selected writings.
Fatmawati, S. (2013). Perumusan tujuan pembelajaran dan soal kognitif berorientasi pada
revisi taksonomi bloom dalam pembelajaran fisika. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan
Matematika, 1(2). https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/edusains/article/
view/13
Giani, G., Zulkardi, Z., & Hiltrimartin, C. (2015). Analisis tingkat kognitif soal-soal buku teks
matematika kelas VII berdasarkan taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2),
–98.
Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2016). Taksonomi Bloom–revisi ranah kognitif: Kerangka landasan
untuk pembelajaran, pengajaran, dan penilaian. Premiere educandum: jurnal pendidikan
dasar dan pembelajaran, 2(02). http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/PE/article/
view/50
Izabella, D. M., Purnamasari, V., & Darsimah, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Peserta
Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Muatan Pembelajaran Bahasa
Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/
basicedu.v5i4.1104
Kartini, N. E., Nurdin, E. S., Hakam, K. A., & Syihabuddin, S. (2022). Telaah Revisi Teori Domain
Kognitif Taksonomi Bloom dan Keterkaitannya dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam.
Jurnal Basicedu, 6(4), 7292–7302.
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam
Pendidikan dan Pembelajaran. GHAITSA : Islamic Education Journal, 2(1), Article 1.
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika,
Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 151–172.
Nisa, A. Z., Pratiwi, O. N., & Fa’rifah, R. Y. (2023). Klasifikasi Soal Sejarah Tingkat SMA Berdasarkan
Level Kognitif Revised Bloom’s Taxonomy Menggunakan Metode Stochastic Gradient Descent.
eProceedings of Engineering, 10(2). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/
index.php/engineering/article/view/19941
Novitasari, D., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Mahasiswa Pada Materi
Analisis Real Berdasarkan Taksonomi Bloom Ditinjau Dari Ranah Kognitif. MAJU: Jurnal
Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2). https://media.neliti.com/media/publications/504952none-b03e0edf.pdf
Nurtamam, M. E., & Maynarani, N. (2019). Proses Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal
Bangun Datar Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan
Matematika, 1(1), Article 1. http://research-report.umm.ac.id/index.php/semnasmat/
article/view/2901
Oktaviana, D., & Prihatin, I. (2018). Analisis hasil belajar siswa pada materi perbandingan
berdasarkan ranah kognitif revisi taksonomi bloom. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah
Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2), 81–88.
Piaget, J. (1981). La teoría de Piaget. Journal for the Study of Education and Development, 4(sup2),
–54. https://doi.org/10.1080/02103702.1981.10821902
Pramudia, R. G., Pratiwi, O. N., & Fa’rifah, R. Y. (2023). Klasifikasi Soal Sejarah Indonesia Tingkat
Sma Berdasarkan Level Kognitif Revised Bloom’s Taxonomy Menggunakan Naïve Bayes.
eProceedings of Engineering, 10(2). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/
index.php/engineering/article/view/19935
Ruwaida, H. (2019). Proses Kognitif dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) Pada Pembelajaran Fikih Di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. AlMadrasah: Jurnal
Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.35931/am.v4i1.168
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Widodo, S., & Katminingsih, Y. (2022). Analisis Tingkat Kognitif Kompetensi Dasar Kurikulum
Mata Pelajaran Matematika Wajib Kelas X SMA/MA Berdasarkan Taksonomi Bloom
Revisi Anderson. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 204–214.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Luma'ul Adilah Hayya, Abu Dharin

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.