Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid 19

Authors

  • Nur Rohmatun Nisa UIN Sunan Ampel Surabaya

Keywords:

Online learning, learning effectiveness , Covid-19 pandemic

Abstract

The rapid advancement of technology and information greatly affects the development of education. One technology that plays a role in education is online learning. During the Covid pandemic that hit the world in education an online learning system was applied. This has led several schools to make changes in their learning systems. Of course, it is very influential on the effectiveness of learning. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of online learning methods. This study uses a qualitative exploratory method and an inductive approach in its research. In this study, there were 8 resource persons from the MI Mazra'atul Ulum 01, which consisted of 3 teachers, 2 guardians, and 3 students. Information retrieval is carried out systematically consisting of questions that are compiled and then linked and developed with related literature. The results of this study indicate that (1) the lack of effectiveness is due to a lack of infrastructure (2) a massive lack of technology education (3) a lack of progressive socialization of the human resources involved.

References

Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid 19. Research and Development Journal Of Education, 1.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan : Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid 19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3).
Arikuntro. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Budi, padjar S., Suprapti, Danang, & Febryantahanuji. (2019). Media Pembelajaran E - Learning Dengan Metode Parsing Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran di Sekolah Berbasis Web. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi , Teknologi Informasi Dan Sistem Komputer, 14(2).
Elyas, A. H. (2018). Penngunaan Model Pembelajaran E - Learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Warta, (56).
Hartono, W. (2018). Penggunaan E- Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–8.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1).
Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Deni Adi Putra. (2020). Analisi Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah Selama Pandemi covid 19. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 6(3).
Kusnia, T. W. (2020). Efektivitas E - Learning Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Sususna Artikel Pendididkan, 4(2).
Kusuma, A. (2017). E - Learning dalam Pembelajaran. Jurnal Lentera Pendidikan, 14(1).
Noyoatmodjo. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).
Rohmah, A. (2017). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1).
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid - 19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ucu, N. La, Paturusi, S. D. E., & Sompie, S. R. U. A. (2018). Analisa Pemanfaatan E - Learning Untuk Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Informatika, 13(1).
Utarini, A. (2020). Tak Kenal Maka Tak Sayang: Penelitian Kualitatif Dalam pelayanan Kesehatan. yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Yamin, M. (2017). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajran. Jakarta: Referensi (GP Press Group).
Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Media Group.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dam Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Nisa, N. R. (2023). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid 19. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(2), 95–108. Retrieved from https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/j-pgmi/article/view/4663

Issue

Section

Articles