Peran Lubna Bimbel dalam Mengembangkan Kecakapan Calistung Anak pada Jenjang TK-SD Kelas 3

Authors

  • Zulfatus Soraya UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Muhammad Rifqi Syarifuddin UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Nabilla Putri UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

Tutoring, Calistung, Lubna Bimbel

Abstract

Calistung Tutoring (Read, Write, Count) is a non-formal educational institution thatapplies additional and complementary learning for children with basic knowledgeof reading, counting, writing and counting. This study aims to find out how the roleof Lubna Bimbel Karangwangkal in accompanying and developing calistung skills inchildren around their village and outside the village. This research uses a qualitativeapproach. Data collection techniques consist of observations and interviews whichare then analyzed into conclusions. The results of this study show that 1) LubnaBimbell Karangwangkal is able to develop children's learning skills at the age ofkindergarten-elementary school grade 3 using modules made by themselves, 2)Parents feel helped by the existence of Lubna Bimbel, 3) Lubna Bimbel apart frombeing a calistung tutoring, also becomes a daycare place when learning is complete,4) Many parents have entrusted their children with names to follow the tutoring,5) The implementation of tutoring at Lubna Bimbel is very effective and efficientso that the results obtained by children look significant from the learning results 6)The evaluation carried out by Lubna Bimbel is different from other tutors, namelyusing practice questions 1 at the top level which makes children master learning atthe upper level.

References

Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Bakiyah, H., Indarsih, M., Yuniani, H., & Astuti, F. D. (2021). Strategi Komunikasi Bimba Aiueo

Unit Gambas Dalam Upaya Mensosialisasikan Pentingnya Menumbuhkan Minat Baca Dan

Belajar Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 2(2), 300–313. https://doi.

org/10.54895/jkb.v2i2.1011

Dewi, Widianti Maharani, Muhammad Farhan Budiman, and Razan Al-farobby. “Penerapan

Bimbingan Calistung Dalam Meningkatkan Minat Baca Pada Siswa SDN 02 Barutunggul Desa

Alamendah.”

Hidayat, R., & Surpriyadi, T. (2018). Perran Bimbingan Berlajar dalam Merningkatkan

Kerterrampilan Berlajar Siswa. Jurrnal Konserling Erdurkasi, 2(1), 32-40.

Inayah, L. 2021. Implementasi pembelajaran calistung dengan metode fun learning pada anak

usia dini di bimbel Alifbata Yogyakarta. Research in Early Childhood Education and Parenting,

(2)

Ismail Suardi Wekke, d. 2019. Metode Penelitian Sosial. Yogyakarta: Gawe Buku CV. Adi Karya

Mandiri.

Jayanti, W. E., Meilinda, E., & Fahriza, N. 2018. Game edukasi “Kids Learning” sebagai media

pembelajaran dasar untuk anak usia dini berbasis Android. Jurnal Khatulistiwa Informatika,

(1).

Kurniasih, B Yogi Supadmi. 2022. “Peran PGRI Dalam Pengembangan Manajemen Mutu Diajukan

Kepada Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan UIN Prof . K . H . Saifuddin Zuhri Purwokerto

Untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan ( S.Pd )

Program Studi Manajemen Pen.”

Kurniawati, W., Erviana, L., & Desstya, A. 2020. Solusi Ketahanan Pangan Rumah Tangga Perkotaan

Saat Pandemi Covid-19. Proceeding International Webinar Malay Local Wisdom in the Period

and After the Plague, Juli, 95–100

Mahendra, Y., Apriza, B., & Rohmani, R. 2022. Learning Loss Pembelajaran Calistung Siswa Sekolah

Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9294– 9303. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3798

Mardika, T. 2019. Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas

Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 28–33. https://doi.org/10.30595/

dinamika.v10i1.4049

Novita, L., & Abidin, Z. 2021. Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran Membaca, Tulis Dan Hitung

(Calistung) Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Santri TPA Al-Ukhwah di Desa

Tanjung Deah, Aceh Besar. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2),226–232. https://

doi.org/10.22373/jrpm.v1i2.951

Saputri, Oktaviani Dwi, and Rahmawati. 2019. “Peran Guru Dalam Memberikan Pelajaran

Tambahan (LES) Bagi Peserta Didik Di Luar Jam Pelajaran Sekolah Sebagai Wujud

Implementasi Pengabdian Kepada Masyarakat.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan

Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang 2: 493–504.

Slameto. (2013). Belajar Mengajar Dan Faktorfaktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka

Cipta.

Published

2025-01-01

How to Cite

Soraya, Z., Syarifuddin, M. R., & Putri, N. (2025). Peran Lubna Bimbel dalam Mengembangkan Kecakapan Calistung Anak pada Jenjang TK-SD Kelas 3. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 7(1), 21–30. Retrieved from https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/j-pgmi/article/view/12918

Issue

Section

Articles