Hafidz Qur'an and Its Influence toward High School Students Learning Achievement in Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.24090/ijtimaiyya.v4i2.2840Keywords:
hafidz qur'an, learning achievement, high school studentAbstract
This article elaborates on the achievements of the memorization of the Qur'an in the achievement of students’ learning in Gorontalo. These studies focus on the ability of the haafiz (memorizer) Qur'an in Islamic High School Student of Insan Cendekia Gorontalo is not less than of 5 juz as set forth in the vision and the tahfidz Qur'an syllabus started from semester 1 to 5 with should memorize juz. Thus, division is made up of 30 juz 1 to with juz 4 so that as a whole was 5 juz. The ability of the haafiz Quran obtained the rate of speed and the number of the surah memorized by any learners differ between each other so that the teacher provide different methods in activity recite on the activity or activities tahfiz tasmi' performed at dawn by a fellow colleague. The results showed that the impact of learning achievements by the Qur'an haafiz learners on the subjects of Hadith and Qur'an natural science (IPA) in the Islamic High School Student of Insan Cendekia Gorontalo was shown by the results of the assessment of learning achievements of students on subjects.Downloads
Download data is not yet available.
References
Abdurrahman, Abdullah Saleh. (2005). Teori-Teori Pendidikan Berdasarkan al-Qur’an. Pub. 3; Jakarta: Rineka Cipta.
Ahmadi, Abu., & Widodo Supriyono, (2001). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ali, Muhammad. (2002). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru, Algesindo.
Anwar, Rosihan. (2004). Ulumul Qur’an. Bandung: Pustaka Setia.
Arifin, M. (1996). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, (2003). Evaluasi Pendidikan. Pub. 3; Jakarta: Gramedia.
Awabuddin, Abdurrab N., (1991). Teknik Menghapal al-Qur’an. Bandung: Sinar Baru.
Departemen Agama RI, (2012). al-Qur’an Transliterasi Latin Terjemah Indonesia. Jakarta: Suara Agung.
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Djamara, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi-Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Djamarah, Saiful Bahri. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Gagne and Brings, Prinsciples of Instructional Design. New York: Holt Rinehart and Winston, t.th.
Hafiduddin, Didin. dan Henri Tanjung. (2003). Manajemen Syariah dalam Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.
Hamalik, Oemar. (2003). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Herpratiwi, (2006). Faktor-faktor Penentu Tinggi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa. Bandung: ITB Library Research.
Jamaludin, (2004). Pembelajaran yang Efektif (Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Siswa). Jakarta: Departemen Agama.
Kambey, Daniel C., (1999). Didaktik Metodik. Manado: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Manado.
Komari, Disampaikan pada Pelatihan Nasional Guru dan Pengelola TK-TPA, Gedung LAN Makassar 24-26 Oktober 2008.
al-Lahim, Khalid Bin Abdul Karim. (2009). Mengapa Saya Menghapal al-Qur’an. Jakarta: Bumi Aksara.
Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran, (Mengembangkan Standar Kompotensi Guru). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mukhtar, Yusuf. dkk., (1996). Materi Pokok Pendidikan Agama Islam. Modul 1-6, Pub. 3; Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.
Mulyasa, (2005). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Efektif dan Menyenangkan). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nata, Abuddin. (2008). Manajemen Pendidikan; Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Ed. 2; Pub. 3; Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Poerwadarminta, W.J.S., (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Rauf, Abdul Aziz Abdul. (2001). Kiat Sukses Menjadi Hafizh Qur’an Da’iyah. Yogyakarta: Araska.
Ash-Shiddieqy, M. Hasbi. (1990). Sejarah dan Pengantar Ilmu al-Qur’an/Tafsir. Pub. 13; Jakarta: Bulan Bintang.
Shihab, Quraish. (2002). Tafsir al-Qur’an al-Karim. Jakarta: Mizan.
Suciati, dkk., (2007). Belajar dan Pembelajaran 2. Pub. 17; Jakarta: Universitas Terbuka.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Cet. 1; Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulthon, Muhadjir. (1992). al-Barqy; Buku Belajar Baca Tulis Alquran untuk TK, SD, dan MI. Surabaya: Pena.
Sulton, Masyhud., dan Moh. Khusnurdilo. (2005). Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.
Sumantri, Mulyani., dan Nana Syaodih. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yamin, Martinis. (2007). Profesionalisasi Guru dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.
Zain, Muhammad. (1985). Tata Cara atau Problematika Menghapal al-Qur’an dan Petunjuk-Petunjuknya. Jakarta: Pustaka al-Husn.
Ahmadi, Abu., & Widodo Supriyono, (2001). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ali, Muhammad. (2002). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru, Algesindo.
Anwar, Rosihan. (2004). Ulumul Qur’an. Bandung: Pustaka Setia.
Arifin, M. (1996). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, (2003). Evaluasi Pendidikan. Pub. 3; Jakarta: Gramedia.
Awabuddin, Abdurrab N., (1991). Teknik Menghapal al-Qur’an. Bandung: Sinar Baru.
Departemen Agama RI, (2012). al-Qur’an Transliterasi Latin Terjemah Indonesia. Jakarta: Suara Agung.
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Djamara, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi-Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Djamarah, Saiful Bahri. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Gagne and Brings, Prinsciples of Instructional Design. New York: Holt Rinehart and Winston, t.th.
Hafiduddin, Didin. dan Henri Tanjung. (2003). Manajemen Syariah dalam Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.
Hamalik, Oemar. (2003). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Herpratiwi, (2006). Faktor-faktor Penentu Tinggi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa. Bandung: ITB Library Research.
Jamaludin, (2004). Pembelajaran yang Efektif (Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Siswa). Jakarta: Departemen Agama.
Kambey, Daniel C., (1999). Didaktik Metodik. Manado: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Manado.
Komari, Disampaikan pada Pelatihan Nasional Guru dan Pengelola TK-TPA, Gedung LAN Makassar 24-26 Oktober 2008.
al-Lahim, Khalid Bin Abdul Karim. (2009). Mengapa Saya Menghapal al-Qur’an. Jakarta: Bumi Aksara.
Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran, (Mengembangkan Standar Kompotensi Guru). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mukhtar, Yusuf. dkk., (1996). Materi Pokok Pendidikan Agama Islam. Modul 1-6, Pub. 3; Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.
Mulyasa, (2005). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Efektif dan Menyenangkan). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nata, Abuddin. (2008). Manajemen Pendidikan; Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Ed. 2; Pub. 3; Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Poerwadarminta, W.J.S., (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Rauf, Abdul Aziz Abdul. (2001). Kiat Sukses Menjadi Hafizh Qur’an Da’iyah. Yogyakarta: Araska.
Ash-Shiddieqy, M. Hasbi. (1990). Sejarah dan Pengantar Ilmu al-Qur’an/Tafsir. Pub. 13; Jakarta: Bulan Bintang.
Shihab, Quraish. (2002). Tafsir al-Qur’an al-Karim. Jakarta: Mizan.
Suciati, dkk., (2007). Belajar dan Pembelajaran 2. Pub. 17; Jakarta: Universitas Terbuka.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Cet. 1; Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulthon, Muhadjir. (1992). al-Barqy; Buku Belajar Baca Tulis Alquran untuk TK, SD, dan MI. Surabaya: Pena.
Sulton, Masyhud., dan Moh. Khusnurdilo. (2005). Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.
Sumantri, Mulyani., dan Nana Syaodih. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yamin, Martinis. (2007). Profesionalisasi Guru dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.
Zain, Muhammad. (1985). Tata Cara atau Problematika Menghapal al-Qur’an dan Petunjuk-Petunjuknya. Jakarta: Pustaka al-Husn.
Downloads
Published
2019-09-25
How to Cite
Arif, M., & Nggolitu, I. (2019). Hafidz Qur’an and Its Influence toward High School Students Learning Achievement in Indonesia. Ijtimā Iyya Journal of Muslim Society Research, 4(2), 175–196. https://doi.org/10.24090/ijtimaiyya.v4i2.2840
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).