The Principal’s Effective Leadership
DOI:
https://doi.org/10.24090/icms.2019.2391Keywords:
leadership, effective, principalAbstract
The success or failure of an educational institution depends on the leader, the principal, because the principal is the spearhead of the continuity of an educational institution. Principal leadership is the ability that principals have to influence, mobilize, and inspire others by using strategies to voluntarily try to achieve goals. The principal who is effective in carrying out his duties is always committed to the school's vision as a guideline in managing and leading the school.Downloads
Download data is not yet available.
References
Achroni, Keen. (2015). Don’t Say “Go†But Say “Let’s Goâ€. Yogyakarta: Trans Idea Publishing.
Ali, Hairuddin Mohd. (2016). The Strategic Leadership Fundamentals for Schools: A Global and Islamic Perspective. Malaysia: IIUM Press.
Ambarita, Alben. (2016). Manajemen Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.
Badeni. (2014). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Bandung: Alfabeta.
David, Jon Howel. Leadership: Effective Alternatives to Ineffective Leadership (https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-009026169090046R /first-page-pdf , diakses tanggal 24 Januari 2019.
Departemen Pendidikan Nasional. (2000). Panduan Manajemen Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Gunawan, Imam and Djum Djum Noor Benty. (2017). Manajemen Pendidikan: Suatu Pengantar Praktik. Bandung: Alfabeta.
https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=arti+kata+efektif diakses tanggal 24 Januari 2019.
Koswara, D. Deni & Halimah. (2008). 9 Kebiasaan Kepala Sekolah Efektif. Bandung: Pribumi Mekar.
Mulyasa, E. (2006). Pedoman Manajemen Berbasis Madrasah. Jakarta: Direktorat Jenderal kelembagaan Agama Islam Kementerian Agama.
Mulyasa, H.E. (2017). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 19 Tahun 2007 Tanggal 23 Mei 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 Pasal 1 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah.
Permadi, Dadi & Daeng Arifin. (2012). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Komite Sekolah. Bandung: Sarana Panca karya Nusa.
Pusat Bahasa. (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Aplikasi. Purwokerto: STAIN Press.
Sulistyorini. (2009). Manajemen Pendidikan Islam: Konsep, Strategi, dan Aplikasi. Yogyakarta: Sukses.
Suryadi. (2011). Manajemen Mutu Berbasis Sekolah: Konsep dan Aplikasi. t.t.p.: Sarana Panca Karya Nusa.
Susanto, AB. (2014). Manajemen Komprehensif Strategik Untuk Mahasiswa dan Praktisi. Jakarta: Erlangga.
Sutarno. (2018). Manajemen Sistem dan Kepemimpinan Sekolah. Surabaya: Pustaka Media Guru.
Wibowo. (2015). Perilaku dalam Organisasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Ali, Hairuddin Mohd. (2016). The Strategic Leadership Fundamentals for Schools: A Global and Islamic Perspective. Malaysia: IIUM Press.
Ambarita, Alben. (2016). Manajemen Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.
Badeni. (2014). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Bandung: Alfabeta.
David, Jon Howel. Leadership: Effective Alternatives to Ineffective Leadership (https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-009026169090046R /first-page-pdf , diakses tanggal 24 Januari 2019.
Departemen Pendidikan Nasional. (2000). Panduan Manajemen Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Gunawan, Imam and Djum Djum Noor Benty. (2017). Manajemen Pendidikan: Suatu Pengantar Praktik. Bandung: Alfabeta.
https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=arti+kata+efektif diakses tanggal 24 Januari 2019.
Koswara, D. Deni & Halimah. (2008). 9 Kebiasaan Kepala Sekolah Efektif. Bandung: Pribumi Mekar.
Mulyasa, E. (2006). Pedoman Manajemen Berbasis Madrasah. Jakarta: Direktorat Jenderal kelembagaan Agama Islam Kementerian Agama.
Mulyasa, H.E. (2017). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 19 Tahun 2007 Tanggal 23 Mei 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 Pasal 1 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah.
Permadi, Dadi & Daeng Arifin. (2012). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Komite Sekolah. Bandung: Sarana Panca karya Nusa.
Pusat Bahasa. (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Aplikasi. Purwokerto: STAIN Press.
Sulistyorini. (2009). Manajemen Pendidikan Islam: Konsep, Strategi, dan Aplikasi. Yogyakarta: Sukses.
Suryadi. (2011). Manajemen Mutu Berbasis Sekolah: Konsep dan Aplikasi. t.t.p.: Sarana Panca Karya Nusa.
Susanto, AB. (2014). Manajemen Komprehensif Strategik Untuk Mahasiswa dan Praktisi. Jakarta: Erlangga.
Sutarno. (2018). Manajemen Sistem dan Kepemimpinan Sekolah. Surabaya: Pustaka Media Guru.
Wibowo. (2015). Perilaku dalam Organisasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Downloads
Published
2019-04-12
How to Cite
Sari, S. C. (2019). The Principal’s Effective Leadership. International Conference of Moslem Society, 3, 23–33. https://doi.org/10.24090/icms.2019.2391
Issue
Section
ICMS 2019
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).