PENGARUH PEMAHAMAN ETIKA BISNIS ISLAM TERHADAP MOTIVASI KERJA KARYAWAN DAN KUALITAS PELAYANAN KARYAWAN BANK MUAMALAT CABANG JAMBI

Authors

  • Muhammad Andriyansyah Yudha Gusti Wibowo STAI Batanghari

DOI:

https://doi.org/10.24090/ej.v7i1.3450

Keywords:

Understanding Islamic Business Ethics, Employee Work Motivation, Employee Service Quality

Abstract

Quality of service is very important in the business of financial services, including in it is a service business finance that is managed by sharia. One of the syariah financial institutions that do business financial services is Bank Muamalat Branch Jambi. Service quality is determined by many factors, two of which are an understanding of Islamic Business Ethics and Employee Work Motivation. This study examines the problems related to the influence of Understanding Islamic Business Ethics on Employee Motivation and Quality of Employee Services at Muamalat Bank Jambi Branch. The approach used is a quantitative approach by examining three variables, namely understanding Islamic business ethics, employee work motivation, and employee service quality.

References

Kitab
Depag RI, Al-Quran dan Terjemah, Semarang: Diponegoro, 2009
Buku
Ahmad El-Ashker and Rodney Wilson, Islamic Economics A. Short History Leiden Belanda: Konin Kliske Brill NV, 2006.
Amri Amir, Junaidi, dan Yulmardi, Metodologi Penelitian Ekonomi dan Penerapannya Bogor: IPB Press, 2009.
Anwar Prabu Mangkunegara, Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan Bandung: PT Remaja Rosda Karya, 2007.
Arman Hakim Nasution, Manajemen Industri Yogyakarta: CV. Andi Offset, 2006.
Arman Hakim Nasution, Manajemen Industri Yogyakarta: CV. Andi Offset, 2006.
Burhan Bungin, Metodologi Penelitian Kuantitatif,Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta: Balai Pustaka.
Edy Sutrisno, Manajemen Sumber Daya Manusia Jakarta:Kencana Prenada Media Group, 2009..
Faisal Badroen, Etika Bisnis dalam Islam Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2007.
Fandy Tjiptono, Menejemen Pelayanan Jasa Yogyakarta: Andi, 2006.
Farida Jasfar, Manajemen Jasa Pendekatan Terpadu Jakarta:Ghalia Indonesia, 2005.
Hafas, “Etika dan Manajemen Sumber Daya Manusia”, Makalah, PPs IAIN STS Jambi, 2013.
Hendri Tanjung dan Abrista Devi, Metode Penelitian Ekonomi Islam, Bekasi: Gramata Publishing, 2013.
Heru Satyanugraha, Etika Bisnis-Prinsip dan Aplikasi.
HM Nadratuzzaman Hosen, dkk, Dasar-Dasar Ekonomi Islam Jakarta: Pusat Komunikasi Ekonomi Syariah, 2008.
I made Wirartha, Metodologi Penelitian sosial Ekonomi Yogyakarta: CV. ANDI OFFSET, 2006.
Kadarisman, Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2013.
Karl Haman, Peter Koslowski, and Christoph Luetge, Globalisation and Business Ethics USA: Ashgate Publising Company, 2007.
Kultar Singh, Quantitative Social Research Methods Singapore: Publications Asia Pasific Ltd, 2007.
Masudul Alam Choudhury, Islamic Economic And Finance USA: Emerald Grup, 2011.
Moenir, Manajemen Pelayanan Umum diIndonesia, Jakarta: Bumi Aksara. .
Muhamad, Metodologi Penelitian Ekonomi Islam Pendekatan Kuantitatif Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2008.
Muhammad Alimin, Etika dan Perlindungan Konsumen dalam Ekonomi Islam Yogyakarta: BPFE.
Muhammad Ayub, Understanding Islamic finance Jakarta, PT Gramedia Pustaka Utama, 2009.
Muhammad Iqbal dan William Hunt, Ensiklopedi Ringkas Tentang Islam Jakarta: Taramedia, 2003.
Muhammad Sharif Chaudhry, Sistem Ekonomi Islam Prinsip Dasar Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.
R. Lukman Fauroni, Etika Bisnis dalam Al-Qur’an Yogyakarta: PT. LKIS Pelangi Aksara, 2006.
S. M. Ghazanfar, Medieval Islamic Economic Thought London: Routledgecurzon.
Sambas Ali Muhidin dan Maman Abdurahman, Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur Dalam Penelitian Bandung: CV. Pustaka Setia, 2007.
Sayid Syekh pada mata kuliah Statistik Ekonomi, Pasca Sarjana IAIN STS Jambi tanggal 24 Mei 2013
Sayid Syekh, Pengantar Statistik Ekonomi dan Sosial Jakarta: Gaung Persada Perss, 2011.
Sayid Syekh, Pengantar Statistik Ekonomi dan Sosial Jakarta: Gaung Persada, 2011.
Shaykh Tosun Bayrak, The Path Of Muhammad Word Wisdom, 2006.
Siswanto, Pengantar Manajemen Jakarta: PT Bumi Aksara, 2011.
Sudarwan Danim, Kinerja Staf dan Organisasi Bandung: CV Pustaka Setia, 2008.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D Bandung: Alfabeta, 2010.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: ALFABETA, 2010.
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006.
Syafi’I Antonio, Bank Syari’ah dari Teori ke Praktik Jakarta: Tazkia Cendikia, 2003.
Tom Gunadi, Memantapkan Hubungan Dengan Pelanggan Bandung: ANGKASA.
Winardi, Manajemen Prilaku Organisasi. Bandung: PT Citra Aditya Bakti. 2012
Abdul Wahab, “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Masyarakat Muslim dalam Memilih Perbankan Syariah di Kota Makasar”, Tesis Magister, UIN Alauddin Makasar.
Ahmad Diqin, “Pengaruh Pelayanan Costomer Servic Terhadap Kepuasan Nasabah diBank Muamalat”,Proposal Penelitian, 2014.
Betty Sakura, Pengaruh Pemahaman Tentang Etika Bisnis Islam Terhadap Kualitas Pelayanan Nasabah Pada Bank Syariah Mandiri Jambi: Tesis Pasca Sarjana IAIN STS Jambi, 2006.
Hendri, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Citra dan Kepuasan Nasabah Bank Mega Syariah”, Tesis Magister, PPs IAIN STS Jambi, 2013.

Downloads

Published

2019-12-26

How to Cite

Yudha Gusti Wibowo, M. A. (2019). PENGARUH PEMAHAMAN ETIKA BISNIS ISLAM TERHADAP MOTIVASI KERJA KARYAWAN DAN KUALITAS PELAYANAN KARYAWAN BANK MUAMALAT CABANG JAMBI. El-Jizya : Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 157–176. https://doi.org/10.24090/ej.v7i1.3450