Pengaruh Stunting pada Kognitif Anak Usia Dini

Authors

  • Milla Diah Putri Nazidah Sebelas Maret University
  • Rida Fauziah Sebelas Maret University
  • Ruli Hafidah Sebelas Maret University
  • Jumiatmoko Jumiatmoko Sebelas Maret University
  • Novita Eka Nurjanah Sebelas Maret University

DOI:

https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i1.4964

Keywords:

stunting, early childhood, cognitive

Abstract

Stunting is a condition in which children experience growth disorders that make a child's height shorter than his age, stunting is due to severe nutritional status over time. Early childhood’s stunting may influence various aspects of a child's development, especially in cognitive aspects. There is a significant link between stunting and child cognitive development. This relates to the maturity of the central nerve organ (brain) which with the ability of a child requires balanced nutritional intake. Therefore, stunting to early childhood children is closely related to cognitive abilities. The study used literature study methods by analyzing relevant research results. The purpose of this study is to know the correlation between stunting to premature cognitive and cognitive effects in cognitive aspects. With this study it is expected that stunting prevention efforts in children's early ages will be possible through roles between teachers, parents, and society institutions from the womb to the birth of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arini, D., Mayasari, A. C., & Rustam, M. Z. A. (2019). Gangguan Perkembangan Motorik dan Kognitif pada Anak Toodler yang Mengalami Stunting di Wilayah Pesisir Surabaya. 1.

Erik, Rohman, A., Rosyana, A., Rianti, A., Muhaemi, E., Yuni, E. E., Fauziah, F., Nur’azizah, Rojuli, Abdi, Y., & Huda, N. (2020). Stunting Pada Anak Usia Dini ( Study Kasus di Desa Mirat Kec Lewimunding Majalengka ). 2, 24–36.

Hadi, M. I., Lina, M., Kumalasari, F., Kusumawati, E., & Kunci, K. (2019). Faktor Risiko yang Berhubungan dengan Kejadian Stunting di Indonesia. 1.

Hijriati. (2016). Tahapan perkembangan kognitif pada masa early childhood. I, 33–49.

Inten, D. N., & Permatasari, A. N. (2019). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Literasi Kesehatan pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Eating Clean. 3(2), 366–376. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.188

Kementerian Kesehatan RI. (2018). Cegah Stunting, itu Penting. Pusat Data dan Informasi.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Perdana Mulya Sarana.

Kusumaningati, W., Dainy, N. C., & Kushargina, R. (2018). Edukasi Cespleng (Cegah Stunting Itu Penting) dan Skrining Stunting di Posyandu Doktren 2 Kecamatan. September 2019.

Lima, F., Ngura, E. T., & Laksana, D. N. L. (2021). Hubungan Stunting dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-6. 1, 36–44.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2015). Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 146 tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Murtini, & Jamaluddin. (2018). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kejadian. 7(2016), 98–104.

Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini ”. 2(1), 82–90.

Nugroho, M. R., Sasongko, R. N., & Kristiawan, M. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kejadian Stunting pada Anak Usia Dini di Indonesia. 5(2), 2269–2276. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1169

Purwanti, R. (2017). Wilayah Puskesmas Bugangan Kota Semarang ( Nutrients intake and cognitive development of toddler in Bugangan PHC , Semarang City ). 1(2), 1–9.

Rahmadhita, K. (2020). Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada Permasalahan Stunting dan Pencegahannya Pendahuluan. 11(1), 225–229. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.253

Rahmaulina, N. D., & Hastuti, D. (n.d.). Hubungan pengetahuan ibu tentang gizi dan tumbuh kembang anak serta stimulasi psikososial dengan perkembangan kognitif anak usia 2-5 tahun. 5.

Rahmidini, A. (2020). Hubungan Stunting Dengan Perkembangan Motorik Dan Kognitif Anak. 90–104.

Rohmadheny, P. S. (2018). Keterlibatan Pendidikan Anak Usia Dini terhadap Fenomena Stunting di Indonesia. 2(1), 19–24.

Solihin, R. D. M., Anwar, F., & Sukandar, D. (2013). Kaitan Antara Status Gizi, Perkembangan Kognitif, Dan Perkembangan Motorik Pada Anak Usia Prasekolah (Relationship Between Nutritional Status, Cognitive Development, And Motor Development In Preschool Children). 36(1), 62–72.

Syahrani, N., & Mitra. (2019). Hubungan Stunting dengan Perkembangan Anak Usia (3-5 Tahun) di Wilayah Kerja Puskesmas Sungai Piring Kabupatenindragiri Hilir Tahun 2019. 2(2).

Trihono, Atmarita, Tjandrarini, D. H., Irawati, A., Utami, N. H., Tejayanti, T., & Nurlinawati, L. (2015). Pendek (Stunting) di Indonesia. Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementerian Kesehatan RI.

Widyyati, M. L. I. (2019). Pengaruh Status Gizi Terhadap Kecerdasan Balita Usia 4-5 Tahun Peserta PMT-P Diwilayah Puskesmas Bandaran Kabupaten Pamekasan. 9(2), 42–45.

Yadika, A. D. N., Berawi, K. N., & Nasution, S. H. (2019). Pengaruh Stunting terhadap Perkembangan Kognitif dan Prestasi Belajar. September, 273–282.

Zhamaroh, L. A. N., Suhartono, & Nugraheni, S. A. (2018). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Kognitif Balita Umur 2-3 tahun di Wilayah Puskesmas Leyangan Kabupaten Semarang. 6, 171–178.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

Nazidah, M. D. P., Fauziah, R., Hafidah, R., Jumiatmoko, J., & Nurjanah, N. E. (2022). Pengaruh Stunting pada Kognitif Anak Usia Dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(1), 59–72. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i1.4964

Issue

Section

Articles