Rahasia Ketenangan Jiwa dalam Al-Qur'an

Kajian Tafsir Tematik

Authors

  • Sarihat cihat Nawawi UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.24090/maghza.v6i1.4476

Keywords:

Thematic Tafseer, Peace of Soul, Al-Qur'an

Abstract

This article aims to examine the verses of Al-Quran that relate to actions that will give to faith and have implications for peace of soul. This type of research will be used is library research, which is collecting data from the library. Researchers used a thematic interpretation method regarding the tranquility of the soul. Sources of data to be taken consist of primary data sources, namely verses of the Al-Qur'an and secondary from books, commentaries, and other scientific journal articles. The result of the discussion is that there are many verses of the Al-Qur'an which mention the soul or the nafs. Verse of the Al-Quran that shows the soul is at peace is Surah Al-Fajr verses 27-30. Meanwhile, peace can be obtained through zikir as mentioned in Surah Ar-Ra'd verse 28. Apart from zikir, many acts of worship can be done to achieve peace of mind, such as praying, fasting, zakat, and reciting Al-Quran. Apart from being mentioned in the Al-Quran, these acts of worship are scientifically proven to be able to calm the soul.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AN, A. N., & TH, S. (t.t.). TAFSIR TEMATIK AL QUR’AN.
Aqiilah, I. I. (2020). PUASA YANG MENAJUBKAN (STUDI FENOMENOLOGIS PENGALAMAN INDIVIDU YANG MENJALANKAN PUASA DAUD). Empati, 10(2), 82–108.
Arroisi, J. (2020). Terapi Psikoneurosis Perpsektif Ustman Najati. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 20(2), 151–178.
Arsad, S. F. M., Rochmawati, E., & Arianti, A. (2020). Pengaruh Terapi Zikir Terhadap Kadar Glukosa Darah Pasien Diabetes Melitus Tipe 2. Wiraraja Medika: Jurnal Kesehatan, 10(1), 41–47.
Asep Achmad Hidayat. (2015). Mata Air Bening Ketenangan Jiwa (Pintu Masuk Ketentraman dan Kemuliaan Hidup (ESQ Persepktif Tasawuf)). Marja.
Aulia, N., Yulastri, Y., & Sasmita, H. (2019). Analisis Hubungan Faktor Risiko Bunuh Diri dengan Ide Bunuh Diri pada Remaja. Jurnal Keperawatan, 11(4), 307–314.
Azisi, A. M. (2020). PERAN AGAMA DALAM MEMELIHARA KESEHATAN JIWA DAN SEBAGAI KONTROL SOSIAL MASYARAKAT. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 11(2), 55–75.
Fauzi, M., & Ghofir, J. (2020). PENERAPAN PROGRAM NGAQU (NGAJI ALQURAN) BAGI WARGA LAPAS KELAS II B TUBAN UNTUK MENINGKATKAN PEACEFULNESS OF SOUL. Tadris: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 14(2), 55–61.
Fiddari, N. H., & Turmudi, M. (2020). Tirakat Puasa bilaruh sebagai Upaya Mengembangkan ESQ (Emotional Spiritual Question) Santri Pondok Pesantren Lirboyo HM Putri Al Mahrusiyah. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 1(3), 197–210.
Hadi, A. (2020). KONSEP DAN PRAKTEK KESEHATAN BERBASIS AJARAN ISLAM. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 11(2), 53–70.
Hairunnaja Najmuddin. (2007). Psikologi ketenangan hati. PTS Millennia.
Hariani, H. (2020). IMPLIKASI PENYANDINGAN SALAT DAN ZAKAT PERSPEKTIF SEMIOTIKA. Jurnal Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an dan Hadis, 21(1), 153–172.
Haromaini, A., Rachman, A., & Al-Fahmi, F. F. (2021). TARBIYATUL QULUB MELALUI ZIKIR. ISLAMIKA, 14(2).
Hayati, A. M. U. (2020). SALAT SEBAGAI SARANA PEMECAH MASALAH KESEHATAN MENTAL (PSIKOLOGIS). Spiritualita, 4(2).
Ilyas, R. (2017). Zikir dan Ketenangan Jiwa: Telaah atas Pemikiran Al-Ghazali. MAWA’IZH: JURNAL DAKWAH DAN PENGEMBANGAN SOSIAL KEMANUSIAAN, 8(1), 90–106.
Istiqomah, H. (2020). Zikir dan implementasinya sebagai penenang hati: Kajian tematik surah al-Ra’d ayat 28 [PhD Thesis]. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Jalaluddin, A. (2018). Ketenangan Jiwa Menurut Fakhr Al-Dīn Al-Rāzī dalam Tafsīr Mafātih Al-Ghayb. Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 3(1).
Kallang, A. (2020). TEORI UNTUK MEMPEROLEH KETENANGAN HATI. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 6(1).
Kamila, A. (2020). PSIKOTERAPI ZIKIR DALAM MENANGANI KECEMASAN. Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 4(1).
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (t.t.). Diambil 16 November 2020, dari https://www.kemkes.go.id/article/view/19101600004/pentingnya-peran-keluarga-institusi-dan-masyarakat-kendalikan-gangguan-kesehatan-jiwa.html
Kuswoyo, N. A., & Ni’am, K. (2019). KISAH-KISAH GALAU DALAM AL-QUR’AN (Kajian Tematis tentang Galau dan Penanganannya). Mafhum, 4(1), 139–160.
Lubis, R. (2020). KONSEP JIWA DALAM AL-QUR’AN. NIZHAMIYAH, 10(2).
M Mulyana, M. M., Yunus, B. M., & Zulaiha, E. (2020). Mengatasi putus asa: Konsep problem solving putus asa persepektif tafsir tematik. Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
M. Quraish Shihab, S. (2007). “Membumikan” Al-Quran: Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Mizan Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=sen0knFmgd0C&printsec=frontcover&dq=sen0knFmgd0C&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwiLrsjOkfPnAhWOf30KHZUPCwgQ6AEIKDAA#v=onepage&q&f=false
Ma’rufah, Y., DAN, J., & ISLAM, T. F. U. D. P. (2015). Manfaat Salat Terhadap Kesehatan Mental Dalam Al-Qur’an. Manfaat Salat Terhadap Kesehatan Mental Dalam Al-Qur’an, 24.
Masduki, Y. (2018). Implikasi Psikologis Bagi Penghafal Al-Qur’an. Medina-Te: Jurnal Studi Islam, 14(1), 18–35.
Masroom, M. N., Muhamad, S. N., & Panatik, S. A. (2017). PERANAN ZAKAT DALAM MERAWAT JIWA (ZAKAH AS A SOUL TREATMENT). UMRAN-International Journal of Islamic and Civilizational Studies, 4(3–1).
Mawardi, K., & Nurhayah, E. M. (2020). Penguatan kecerdasan spiritual anak melalui kegiatan tadarus al-qur’an. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 245–262.
Napitupulu, D. S. (2019). Dasar-Dasar Konseling Dalam Al-Qur’an. AL-IRSYAD, 7(2).
Nurfadliyati, N. (2020). Korelasi Salat Dengan Fahsha’dan Mungkar Dalam Perspektif Al-Qur’an (Studi QS Al-Ankabut 45). Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 17(1), 86–106.
Priyatna, M. (2017). KONSEP PENDIDIKAN JIWA (NAFS) MENURUT AL QUR’AN DAN HADITS. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 3(05).
Putri, A. R. (2020). ANALISIS PENERAPAN PSAK NO. 109 TENTANG AKUNTANSI ZAKAT, INFAK, DAN SEDEKAH PADA LAZISMU KOTA PALOPO [PhD Thesis]. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO.
Saripah, T., Mulyana, Y., & Kamaludin, U. A. (2017). FUNGSI ZUHUD TERHADAP KETENANGAN JIWA (Studi Analisis terhadap Tafsir Jailani Karya Abd al-Qadir Jailāni). Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 2(2), 132–146.
Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-Quran: Tafsir Tematik atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan Pustaka.
Syarifuddin, A. (2003). Puasa Menuju Sehat Fisik—Psikis. Gema Insani.
Warni, W. (2017). ZIKIR DAN KESEHATAN MENTAL (Studi Al Quran Surat Ar-Ra’du Ayat 28 dalam Tafsir Al Azhar) [PhD Thesis]. IAIN Raden Intan Lampung.
Zarkasyi, H. F., Arroisi, J., Hizbullah, A., & Maharani, D. (2020). Iman dan Kesehatan Psikis Perspektif Said Nursi (Kajian Psikoterapi dalam Risale-i Nur). Kalimah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 18(1), 1–16.
Zulkarnain, Z. (2020). PSYCHOTHERAPY SALAT SEBAGAI MENGATASI STRESS DALAM MENINGKATKAN KESEHATAN JIWA. TAWSHIYAH: JURNAL SOSIAL KEAGAMAAN DAN PENDIDIKAN ISLAM, 15(1).

Downloads

Published

2021-06-28

How to Cite

(1)
Nawawi, S. cihat. Rahasia Ketenangan Jiwa Dalam Al-Qur’an: Kajian Tafsir Tematik. MZA 2021, 6, 30-46.