Citra Inferioritas Tenaga Kerja Wanita (TKW) Indonesia di Saluran Berita Sabq.Org Saudi Arabia

Authors

  • Muhamad Fahrudin Yusuf IAIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.24090/komunika.v14i2.2909

Keywords:

critical discourse analysis, women labor (TKW -Tenaga Kerja Wanita) in Saudi Arabia, sabq.org, sara mills

Abstract

This article is the result of research, one of which is the lack of discourse studies, especially the representation of the news object studies in electronic newspapers. News about woman employees in Saudi Arabia was chosen because there have been many cases that occurred in Saudi Arabia. Several cases such as starting from illegal migrant workers, trafficking, prostitution, suicide, and various legal circumstances that befall Indonesian workers, how the news of women employee is written on Sabq.org newspaper, one of the leading online publications in Saudi Arabia. All cannot be separated from the media representation or depiction of an object. Representatives of woman employees will be dissected based on contextual illustration-writer-text-context reader theory by Sara Mills. The qualitative method of Critical Discourse Analysis was chosen as a means for collecting data. The technique of analyzing data used in this study is using the framework of Sara Mills's analysis related to the position of subject and object of the news. The research findings showed that Sabq.org portrays woman employees poorly, marginalizes minority groups by not showing woman employees in the news, dominant groups represent their presence, establishing ideology of dominant groups (employee) and tends to be gender-biased.   Artikel ini dilatarbelakangi minimnya kajian wacana, khususnya representasi pada objek kajian berita pada surat kabar elektronik (SKE). Berita tentang Tenaga Kerja Wanita (TKW) di Arab Saudi menjadi pilihan karena alasan banyaknya kasus yang terjadi pada TKW di Arab Saudi, mulai dari TKI ilegal, kasus trafficking, prostitusi TKW, bunuh diri dan beragam kasus hukum yang menimpa buruh migran wanita Indonesia. Bagaimana wacana TKW digambarkan dalam berita Sabq. Org, salah satu koran online terkemuka di Arab Saudi tidak lepas dari representasi atau penggambaran media atas suatu objek. Representasi TKW akan dibedah dengan teori ilustrasi konteks penulis- teks-konteks pembaca dari Sara Mills. Metode kualitatif Analisis Wacana Kritis (critical discourse analysis) dipilih sebagai alat mencari data. Teknik analisis penelitian ini menggunakan kerangka analisis Sara Mills terkait posisi subjek-objek berita. Hasil dari penelitian ini adalah Sabq.Org menggambarkan TKW dengan buruk, memarjinalkan kelompok minoritas (TKW) dengan tidak menampilkan TKW dalam pemberitaan, kehadirannya diwakili oleh kelompok dominan, memapankan ideologi kelompok dominan (majikan) dan cenderung bias gender.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsianti, F., & Rosmana, N. A. (2013). Representasi Perempuan dalam Majalah Lifestyle (Analisis Isi Majalah Cosmopolitan Periode 2003-2005). Jurnal Studi Komunikasi dan Media, Vol. 17(1), 39–74.

Astuti, Y. D. (2016). Media dan Gender (Studi Deskriptif Representasi Stereotipe Perempuan dalam Iklan di Televisi Swasta). Profetik Jurnal Komunikasi, 09(2), 25–32. https://doi.org/10.14421/pjk.v9i2.1205

Budiastuti, L., & Gifari, M. (2008). Representasi Perempuan dalam Majalah Wanita. YIN YANG, 3(1), 1–10.

Bungin, B. (2011). Sosiologi Komunikasi: Teori, Paradigma, dan Dsikursus Teknologi di Masyarakat. Jakarta: Prenada Media.

Busro, M. (2016). Strategy Increasing Entrepreneurship Interest to Post Migrant Workers through Training and Giving of Capital. International Research Journal of Bussiness Studies, 10(3), 147–158. https://doi.org/https://doi.org/10.21632 /irjbs

Chandra, R. (2012). Representasi Pendekar Perempuan pada Tokoh Malini dalam Film. Commonline, 4(1), 85–99.

Eriyanto. (2015). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKiS.

Evania Putri, R. (2016). Foto Diri, Representasi Identitas dan Masyarakat Tontonan di Media Sosial Instagram. Pemikiran Sosiologi, 3(1).

Fenton, N. (2010). Drowning or Waving? New Media, Journalism, and Democracy. London: Sage Publication.

Han, M. (2018). Representasi Konflik Ibu Tunggal dan Anak dalam Film Susah Sinyal. KOMUNIKA, 12((2)), 241–256.

Janitra, D. P. P. A. (2016). Representasi Perempuan dalam Iklan “Fair and Lovely” Versi Nikah atau S2. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 6(1), 47.

Kenney, K. (2005). Handbook of Visual Communication. (Ken Smith et. al, Ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers London.

Martiany, D. (2013). Fenomena Pekerja Migran Indonesia: Feminisasi Migrasi. Kajian, 18(4), 289.

Mondong, T. (2011). Representasi Perempuan dalam Iklan Pond’s. Inovasi, 8, 113–130.

Monica, R., & Nasution, N. (2017). Pengaruh Latihan Fisik Intensitas Ringan dan Sedang terhadap Perubahan Kadar Hormon Beta – Endorphin Mencit (Mus Musculus L .) Hamil. Biomedical Journal of Indonesia, 3(2), 91–98.

Nurchayati. (2011). Bringing Agency Back In: Indonesian Migrant Domestic Workers in Saudi Arabia. Asian and Pacific Migration Journal, 20(3), 479.

Nurhidayah, D. (2017). Representasi Makna Pesan Sosial Dalam Film Bulan Terbelah Di Langit Amerika. Jurnal Online Kinesik, 4(1), 139–152. https://doi.org/S1566- 0702(04)00197-3[pii]10.1016/j.autneu.2004.08.011

Prasetya, A. I. (2018, November 9). TKI Tuti Disebut Dieksekusi Tanpa Notifikasi, Ini Kata Dubes Saudi. DetikNews. Diambil dari https://news.detik.com/berita/d- 4294862/tki-tuti-disebut-dieksekusi- tanpa-notifikasi-ini-kata-dubes- saudi?_ga=2.210209884.850257710.1566 012747-1146786122.1551496151

Sakr, N. (2005). The Changing Dynamics Of Arab Journalism. (Hugo De Burgh, Ed.). New York: Routledge.

Sasmita, U. (2017). Representasi Maskulinitas dalam Film Disney Moana. Kinesik, 4(2), 127–144.

Sebayang, C. M. (2017). Analisis Semiotika Representasi Kecantikan pada Iklan Pantene Total Damage Care 10 Versi Raline Shah di Media Televisi. Ejournal Ilmu Komunikasi, 5(2), 66–80.

Siregar, A. (1999). Seminar Kekerasan dalam Masyarakat, Pemberitaan Media Seputar Kekerasan dan Kekerasan oleh Media Massa. Makassar.

Situmeang, I. O. (2015). Representasi Wanita Pada Iklan Televisi Wardah Cosmetic. SEMIOTIKA, Volume. 9(1), 113–141.

Taufik, M. (2018). Populasi Representasi Perempuan Pekerja Migran menurut Laki-laki di Kota Palembang. POPULASI, 26(1), 26– 38.

Wicaksono, I. P. (2013). Representasi Eksploitasi Perempuan dalam Iklan. Ilmu Komunikasi, 9(2), 149–167. https://doi.org/10.24002/ jik.v9i2.171

Yazid, T. P. (2014). Representasi Perempuan Minangkabau, 5(1), 28–44.

Yusuf, M. F. (2012). Bias Pemberitaan Suratkabar Elektronik. Universitas Gadjah Mada.

Yusuf, M. F., & Ali, M. (2018). Komparasi Berita Tenaga Kerja Indonesia di Arab Saudi dalam Detikcom dan Sabq.Org. Com- monicatus, 2(1), 1–16. https:// doi.org/10.15575/cjik.xxix.xxx

Downloads

Published

2020-10-01

How to Cite

Yusuf, M. F. (2020). Citra Inferioritas Tenaga Kerja Wanita (TKW) Indonesia di Saluran Berita Sabq.Org Saudi Arabia. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 14(2), 1–16. https://doi.org/10.24090/komunika.v14i2.2909

Issue

Section

Articles