THE PHILOSOPHICAL MEANING OF WAYANG DAPURA IN SUNAN KUDUS FIGURE
DOI:
https://doi.org/10.24090/ibda.v18i2.3745Keywords:
Makna Filosofis, Wayang Dupara, Sunan Kudus, Struktur Luar, Sruktur DalamAbstract
This writing is about the philosophy of Wayang Dupara, The Sunan Kudus. The body structure of Sunan Kudus is categorized as the body structure of Wayang Katongan. The research is assessed through descrip- tively qualitative method by uncovering the outer (physical) and inner (psyche) structure. The top accessories, the kuluk songkok and the garuda mungkur, are also included in the assessed physical and psyche struc- ture. The red colored make-up, kadelen’s eye, and walimiring nose are also examined. The puppet (wayang) is worn a robe with number of ac- cessories, like: rimong, tasbih, cundrik. The puppet’s foot part is worn a traditional foot wear, namely canela or selop. The result for both outer and inner figure is related to Sunan Kudus in Islamic Javanese perspec- tive as the person who had an important role in religion, intellect, reign and economic areaDownloads
Download data is not yet available.
References
Arif, Masykur. 2016. Wali Sanga. Yogyakarta: Laksana.
Ayuswantana, A.C., Sachari, A., Irfansyah. 2020. “Pengaruh Nilai Islam Pada Pakaian Dewa dan Resi Boneka Wayang Jekdong Jawa Timurâ€, dalam Jurnal Andharupa Vol. 06 No. 1, Februari 2020.
Dardias, Bayu. 2016. “Menyiapkan Sultan Perempuan: Legitimasi Langit dan Efektivitas Rezim Sultan Hamengkubuwono Xâ€, dalam Jurnal Masyarakat Indonesia Vol. 42 (1), Juni 2016.
Dewi, Diana Setia. 2017. “Pernikahan Ponaragan di Kabupaten Ponorogo, Jawa Timur (Kajian Semiotika Visual) dalam Journal of Art, Design, Art Education and Culture Studies (JADECS), Vol. 2 No. 2, Desember
2017.
Lisbijanto, H. 2013. Wayang. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mas’udi. 2014. “Geneologi Walisongo: Humanisasi Strategi Dakwah Sunan Kudusâ€. Jurnal Addin, Vol. 8, No. 2, Agustus 2014.
Murtiyoso, B., dkk. 2004. Pertumbuhan dan Perkembangan Seni Pertunjukan Wayang. Surakarta: Citra Etnika.
Poerwadarminta, W.J.S dkk. 1939. Bausastra Jawa. Batavia: J.B Wolters’ Uitgevers Maatchappij N.V. Groningen.
Purbasari, Tyas. 2011. “Kajian Aspek Teknis, Estetis, dan Simbolis Warna Wayang Kulit Karya Perajin Wayang Desa Tunahan Kabupaten Jeparaâ€, dalam Journal of Visual Art (ARTY), 1 (1) 2012.
R.M Sajid. 1958. Bauwarna Wayang. Yogyakarta: PT. Percetakan Republik Indonesia.
Rakasiwi, S., Hartanto, D.D., & Muljosumarto, C. 2015. “Perancangan Promosi Tari Remo di Surabayaâ€, dalam Jurnal DKV Adiwarna Vol. 1 No. 6 2015.
Dardias, Bayu. 2016. “Menyiapkan Sultan Perempuan: Legitimasi Langit dan Efektivitas Rezim Sultan Hamengkubuwono X.†Masyarakat Indonesia 4(1): 31–49.
Dewi, Diana Setia. 2017. “Pernikahan Ponoragan di Kabupaten Ponorogo, Jawa Timur (Kajian Semiotika Visual).†dalam Jurnal JADECS, Vol 2, No 2: 107–27.
Mas’udi. 2014. “Genealogi Walisongo: Humanisasi Strategi Dakwah Sunan Kudus.†Addin 8 (2): 223–44.
Rosita, Devi, Zaenudin Ramli, and Gabriel Aries Setiadi. 2018. “Eksplorasi Material Resin dalam Karya Patung: Ikon-ikon Keagamaan Islam.†dalam Jurnal Senirupa ATRAT, Vol 6, No 3.
Sarwanto. n.d. “Sekilas Tentang Perkembangan Pertunjukan Wayang Kulit di Jawa dari Masa Ke Masa, Sebuah Tinjauan Historis.â€
Sarwanto. 2007. “Sekilas Tentang Perkembangan Pertunjukan Wayang Kulit di Jawa dari Masa ke Masa, Sebuah Tinjauan Historisâ€, dalam Jurnal Lakon Vol. IV No. 1, Juli 2007.
Sastroamidjojo, Seno. 1964. Renungan Tentang Pertundjukan Wayang Kulit. Jakarta: Kinta.
Strauss, Claude Levi. 2007. Antropologi Struktural. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Suharson, A., Dharsono, Prihatini, N.S., and Sunarto, B. 2019. “cultural acculturation in the ornamental art of the kudus traditional houseâ€, dalam Journal Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 197.
Sulaksono, Djoko. 2013. “Filosofi Pertunjukan Wayang Purwaâ€, dalam Jurnal Ibda’ Vol. 2, No. 2, Juli Desember 2013.
Suwandono, Dhanisworo, dan Mujiyono. 1991. Ensiklopedi Wayang Purwa 1 (Compendium). Jakarta: Proyek Pembinaan Kesenian Direktorat Pembinaan Kesenian Dit.Jen Kebudayaan Departemen P &K.
Tarwilah. 2013. “Peranan Walisongo dalam Pengembangan Dakwah Islam†dalam Jurnal Ittihad Kopertis Wilayah XI Kalimantan, Vol. 4, No. 6 Oktober 2006.
Wawancara dengan Ki Rudy Wiratama (Dalang dan Peneliti Wayang Dupara), 28 April 2019.
Widyokusumo, Lintang. 2010. “Kekayaan Hias dalam Wayang Kulit Purwa Gagrak Surakarta (Sebagai Inspirasi Desain Komunikasi Visual)â€, dalam Jurnal Humaniora Vol. 1 No. 2, Oktober 2010.
Ayuswantana, A.C., Sachari, A., Irfansyah. 2020. “Pengaruh Nilai Islam Pada Pakaian Dewa dan Resi Boneka Wayang Jekdong Jawa Timurâ€, dalam Jurnal Andharupa Vol. 06 No. 1, Februari 2020.
Dardias, Bayu. 2016. “Menyiapkan Sultan Perempuan: Legitimasi Langit dan Efektivitas Rezim Sultan Hamengkubuwono Xâ€, dalam Jurnal Masyarakat Indonesia Vol. 42 (1), Juni 2016.
Dewi, Diana Setia. 2017. “Pernikahan Ponaragan di Kabupaten Ponorogo, Jawa Timur (Kajian Semiotika Visual) dalam Journal of Art, Design, Art Education and Culture Studies (JADECS), Vol. 2 No. 2, Desember
2017.
Lisbijanto, H. 2013. Wayang. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mas’udi. 2014. “Geneologi Walisongo: Humanisasi Strategi Dakwah Sunan Kudusâ€. Jurnal Addin, Vol. 8, No. 2, Agustus 2014.
Murtiyoso, B., dkk. 2004. Pertumbuhan dan Perkembangan Seni Pertunjukan Wayang. Surakarta: Citra Etnika.
Poerwadarminta, W.J.S dkk. 1939. Bausastra Jawa. Batavia: J.B Wolters’ Uitgevers Maatchappij N.V. Groningen.
Purbasari, Tyas. 2011. “Kajian Aspek Teknis, Estetis, dan Simbolis Warna Wayang Kulit Karya Perajin Wayang Desa Tunahan Kabupaten Jeparaâ€, dalam Journal of Visual Art (ARTY), 1 (1) 2012.
R.M Sajid. 1958. Bauwarna Wayang. Yogyakarta: PT. Percetakan Republik Indonesia.
Rakasiwi, S., Hartanto, D.D., & Muljosumarto, C. 2015. “Perancangan Promosi Tari Remo di Surabayaâ€, dalam Jurnal DKV Adiwarna Vol. 1 No. 6 2015.
Dardias, Bayu. 2016. “Menyiapkan Sultan Perempuan: Legitimasi Langit dan Efektivitas Rezim Sultan Hamengkubuwono X.†Masyarakat Indonesia 4(1): 31–49.
Dewi, Diana Setia. 2017. “Pernikahan Ponoragan di Kabupaten Ponorogo, Jawa Timur (Kajian Semiotika Visual).†dalam Jurnal JADECS, Vol 2, No 2: 107–27.
Mas’udi. 2014. “Genealogi Walisongo: Humanisasi Strategi Dakwah Sunan Kudus.†Addin 8 (2): 223–44.
Rosita, Devi, Zaenudin Ramli, and Gabriel Aries Setiadi. 2018. “Eksplorasi Material Resin dalam Karya Patung: Ikon-ikon Keagamaan Islam.†dalam Jurnal Senirupa ATRAT, Vol 6, No 3.
Sarwanto. n.d. “Sekilas Tentang Perkembangan Pertunjukan Wayang Kulit di Jawa dari Masa Ke Masa, Sebuah Tinjauan Historis.â€
Sarwanto. 2007. “Sekilas Tentang Perkembangan Pertunjukan Wayang Kulit di Jawa dari Masa ke Masa, Sebuah Tinjauan Historisâ€, dalam Jurnal Lakon Vol. IV No. 1, Juli 2007.
Sastroamidjojo, Seno. 1964. Renungan Tentang Pertundjukan Wayang Kulit. Jakarta: Kinta.
Strauss, Claude Levi. 2007. Antropologi Struktural. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Suharson, A., Dharsono, Prihatini, N.S., and Sunarto, B. 2019. “cultural acculturation in the ornamental art of the kudus traditional houseâ€, dalam Journal Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 197.
Sulaksono, Djoko. 2013. “Filosofi Pertunjukan Wayang Purwaâ€, dalam Jurnal Ibda’ Vol. 2, No. 2, Juli Desember 2013.
Suwandono, Dhanisworo, dan Mujiyono. 1991. Ensiklopedi Wayang Purwa 1 (Compendium). Jakarta: Proyek Pembinaan Kesenian Direktorat Pembinaan Kesenian Dit.Jen Kebudayaan Departemen P &K.
Tarwilah. 2013. “Peranan Walisongo dalam Pengembangan Dakwah Islam†dalam Jurnal Ittihad Kopertis Wilayah XI Kalimantan, Vol. 4, No. 6 Oktober 2006.
Wawancara dengan Ki Rudy Wiratama (Dalang dan Peneliti Wayang Dupara), 28 April 2019.
Widyokusumo, Lintang. 2010. “Kekayaan Hias dalam Wayang Kulit Purwa Gagrak Surakarta (Sebagai Inspirasi Desain Komunikasi Visual)â€, dalam Jurnal Humaniora Vol. 1 No. 2, Oktober 2010.
Downloads
Published
2020-11-18
How to Cite
Restianto, J. I., Saddhono, K., & Sulaksono, D. (2020). THE PHILOSOPHICAL MEANING OF WAYANG DAPURA IN SUNAN KUDUS FIGURE. IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 18(2), 244–256. https://doi.org/10.24090/ibda.v18i2.3745
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License a that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).