Performance Analysis of Islamic Religion Teachers According to Standards Competencyat Elementary Schools and Madrasah Ibtidaiyah in Cilongok District, Banyumas Regency

Authors

  • Imam Hidayat UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.24090/isj.v2i1.7141

Keywords:

Analysis, Teacher Performance, Competency Standards, Elementary Schools, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

The purpose of this study was to analyze the performance and competency standards of Islamic Religion Teachers at Elementary Schools and Islamic Elementary Schools in Cilongok District, Banyumas Regency. The population of this study were all Islamic Religion teachers at MI in Cilongok District, Banyumas Regency, totaling 46 teachers. The sample in this study were 46 people. Sampling was done by total sampling method. Data was collected through a questionnaire. The data analysis includes descriptive analysis, prerequisite test consisting of normality test, linearity test, and multicollinearity test, and multiple regression analysis with F test, t test, and determination test. The results showed that there was a significant positive contribution of the principal's managerial skills, work discipline, and compensation for teacher performance at MI in Dlingo, Bantul Regency.

References

Departemen Agama, 2004, Standar Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah Umum dan Madrasah, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam, Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1991. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Jakarta.

Depdiknas. 2001. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. Depdiknas, Jakarta.

---------- 2001, Pedoman Penyediaan Fasilitas Guru, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Depdiknas. Jakarta ,

--------- 2002. Pendidikan Berorientasi Kecakapan Hidup (Life Skill) Melalui Pendekatan Pendidikan Berbasis Luas. Tim Broud-Based Education. Depdiknas, Jakarta.

Dinas Pendidikan Nasional Kabupaten Banyumas, 2004, Laporan Subdis Pendidikan Menegah, Pemerintah Daerah Kabupaten Banyumas Dinas Pendidikan Kabupaten Banyumas, Purwokerto.

Dessler Gary. 1998. Manajemen Sumber Daya Manusia (Terjemahan Human Resource management). Buku asli diterbitkan tahun 1997, Upper Suddle River. New Jersey

Echols J.M. dan Shadily, H.. 1996, Kamus Indonesia Inggris : An Indonesian -English Dictionary, PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Gibson. Ivancevich dan Donnelly. 1993, Organisasi. Perilaku, Struktur dan Proses, Penerbit Erlangga, Jakarta.

Gitosudarrno, Indriyo., 1997, Perilaku Keorganisasian. BPFE - UGM, Yogyakarta.

Handoko, Hani, 1992, Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia, BPFE - UGM, Yogyakarta.

Ismail, SM. Nurul Huda dan Abdul Kholiq (Editor). 2001, Paradigma Pendidikan Islam. Pustaka pelajar Offset. Yogyakarta.

John Suprihanto (1998). Penilaian Kinerja dan Pengembangan Karyawan. BPFE - UGM. Yogyakarta.

Kotler. Philip. 1997. Marketing Manajemen. Jilid 1 dan 2, Edisi Bahasa Indonesia, Alih Bahasa Hendra Teguh dan Ronny A., Erlangga, Jakarta.

Lisworo, Triati dan M. Timbul Purnomo. 2003. School-Level Spending Junior Secondary. Makalah Diskusi, Program Pasca Sarjana Unsoed, Purwokerto.

Mc Mahon. Walter W. dan Elizabeth Appiah, 2001, Manfaat Sosial Pendidikan Pada Masyarakat Indonesia, dalam Memperbaiki Keuangan Pendidikan di Indonesia, Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Depdiknas Unicef dan Unesco.

Manulang,1981, Management Personalia, Ghalia, Jakarta.

Mc. Afee R. Bruce dan Poffenbenger William. 1982. Productivity Strategies Enhancing Employee-Job Performance. Inc. Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey.

Nasution, 1981, Didaktik Azas-Azas Mengajar, Jemmars, Bandung.

Noeng Muhadjir. 1999, Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial, Rake Sarasin, Yogyakarta.

Rahardjo, Pudji., 2004, Beberapa Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Banyumas, Tesis, Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakaarta, Yogyakarta.

Raka Joni, 1984, Wawasan Kependidikan Guru, Ditjen Dikti, P2LPTK, Jakarta.

Samana. A, 1994. Profesionalisme Keguruan, Kanisius, Yogyakarta.

Skinner, 1956, Educational Psychology, Staples Press Limited, London.

Stens M. Richard, 1985, Efektivitas Organisasi, Erlangga, Jakarta.

Suharsimi Arikunto, 2000, Manajemen Penelitian, PT. Rineka Cipta, Jakarta.

Sumidjo Wahjo, 1987, Kepemimpinan dan Motivasi, Ghalia, Jakarta.

Supranto J., 2000. Statistik Teori Dan Aplikasi II, Erlangga, Jakarta

Supriadi, Dedi., 1999. Mengangkat Citra dan Martabat Guru, Adicita Karya Nusa, Yogyakarta.

Sutomo, dkk, t.t., Profesi Kependidikan, IKIP Semarang Press, Semarang.

Sutisna, 1983. Administrasi Pendidikan Dasar Teorilis untuk Profesional. Angkasa, Bandung.

Suyanto. 2003. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan Agama Di Indonesia. Makalah Seminar Nasional. Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Uzer Usman Moh, 1995, Menjadi Guru Profesional, PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Downloads

Published

2022-04-29

How to Cite

Imam Hidayat. (2022). Performance Analysis of Islamic Religion Teachers According to Standards Competencyat Elementary Schools and Madrasah Ibtidaiyah in Cilongok District, Banyumas Regency. Islamic Studies Journal, 2(1), 14–28. https://doi.org/10.24090/isj.v2i1.7141

Issue

Section

Articles